webForumDet fria alternativet

Lägenhetsproblem

Juridik

8 svar · 705 visningar · startad av myrslok

Medlem sedan sep. 2005105 inlägg
Frågan#1

En kompis till mig har ett problem:

Han hyrde en lägenhet i andra hand den 1:e september och betalade 6 månader framåt, totalt 13000:-. Efter 4 månader blev det problem, det hade kommit in 2 klagomål om störande ljud, det rörde sig om hammarslag under några minuter vid 2 tillfällen.
Uthyraren dök upp utan att ha ringt före med någon från bostadsbolaget eller om det var någon annan och bytte låset. Min kompis fick ingen nyckel utan ombads ha dörren olåst. Under dagen hade sedan någon varit och låst lägenheten när min kompis inte var hemma. Han ringde till uthyraren och denne sa att det måste ha varit han som bytte låste som har varit och låst.
Han hade vid det här tillfället betalat ca 11000:- i förskottshyra. Uthyraren har senare hört av sig och sagt att allt måste ut ur lägenheten inom 3 dagar. Han tänker inte betala tillbaka några pengar utan säger att de kommer att gå åt till att fylla igen ett borrhål som redan fanns i lägenheten och som min kompis inte har gjort och för att tapetsera efter hål gjorda av kabelklammer som min kompis har satt dit längs med en list till en bredbandskabel.
Till saken hör att uthyraren inte får hyra ut lägenheten vad jag vet, han har fått den genom socialen och får säkert socialbidrag samtidigt som han hyr ut den.
Kan man göra på det här sättet?

Hur tycker ni han ska göra med det här? Jag har gett rådet att gå till polisen.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vad finns det för papper påskrivna?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Fins de papper påskrivet kan de va problem
Du får oftast inte skriva papper direkt mellan parterna utan måste gå direkt till hyresbolaget brukar vara skäl för vräkning.

I övrigt så är du Körd ,, skrevs inga papper på en lägenhet du vet inte får hyras ut så .... skyll dig själv typ.

Samt att han får socialbidrag samtidigt e nog självklar då du inte kan få socialbidrag om du inte har en lägenhet.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Är väl bara att polisanmäla snubben och berätta för skatteverkete att denne person har fått ett antal tusen kronor som han säkert inte har skattat för osv.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Till att börja med är man ju nyfiken på vad det står i papprena och om bostadsbolaget öht vet om andrahandsuthyrningen.
Jag har aldrig hyrt i andra hand så jag vet inte, men måste man som andrahandshyrare kolla på nåt sätt att bostadsbolaget är med på noterna eller måste de vara med i pappersexercisen?
Lika intressant är det med kontrollen av lägenheten, dokumentation av ev skador och förslitningar - detta borde ju ske vid andrahandsuthyrning likaväl som vanliga av/inflyttningar.

Men om bostadsbolaget inte bytt låset luktar det egenmäktigt förfarande lång väg, även om han har förstahandskontraktet kan väl inte han gå och byta lås bäst han vill i en hyresrätt? Bostadsbolaget vill ju kunna komma in med huvudnyckel exempelvis.
När en utflyttare trilskades när jag och dåvarande skulle flytta in i en lägenhet slutade det med att vi begärde av hyresvärden att de skulle byta cylinder, vilket de också gjorde. Att själv göra det skulle jag aldrig våga. Tala om anledning till att bli vräkt!

Jag skulle, beroende på vad som står i eventuella papper, kontakta bostadsbolaget.

Fast å andra sidan, vad är det för jävla grannar som ringer och klagar på att nån spikar upp en kabel? :bla

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

:stefan: skrev:

Fast å andra sidan, vad är det för jävla grannar som ringer och klagar på att nån spikar upp en kabel? :bla

Eller så var det uthyraren som ville blåsa denna på pengar och derför anmälde detta för att ha någon anledning att slänga ut den som redan har betalat pengar...

eller så har han väldigt petiga grannar...

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Esen skrev:

Eller så var det uthyraren som ville blåsa denna på pengar och derför anmälde detta för att ha någon anledning att slänga ut den som redan har betalat pengar...

[\QUOTE]

Tycker oxå att det luktar illa. Kolla vem som bytt lås.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Urrsh urssh.. sådan situation han satt sig i.

Till att börja med:
Skall man hyra en lägenhet i andra hand ska man se till att få ett skriftligt kontrakt, där det står skrivet vad hyran är per månad och vad som ingår i hyran. Givetvis skall det även stå hur lång uppsägningstid man har.

Det är dock viktigt att man tillsammans med uthyraren går igenom och dokumenterar eventuella skador i lägenheten. Skulle det nu vara en möblerad lägenhet bör man även dokumentera eventuella skador på dessa.

Besiktning och kontroll av giltigheten hos andrahandskontraktet ligger hos dig som andrahandshyresgäst.

Det enda som krävs för att en hyregäst skall få hyra ut en bostad i andrahand är att hyresvärden godkänner det. Samt att andrahandshyresgästen är godtagbar för hyresvärden.

Så hur ser allt ut, med pappersarbete och så egentligen? Pratat med Hyresvärden? Vad säger de?

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Btw. Se alltid till att Ni är medlem i hyresgästföreningen. Mycket bra att ha och göra med. Juristhjälp m.m. :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)