Har fått veta att jag är laktosintolerant :l x( Nån mer som är det? Hemma går det väl bra men det jobbigaste är ändå att man måste ha matlåda varenda dag... Nån som har bra recept? Är allergisk mot kokos, nötter och äter (helst) inte rött kött. Tack på förhand :)
Edit: Helst utan sojamjölk, havremjölk, låglaktosmjölk etc för att se vad man faktiskt kan laga utan laktos/"mjölk".
Laktosintolerans är egentligen inte farligt som allergier. En laktosintolerant kan dricka mjölk utan fara, även om det leder till gaser i magen och magknip. (Vilket iofs inte är särskilt skönt.)
En bra början är att använda soja-mjölk eller mjölk med mindre laktos. Sedan bör det även gå att köpa laktas (Enzymet som bryter ner laktos) på apoteket eller annorstädes, vilket gör dig tillfälligt laktos-tolerant, om det skull knipa.
Laktosintolerans är egentligen inte farligt som allergier. En laktosintolerant kan dricka mjölk utan fara, även om det leder till gaser i magen och magknip. (Vilket iofs inte är särskilt skönt.)
Det beror ju på hur känslig man är! Jag kan inte dricka mjölk utan att få rejält ont i magen, både gaser och ja, man behöver ett badrum rätt snabbt ;) Lite biverkningar kan vara att man sover dåligt, har lätt för att bli uttorkad, vilket leder till huvudvärk, trötthet etc etc Det tog alldeles för lång tid innan jag fattade vad det berodde på... Ska börja med tabletter men det är nåt man måste prova sig fram till hur mycket det hjälper mot olika grejer. Därav min fråga. Och sojamjölk? Aldrig i livet ! *huh*
Jag rekommenderar att du går till en TCM-akupunktör. (TCM=Traditionell Kinesisk Medicin) De kan hjälpa dig lindra (och i bästa fall till och med bli av med) besvären!
Tack för tipset! Kollade nån variant i lokala butiken men den innehöll kokosmjölk (!???), kommer inte ihåg vilket märke det var dock. Inte så smart eftersom jag är allergisk mot det...
En fördel är den långa hållbarheten. Nackdelen är att de är dyrare.
Kan bara hålla med om Valio. Min sambo är laktosintolerant, och jag börjar till min förskräckelse att misstänka att jag är likaså. :x Valiomjölken är tokdyr men den smakar i särklass bäst av det vi smakat. Jag tycker dock att den är lite sötare än vanlig mjölk men det är kanske bara inbillning. :)
Mjölk som inte innehåller mjölk är inget att rekomendera. ;)
Håller med Tor! Det är ett ****** att bli laktosintolerant som vuxen. Alla "mjölkersättningar" smakar inte riktig mjölk. Men Valio är vår räddning för grädde, creme fraiche och de gör till och med ost som är laktosfri (reducerad).
Piller (med laktas) äter jag bara när jag äter borta dvs när jag inte kan välja vad som är i maten.
Det finns många bra recept utan mjölk. Om inte annat så kan man lätt byta ut mjölken eller skippa den helt. Är själv allergisk mot mjölk (protein och lactos), soya, skaldjur och nickel.
Fick beskedet om min allergis mot mjölk och soya först 2004, men man vänjer sig rätt snabbt.
I mitt fall är det Havre-produkterna (Oatley eller ICA Solhavre) som gäller. Samt fetaost/ annan ost från får/get.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2