webForumDet fria alternativet

Boxern är nere?

Bredband & telefoni

15 svar · 736 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Är det bara för mig som Boxer är nere? Det fungerade nyss men sen försvann kanalerna. :l

Är det kanske stormen som har ett finger med i spelet? Fungerar eran tv? :)

Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

Vår tv och box fungerar. Troligen har stormen dragit ner några sladdar.

Innan fick jag in alla kanaler, men de hackar och ger ifrån sig konstiga ljud när jag kollar på dem. Jag gjorde en ny sökning och fick inte in några kanaler. Nu lite senare fick jag in några kanaler, men inte alla, ljudet och bilden är fortfarande knäpp.

Det borde väl inte vara några fel på min box, utan snarare mer logiskt att nån ledning fått stryk?

Går jag in och kollar signalstatusen så kan jag läsa följande värden:

Signalstyrka:		80 %
Signalkvalité:	0 -> 33-40 % (går upp och ner)
BER:			1.2 -> 7.5 E-4 (går upp och ner)
C/N:			0 -> 12-14 dB (går upp och ner)

Signalstyrjan är den enda som ligger någorlunda stabilt.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Fråga en granne?

Quid skrev:

Fråga en granne?

Nej, det kommer inte på fråga.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Är det snö eller regn ute? Isf kan det ju vara skälet.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Din antenn (eller husets om ni har gemensam antenn) har antagligen blåsts ur läge. Gå ut och titta!

/edit
Kan också vara så att strömmen till en ev. förstärkare har gått.
Dina värden skvallrar om att din box inte får tillräckligt bra signal. Styrkan är inte så värst intressant, det är kvalitén som är noga.

Poteta skrev:

Din antenn (eller husets om ni har gemensam antenn) har antagligen blåsts ur läge. Gå ut och titta!

/edit
Kan också vara så att strömmen till en ev. förstärkare har gått.
Dina värden skvallrar om att din box inte får tillräckligt bra signal. Styrkan är inte så värst intressant, det är kvalitén som är noga.

Tack för infon! :) Jag har numer delad antenn, så jag får väl ringa hyresvärden i morgon när jag ändå ska klaga på annat. ;)

Tack för tipsen!

Kopplar jag in antennsladden direkt i min tv och gör en sökning där så hittar jag lite kanaler (de som huset erbjuder). Hur kommer det sig att Boxern inte hittar några? Den hittade alla kanaler i går som sagt, en halvtimma senare hittade den inga och läget är fortfarande oförändrat.

Jag vill helst inte ringa Boxer då jag har ett tvillingkort på annan adress än där det hör hemma. :OO Och de gillar inte sånt vad jag förstått. ;)

Det kan bero på flera saker.
Boxerkanalerna sänds oftast (i princip alltid) på högre frekvens än de analoga i ett TV-nät. Om något har gått galet med antennen så märks det först på boxerkanalerna, blir det värre så märks det även på de analoga.
Det kan synas genom att de analoga kanalerna är lite mer brusiga än vad de brukar vara. Fast det är ju svårt att jämföra om man inte brukar titta på de analoga... ;)
Det kan även vara så att de "apparater" (i ditt hus) som sköter utsändningen av boxerkanalerna är strömlösa. Fast med tanke på blåsten som har varit så skulle jag nog börjat med att kolla upp antennen, se om den pekar åt rätt håll!
Det är ingen idé att ringa Boxer eftersom du inte har någon signal in till boxern. Hade du däremot hittat en massa kanaler men inte kunnat se på dem så är det läge att ringa.

Nu är signalkvalitén nästan 0 hela tiden. Den går från 0-9, upp och ner.

De analoga kanalerna (1, 2 och 4?) är något brusiga. Men även de andra kanalerna tycker jag har en något brusigare karaktär än vad de har när jag fick in kanalerna genom boxern.

Jag vågar inte ringa min hyresvärd i dag igen och klaga (har gjort det en massa :p) så jag tänkte att jag väntar några dagar och ser ifall Boxern kommer tillbaka. Kanaler har jag ju ändå när jag kopplar in antennsladden i tv:n.

Jag kom också på en annan sak. Även ifall Boxer hade stängt av mitt tvillingkort så borde jag ju fått in standardkanalerna. Så det är ju helt klart något fel på antennen eller de här apparaterna du talar om.

Som sagt, jag återkommer om några dagar. Tack för hjälpen, Poteta! :)

r\ Hur stor roll har antennsladden i det hela? Kan det vara så att den är kass? Fast... det förklarar ju inte att jag fick in kanalerna tidigare i och för sig. Men jag tänkte att den kanske är dålig. :)

Antennsladden har stor betydelse. Kolla så inte flätan i kabeln ligger emot mittledaren. Iblan kan även mittledaren gå av.
Fast jag tror fortfarande på att antennen har vridit sig. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Vilka kanaler ska du få "genom huset" så att säga, är det fler än bara 1, 2 och 4? Är det samma som du hittar om du pluggar antennen rakt i tvn? ..eller är det kabel-tv med fler kanaler som ni har allihop?

Träffade morsan i dag. Hon hade snackat med en antennkille om Boxer och sådär... då undrade han vad jag gjorde med en Boxer här hemma. :p

Eftersom jag har kabel-tv i min lägenhet så kan jag inte få in Boxer här ifall jag inte har en egen antenn - vilket jag inte har. Så min Boxer är helt meningslös. :(

Det trodde jag du visste, Poteta? ;) Men i alla fall, fortfarande lite konstigt att jag såg kanalerna i början... Men nu vet jag.

silfver skrev:

Det fungerade nyss men sen försvann kanalerna. :l

Det var detta som fick mig på fall... ;)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)