webForumDet fria alternativet

Nollvisionen

Politik & samhälle

4 svar · 427 visningar · startad av yerkin

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg
Frågan#1

Läste i tidningarna att antalet dödsolyckor i trafiken minskar igen, vilket är glädjande. Men hur ska man kunna komma tillrätta med sånt här , det är ju helt otroligt??!! Jag vet att det inte är snällt att säga, och att olyckor är tragiska, men får man inte skylla sig själv i sådana här fall? Visst är det januari, eller?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

yerkin skrev:

Men hur ska man kunna komma tillrätta med sånt här

Aftonbladet skrev:

Den unge mannen körde av vägen en sportbil – och kraschade in i ett träd.

Man kan såga ner trädet. :i

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg

Haha, ja men jag tror inte markägarna runtom i Sverige skulle bli så glada om Vägverket utökade vägområdet ytterligare....

Men seriöst, det verkar ju inte räcka med info, eller kampanjer eller säkerhetshöjande åtgärder så länge det finns omdömeslösa förare, och de får vi nog leva med. Men att ha en vision om noll dödade tycker jag är bra. Men som sagt, det är ju en vision...

Blev för övrigt positivt överraskad då de inte skrev den klassiska formuleringen "av okänd anledning" i texten.
Det är ju annars en standardformulering i pressen. Då spelar det ingen roll om vittnen har sett föraren gjort en massa idiot omkörningar eller kört för fort på vinterväglag, oftast dyker ändå den formuleringen upp...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Information, kampanjer och säkerhetshöjande åtgärder gör nog sitt för att minska olyckor men det tar nog sin tid innan nollvisionens mål är nådda.

Ett alternativt sätt att jobba hade ju varit att göra bilkörandet så farligt som möjligt. Kanta vägarna av elstängsel. Ta bort krockkudden och låt ett stort svärd sticka fram ur ratten istället. Då hade i alla fall jag kört lite försiktigare. ;)

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Web-Tor skrev:

Ett alternativt sätt att jobba hade ju varit att göra bilkörandet så farligt som möjligt. Kanta vägarna av elstängsel. Ta bort krockkudden och låt ett stort svärd sticka fram ur ratten istället. Då hade i alla fall jag kört lite försiktigare. ;)

Säg inte detta till Moderaterna då kommer de säkert införa det!!

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)