Nu körde jag lite Sverige-färger, blått och gult om vartannat. Jag kommer kunna sitta och fjärrstyra det här hela natten, hur kul som helst, särskilt då jag kan se resultatet live!
Tips för folk runt Telefonplan i Stockholm som inte redan har uppmärksammat ljusinstallationen "Colours by numbers" i Ericssontornet vid gamla huvudfabriken.
Jag bor med strålande utsikt rakt mot tornet och har under hela hösten glatt mig åt det coola färgspektrat som visas i tornet och idag på väg hem från jobbet hörde jag en kille på tunnelbanan nämna för en kompis att man kan fjärrstyra ljusen i tornet via telefonen, något jag helt missat. Så jag gick hem och googlade och mycket riktigt, man kan med ett enkelt mobilsamtal styra färg på alla 10 våningar i tornet, så jävla ballt!
Folk som inte bor i närheten kan kolla på resultatet live på webbsidan via en Axis-kamera.
Något jag först inte fattade var att man måste hålla ned siffertangenterna för att få fram färgen, det sker alltså live, ju mer man t.ex håller ned siffran 3 desto rödare blir våningarna och ju mer man håller ned 1 desto mindre röda blir dom osv.
Just nu har jag färgat de 4 översta våningarna turkosa och sitter och njuter av det från mitt sovrumsfönster. Om man kunde morse så skulle det kunna vara ett jävligt ballt sätt att signalera till varandra.
Om ni vill testa själva, kolla webbsajten, där finns utförliga instruktioner och livekamera:
http://www.colourbynumbers.org
Skapa gärna lite snygga mönster för mig att avnjuta från min lägenhet med kick-ass utsikt :).