webForumDet fria alternativet

Vi vill bila i USA! Tips sökes!!!

Resor

9 svar · 1 076 visningar · startad av Kimsan

Medlem sedan aug. 2004192 inlägg
Frågan#1

Vi är två par som tänkt bila i USA och nu behöver vi lite tips!
Vi vill vara iväg i +- en månad i augusti/september och områdena vi är intresserade av är västra kusten och eventuellt åka därifrån mot florida (ingen aning om det hinns?!)
Vi vet ungefär vad vi vill se men om det finns tips om vad man inte får missa är det varmt välkommet!

Hur ska vi gå tillväga?
Finns det någon bra bok med förslag på rutter och lite allmänna råd?
Hur är standarden på motell ochbrukar det vara gott om platser så man bara kan komma förbi?
Hur mycket får man räkna med ungefär att lägga på mat, bensin, motell per person? tips på nån bra kedja?
Vilka ska man anlita för hyrbil?
Hur är det att flyga till USA. Har läst en dels berättelser som säger att de har ont överallt när de kommer fram och att utrymmena är som på vanliga europa-charterresor. Vilka ska man flyga med?

Som ni märker är jag helt lost så bara överös mig med tips nu tack!!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

En månad för Kalifornien-Florida plus turistande? Min spontana kommentar är glöm det... ;)

Los Angeles - Twin Cities i Minnesota (ungefär 2/3 av sträckan tvärs över) tog vi på fem veckor för (herregud) tolv år sen. Men då var det många stopp på vägen, både planerade och spontana. Att ha för bråttom och tvingas köra förbi saker man hittar på vägen kan inte vara kul.

Räkna med en hög kostnad för bilen, one way är alltid dyrare än då man lämnar tillbaka kärran på samma ställe.
Vi flög British Airways till London och vidare till New York - inga problem med benutrymmet vad jag kommer ihåg. I USA flög vi USAir, men finns de öht kvar? :e

Motell/hotell var det bra standard på, om man inte är nöjd är det bara att gå och klaga - jänkare är snabba på att klaga själva, så det är inga problem. ;)
Vi hade förbetalda vouchers som fungerade på vissa kedjor vilket var extremt smidigt. Stanna vid ett hotell, fråga om lediga rum och langa fram en voucher - klart! Den biten hjälpte resebyrån oss med så vi hade allt sånt klart när vi lyfte från Arlanda. Likaså var alla flyg förbokade på samma ställe.

Medlem sedan feb. 2004230 inlägg

Tips på vägval genom USA:
Flyg till San Fransisco, följ sedan higway one ned till Los Angeles ( eller till San Diego)
Efter LA (eller SD) så söker ni er upp till Las Vegas, glöm inte Hoover Dammen på vägen,
Sedan blir det lite svårare, jag rekommenderar Grand Canyons södra sida, men samtidig
har jag hört mycket positivt om områdena runt Salt Lake City (har dock inte varit där).

I varje fall så är bergen massiva och miljön spännande sträckan Las Vegas -> Denver...

Resan ovan borde ta ungefär 10 - 14 dagar, lite beroende på hur länge ni vill stanna och hur långt
ni vill / orkar köra. Men lägg minst 2 dagar på varje stad för att ha en chans att se något...

Om ni vill fortsäta till florida så kan ni följa Route 66, den går mellan Chicago och Los Angeles
vilket kan göra vägbeskrivninigarna svåra att följa om ni börjar på Västkusten men det är inget problem.
Åker ni via Las Vegas så missar ni lite route 66, men det är bara öken där så det är inget ni behöver sörja över.

Något som ni inte bör missa är Santa Fe (som ni kan nå från Denver) och Albuquerque.
De har ett fik i Albuquerque där klockan måste ha stannat någonstans på 60 - 70 talet
och det doftade "Hubba bubba" (om ni minns den doften) på toaletten... Klart värt ett besök :)

Oavsett vilken väg ni väljer så tycker jag att ni ska stanna till i Memphis, när man väl hittar
centrum så ligger den väldigt vackert längst Missisippi och de har en riktigt trevlig gågata
som bör besökas... Och sedan får ni inte glömma Graceland. Ni kan även ta in på "Heart Breake Hotel", men det kostar... :)

Vi körde stäckan Tampa (Florida) -> Los Angeles på ungefär 14 dagar förra sommaren, då blev det
ungefär 40 - 50 mil / dag och några längre stopp i Grand Canyon, Las Vegas och Los Angeles.
Tag inte längre dagsetapper för då börjar ni missa saker, vi skulle ha tagit lite mer tid på oss.

Väl i Florida får ni inte missa alla nöjesparker samt Kennedy Space Center, som alla ligger i närheten av Orlando.
Jag skulle rekommendera att ni tar in på hotel så ni kan lägga minst 1 heldag på respektive nöjespark ni vill besöka.
Det är relativt dyrt att komma in, men sedan är alla attraktioner gratis (även om köerna kan vara jobbiga)...

Sedan är det Miami och Key West som bör besökas, även om Key West bara är en dagsutflykt från Miami (enligt mig)

Det är inget problem att bränna en 10 dagar bara i Florida för det finns så mycket att se...

Allmänna råd:
Det finns färdiga resepaket att handla, om man nu inte vill uppleva USA helt på egen hand.
Gå till en vanlig resebyrå och hämta några kataloger, de är bra dels för att upplysa en om saker man
inte får missa men även för att visa hur lång tid som är rimligt...

Hotel:
När vi åkte route 66 så bodde vi på motel, bensinstationerna brukar ha brochyrer där olika motell
annonserar. Motellen vi bodde på låg i prisklassen $30 - $40 + tax / natt för 2 pers i dubbelrum.
Kanske inte världens finaste, men lakana var rena och det var lungt på natten... :)
Men majoriteten av dem har gratis Wi-Fi, så ta med laptopen.

På de ställen där vi stannade längre så hade vi bokat hotell sedan tidigare, vilket oxå rekommenderas.

Enda gången det var lite svårare att få motel-rum var runt den 4:e juli (av förståliga skäl)
så ni måste inte boka i förväg.

Hyrbil:
Vi brukar hyra bil på https://www.holidayautos.se, de har olika uthyrare lite beroende på varifrån ni vill hyra bilen,
men det har blivit AVIS eller ALAMO de gånger vi har hyrt.
Om ni vill hyra envägs, dvs inte lämna bilen på samma ställe som ni hämtade den så tillkommer en kostan på
ungefär $500 + tax vilket måste betalas på plats så se till att budgetera för det.

Om ni är lite osäkra på hur stor bil ni får, så är det inte några problem att uppgradera bilen på plats.
Biluthyrarna går på provision så om ni nämner uppgradering så krånglar de inte :)
Se dock till att beställa hyrbil när ni är i sverige, rabatterna är mycket bra, välj dessutom A+
för då får ni full tank i bilen från start (i USA så hyr man bil med tom bensintank och lämnar den tom)

Har kört en Ford Mustan (den nya modellen, dock bara V6) i 10 dagar + fria mil, vilket landade på ungefär 4.200:- SEK
Och när vi körde Route 66 så var det en Chevrolet Econyx (SUV), 22 dagar + fria mil + oneway vilket kostade 11.000:- SEK

Flyga:
Atlantflygningar är väl ungefär som charter, inte så gott om plats när man åker ekonomi.
Alla bolag erbjuder ungefär samma utrymmen, enda skillnaden är var man får mellanlanda.
https://www.resfeber.se och https://www.lastminute.se är de ställen där vi brukar boka resorna.
Har för mig att du kan boka återresa från annan ort direkt från webben hos resfeber.

Om de släpper ombord dig med en dator så glöm inte att ta med lite filmer eller några bra böcker
för filmerna ombord brukar inte vara så överdrivet bra (och är de bra så ser du knappt bilden)

//Johan

Medlem sedan aug. 2004192 inlägg

Tack Swede! :)
Nu vill jag åka överallt! Men sisådär en månad får vara rimligt. Antar att jag får glömma Florida isf och ta det en annan gång istället!

Fler tips?! Babbla på fastän det mesta eventuellt redan sagts!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

swede skrev:

Tips på vägval genom USA:
Flyg till San Fransisco, följ sedan higway one ned till Los Angeles ( eller till San Diego)

I second that! Highway one är en väldigt naturskön och trevlig väg! Startar man i SF så kan man med fördel ta en liten tur norröver först till Napa Valley och vindistrikten innan man beger sig söderut.

Om man gör så (alltså beger sig lite norr om SF till att börja med), så kan jag tipsa om Stinson Beach som är en riktig pärla, alldeles vid highway one och havet, lugnt och skönt och genuint med en trevlig restaurang där man när jag var där kunde käka vällagad mat och lyssna på jazz. Ett riktigt soft surfarställe med lite sköna hippievibbar, väl värt ett besök!

Vad gäller Los Angeles är den stan bisarrt stor där alla sträckor som du ser på kartan säkerligen är dubbelt så långa som du tror. Med andra ord tar det ett tag att "göra" stan, speciellt om man vill beta av lite turistfällor på samma dag.

När vi var där i juni/juli var det varmt som tusan, men i augusti/september har det nog svalnat några grader - men öknen lär vara het i alla fall och den ska man inte missa! Det känns rätt knäppt när man går ur den luftkonditionerade bilen vid elva på kvällen och kliver ut i nästan 40 graders värme... ;)
På vägen mellan Las Vegas (som är ett måste att uppleva, både på kvällen och på dagen - skillnaden är markant) och Grand Canyon såg vi en hel del tumble weed, det låter fånigt, men då vet man verkligen att man är i öknen... :e

I Grand Canyon kan man gå på hiking trips ner i den gamla flodfåran, men om man inte känner för att svettas kan man ta en sväng med flygplan igenom. Vi tyckte det vore ballare med helikopter och jävlar i min lilla låda vilken upplevelse! Har ni möjlighet (och tycker er ha råd, det var rätt dyrt) rekommenderas det å det starkaste.
Vi flög med en gammal Vietnampilot som hade flugit mer än 200 uppdrag i 'Nam så han visste vad han gjorde...

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Här har du min story från 2005: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=125515
Säger som Ingemar Stenmark: Det ä bar å åk!

Medlem sedan feb. 2004230 inlägg

Om du vill se Florida så skulle du kunna bila västkusten + Las Vegas med omnejd,
sedan hoppa på ett inrikesflyg till Orlando och avsluta med nöjesparkerna (utan bil)

Du åker på one-way-fee, men det är en lång resa från Västkust till Östkust
med bil...

..fast då missar man ju Cajun-bältet med New Orleans och hela rasket. Jag har inte själv varit där, men päronen var helt lyriska efter en roadtrip där för några år sen. :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

N-O rockar nått grymt.. Missa för fan inte den lilla oasen!
Ett par vändor på Bourbon Street & vem som helst är såld!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)