webForumDet fria alternativet

Sålda aktioner på tradera.

Konsumentråd

176 svar · 12 011 visningar · startad av Akerlundh · sida 2 av 9

Frågan, av Akerlundh

Hejsan! Förra veckan sålde jag 3st saker på tradera. Gick ner till posten och skickade dem. Idag snart en vecka senare så har ingen av dem fått varorna. Vad ska jag göra? Jag vet ju inte om dom fått varorna och bara lurar mig. För jag tänker ju inte betala tillbaks eftersom att jag skickat sakerna. Efter att jag har kollat lite så är chansen att så stora paket försvinner med posten nästan 0%

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

Nej.

Men tänk om dom nu polisanmäler mig?

Jag vill inte ha massor utav polisanmälningar.
Men har kontaktat posten här där jag bor.

Dom sa att dom inte kunde göra något.
Få se hur det går alla har hotat med att polisanmäla mig i morgon.

En utav dem skrev så här.
Vi blir båda 600kr fattigare så betalar du tillbaks hälften.
Tycker det är bästa lösningen
Jag kan ju onöjligt veta om der är scam eller inte!

Så då tar vi halva kostnaden var och spottar på postbilar....

Asså vist det känns ju som en lösning det också men eftersom att jag skickat sakerna så vill man ju endå inte betala tillbaks.

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Verkar ju lite konstigt att man vill betala 600:- för nått man inte fått i "goodwill"

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Du håller på att bli lurad Akerlund.
Inte f*n går man med på att förlora 600 kr om man inte har fått prylar som man har köpt av dig. Låter som en blåsning i mina öron.
Har du inte kvar kvitto från när du postade grejerna?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Låt dem polisanmäla bäst de vill, det kommer ändå inte att leda till något. Att de var så oerhört snabba att hota med polisanmälan och sedan lika snabba med att försöka kompromissa gör ju att man blir misstänksam. Visst är det tråkigt om paketen kommit bort och de tror att man är en bedragare, men de får faktiskt skylla sig själva om de valde bort att ta kostnaden för att få försändelserna rekommenderade eller försäkrade. Det ska inte du behöva lida för.

Av det som framkommit här kan jag inte se att du gjort något fel, men kanske kunde du varit tydligare med att de får ta risken om försändelsen skickas som vanligt brev.

Ja det har ni ju faktiskt rätt i.
Om jag skulle betalt något och inte fått de oo då skulle jag ju inte ge mig och säga att han va tvungen att betala tillbaks hälften av pengarna.

Och dom hotade med polisanmälning ca 3dagar efter att varan skickades och det är den dagen dom borde fått dem.

Nej jag har inte kvar kvittona.
Det är ju liksom bara kvitton på att man köpt frimärken ju.

Och som sagt i mitt personliga meddelande på tradera har jag skrivit att jag inte tar något ansvar för postens hantering av berv och paket!.

Så med andra ord så borde jag inte gjort fel.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Spara alla mail från dom så att du har ifall dom gör en polisanmälan...

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Att tre oberoende personer polisanmäler så snabbt luktar ju väldigt skumt, som andra redan har skrivit...

Nicrosoft skrev:

Att tre oberoende personer polisanmäler så snabbt luktar ju väldigt skumt, som andra redan har skrivit...

Speciellt när alla tre köper av samma person och alla hotar med polisanmälan efter bara några dagar...

Akerlundh: Du borde nästan göra en polisanmälan emot dom tre, Så att det finns en anmälan mot dom ifall dom skulle polisanmäla dig...

Ifall du nu misstänker att dom försöker lura dig, och det måste ju gå som bedrägeri...

Esen skrev:

Speciellt när alla tre köper av samma person och alla hotar med polisanmälan efter bara några dagar...

Akerlundh: Du borde nästan göra en polisanmälan emot dom tre, Så att det finns en anmälan mot dom ifall dom skulle polisanmäla dig...

Ifall du nu misstänker att dom försöker lura dig, och det måste ju gå som bedrägeri...

Hmmm...
Alltså jag tycker inte om polisanmälningar och sådant.
Men kan jag vänta med det och se om dom gör en anmälan emot mig så gör jag en motanmälan.?

Nu har jag mailat en utav dem och sagt hur det hela ligger till.
Han har ej svarat än men vi få se vad han säger.

Nu svarade han och han skrev nästan samma sak som den andra personen skrev till mig på mailet.

hej igen det här är det sista jag säger nu, jag väntar till imorgon, om jag
inte får mobilen eller om du inte betalar mig hälften av min pengar alltså
650kr, och då när jag får mobilen betalar jag tillbaka dem, kommer jag gå
till polisen, och jag kommer lägga ett ett jävligt stort negativt omdöme på
dig.
det är det sista jag har och säga. alltså jag litar inte på dig längre

Troligt att dom inte sammarbetar när båda skriver att dom vill ha tillbaks hälften utav pengarna.

Om han säger att han anmält mig så går jag och gör en mot anmälan emot alla 3 imorgon.

Akerlundh skrev:

Hmmm...
Alltså jag tycker inte om polisanmälningar och sådant.
Men kan jag vänta med det och se om dom gör en anmälan emot mig så gör jag en motanmälan.?

Nu har jag mailat en utav dem och sagt hur det hela ligger till.
Han har ej svarat än men vi få se vad han säger.

Det e ju bättre att göra anmälan först, Då visar du att du misstänker dom först...

Men hoppas att det löser sig, Och med största sannolikhet så kommer inte dom heller göra någon anmälan ifall dom nu försöker blåsa dig, Då detta antagligen inte e första gången isåfall, Och folk som försöker blåsa andra vill ju hellst inte dra in polisen i detta då det lätt kan upptäckas saker som dom inte vill...

Men vad du än gör, Skicka inga pengar tillbaka, Då dom antagligen sitter med dina varor...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

har alla e-postat dig skulle det vara intressant att ta en titt i "Internet headern" ... jag skulle inte vara förvånad om du ser samma avsändar ip/host från alla tre..

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Hm, om det nu är mobiltelefoner du sålt och misstänker att du blir lurad, då kan du använda en eventuell polisanmälan till att spärra telefonerna via IMEI-numret.

Förvisso går det väl att gå runt sådant idag antar jag, men jävlas de så kan väl du jävlas? ;)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

stoffe-2k skrev:

har alla e-postat dig skulle det vara intressant att ta en titt i "Internet headern" ... jag skulle inte vara förvånad om du ser samma avsändar ip/host från alla tre..

Håller med, skulle helt klart vara intressant att läsa meddelandehuvudet.

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Akerlundh skrev:

Efter att jag har kollat lite så är chansen att så stora paket försvinner med posten nästan 0%

Jag skickade ett gäng banderoller i augusti. Dessa försvann, och det var ganska stora paket. Posten litar jag inte ett dugg på när det gäller paket. Både transporter och leverans lyckas de ställa till det med! (n)

Dom satt inte under samma ip har kollat upp det nu.

Japp man kan spärra IMEI nummret men telefonerna är lite nyare så det är lite svårare att låsa upp dem.

Men jag kan ju inte spärra IMEI nummret eftersom att jag skickade kvittona i kartongerna.

Uscha!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Att hota med polisanmälan efter tre dagar tyder på att allt inte står rätt till.
Jag tvivlar på att du kommer få någon polisanmälan mot dig och tycker inte heller att du ska göra någon polisanmälan.

Framförallt ska du inte betala tillbaka några pengar!

Hur ser deras omdömen ut på Tradera? Vilken typ av varor har dom köpt tidigare och vilka omdömen har dom lämnat tidigare?

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Det låter ju absolut som att det är bluff. Jag tycker att du även ska kontakta Tradera, för det kan hända att fler råkat ut för liknande saker av dessa personer och då kan de kanske hålla ögonen på dem lite och ev. stänga av dem. Men vad du gör, betala inget till dem, för som det står i traderas regler har du rätten på din sida.

Medlem sedan jan. 200727 inlägg

HEJ. HUR KAN PAKETEN KOMMA BORT PÅ SAMMMA GÅNG, HUR VET DU OM DOM SAMMARBETAR. :OO

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

VI VET INTE SÅ MYCKET ÄNNU. VI BARA GISSAR.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)