För ungeför en månad sen så startade Aftonbladet sin rädda världen-kampanj. Jorden håller på att dö och vi måste göra något nu! Vi skulle köpa mindre och använda mindre el osv. Men sen hände något, julen kom och folk konsumerar som aldrig förr, blir säkert nytt försäljningsrekord i år också. Alla skickar massor av julkort till folk över hela sverige, t.o.m. över hela världen. Är julen, detta rödvita helvete, verkligen viktigare än vår miljö? Viktigare än Jorden? Funderar på det när ni äter er julmat och öppnar era julklappar på söndag...
Jag tycker inte att mina julklappar har något med miljöförstöring att göra. Däremot så glömmer Svensson lätt bort världen där utanför när nåt stort händer - som i det här fallet julen. Alla blir som zombies och handlar och stressar halft ihjäl sig bara för att hinna med.
Ifall allas nyårslöfte skulle bli att handla miljömärkta varor, sortera sopor och göra det enklaste för att ta vara på miljön så tror jag att det skulle bli bättre. Det svåra är att få rutin på det här, innan det så är det nog för svårt...
I år har jag, precis som de fem-sex senaste åren...
...inte skickat några julkort per papperspost.
...inte konsumerat mer än normalt vad gäller el eller varor/produkter.
...inte kört min bil sedan en och en halv vecka eller något sådant (fast det har mer med andra orsaker att göra).
...valt att köra bil istället för att flyga under julhelgen (okej, jag dumpade även tåget).
...klagat på pappershanteringen på jobbet där den onödiga överkonsumeringen är total.
Min känsla är att det bara var Aftonbladet som hypade kampanjen hårt under några veckor, i rent lösnummersyfte (?) för att sedan låta den ligga lite halvt i skymundan. Eller nåt. :)
Själv är jag ingen miljökämpe. Behöver jag bilen så tar jag bilen. Typ.
Vi gör fel här i Sverige som tar på oss det dåliga samvetet.
Min yngste grabb Henry och jag var på resa i transylvanien. Hans kommentar var En spänn här, gör mer än tio hemma!
Vi skall hjälpa andra till självhjälp, det är samma klot vi bor på.
Lyssna på Fredrik Reinfeldt idag!
För ungeför en månad sen så startade Aftonbladet sin rädda världen-kampanj. Jorden håller på att dö och vi måste göra något nu! Vi skulle köpa mindre och använda mindre el osv. Men sen hände något, julen kom och folk konsumerar som aldrig förr, blir säkert nytt försäljningsrekord i år också. Alla skickar massor av julkort till folk över hela sverige, t.o.m. över hela världen. Är julen, detta rödvita helvete, verkligen viktigare än vår miljö? Viktigare än Jorden? Funderar på det när ni äter er julmat och öppnar era julklappar på söndag...
Man kan naturligtvis både fira jul och ta hänsyn till miljön samtidigt. En kul grej som verkar bli rätt stor i år är gröna/miljövänliga/hälsosamma alternativ på julbordet. Jag firar inte jul, men tänkte ändå försöka mig på en lite annorlunda janssons frestelse med ekologiska rotfrukter i. :)
Dessutom verkar fler och fler ge bort utsläppsrätter (kan diskuteras om de är bra eller ej), träd i Vi-skogen, energisparlampor etc i julklapp.
Synd bara att det är så fullbokat på tågen långt i förväg. Jag tror många väljer att ta buss och bil då istället, vilket inte gynnar miljön precis. :l
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25