webForumDet fria alternativet

Lämna studieförsäkran

Studier & utbildning

6 svar · 1 582 visningar · startad av Rinaldo

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg
Frågan#1

För att få ut studiebidraget i vår står det på CSNs hemsida, mina sidor, att man ska lämna studieförsäkran, och detta kan göras tidigast första dagen på terminen.

Vet någon hur detta går till; hur man gör detta? Måste man få något påskrivet eller går det att göra direkt på internet?

Medlem sedan aug. 20051 448 inlägg

för bästa svar - gå till studievägledaren på skolan

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Det beror lite på. I de flesta fall sker det automatiskt från skolans sida och du kan då bara logga in på csn.se och göra ett enkelt knapptryck. I vissa fall måste både du och skolan skriva på ett papper (som du bör ha fått hem i brevlådan om det är så) och skicka in till CSN. Logga in å kika på "Mina sidor" på csn.se och kolla, annars/eller/och hör med din skola. :)

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Gardell skrev:

Det beror lite på. I de flesta fall sker det automatiskt från skolans sida och du kan då bara logga in på csn.se och göra ett enkelt knapptryck. I vissa fall måste både du och skolan skriva på ett papper (som du bör ha fått hem i brevlådan om det är så) och skicka in till CSN. Logga in å kika på "Mina sidor" på csn.se och kolla, annars/eller/och hör med din skola. :)

Du får ett mail från csn när intyget finns för nedladdning och du når det då du loggat in på "Mina sidor". Sen ska du och skolan skriva på och skicka det till csn.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag brukar bara logga in på csn och klicka. Inget pappersarbete här inte. :)

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Ok, tack för hjälpen. Hoppas på att jag bara behöver "gå in på csn och klicka" när det börjar, men testar studievägledaren annars, har säkert koll.

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

Fick mina papper angående det häromdan. De brukar skicka ut via vanlig post, iaf till mig, så man även kan skriva under och posta om man önskar det. Smidigast, som redan nämnts, är att logga in på csn.se och acceptera där så slipper man pappershanteringen.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)