webForumDet fria alternativet

Sabla kopieringsskydd!

Program & appar

13 svar · 966 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Grrr jag är så arg! x(

Beställde en cd-skiva via nätet för ett bra tag sedan. Första gången jag beställer musik från en nätbutik. Idag dök den upp, två månader försenad! Det hade jag väl kunnat leva med, om det inte visat sig att den var kopieringsskyddad! Att den inte går att kopiera är inget jag lider av, men själva skyddet gör ju att den inte kan spelas in winamp! Utan jag var tvungen att installera nåt skitprogram (Bandlink) som tar upp 3/4 av skärmen! Det går inte att ändra storlek på fönstret och 3/4 av själva programytan består av tomrum eller menlösa dekorationer. (n)

Förbannad är jag också för att det ingenstans på hemsidan, orderbekräftelsemailet eller fakturan stod att den var kopieringsskyddad. Jag kan naturligtvis spela den i min stereo, men den står i andra änden av lägenheten och då kan jag knappt höra den när jag sitter vid datorn. Om jag inte drar på mega-högt förstås. :(

De här tre problemen tillsammans var droppen. Skrev ett argt mail till nätbutiken (en av de allra största?) och deklarerade att det där var första och sista gången jag köper en skiva hos dem. :bla

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Problemet är att skivbolagen inte deklarerar för butikerna att de använder kopieringsskydd, så din ilska är lite missriktad. Däremot kan man tänka sig att butiken kan föra denna kritik vidare till skivbolaget, och av det på så sätt blir någon förbättring. Mailet är alltså inte missriktat :)

Redigerat med anledning av webForums regler §3.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Josef alternativt forumledare@webforum.nu.

Josef
Moderator, webForum

Följande citat från ovanstående sida är också himskans rätt:

"The labels (and some of the artists) are worried that people are getting their music illegally off the Internet. As a result, they are putting increasingly draconian copy protection technology onto the CDs that are being sold in the shops and online. The problem with this is of course that the people affected by this are the ones who actually buy music, not the ones who don't."

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag har ju skrivit en hel del om det där och varit med i tv och så, fast det är några år sen nu. Tyvärr har ju inget blivit bättre.

http://www.tydal.nu/category/musik/kopieringsskydd/

Det enda du kan göra, om du vill vara säker på att vara laglydig, är att lämna tillbaka skivan. Den är tyvärr konstruerad för att inte fungera hemma hos dig. Det är meningen att du inte ska kunna lyssna på den. Att ändå försöka med olika knep kan vara olagligt eftersom du inte har betalat för en fungerande skiva utan en trasig, så om du lyckas laga den har du alltså tagit något utan att betala för dig. (Enligt lagens och skivbolagens logik.)

Däremot kan du ju få pengarna tillbaka eftersom inte skivbutiken upplyste dig om att det var skräp du köpte, men hur kul är det?

Förmodligen så finns inte musiken du vill köpa till försäljning, utan vill du ha den så måste du göra som miljontals andra svenskar: ladda ner. Men återigen, hur kul är det när man vill betala?

Tråkigt nog är det ändå där vi har hamnat. Jag laddade ju ner och skickade en hundralapp till skivbolaget. De förklarade sig då - 2002 - med att det var väldigt få som hade MP3-spelare eller ville lyssna i datorn, så det var ingen idé att göra så att det gick även om de tyckte det var beklagligt att jag inte kunde köpa deras skivor.

Medlem sedan okt. 200668 inlägg

Du kan kopiera filerna med Exact Audio Copy, även om skivan är kopieringsskyddad.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Känner igen problemet. Jag spelar numer all musik från datorn och via min mobiltelefon som mp3. Dock kan jag inte köpa musik eftersom 1) kopieringsskyddade skivor inte spelar i datorn och det är olagligt att kringgå skyddet och 2) jag kan inte köpa via nätet eftersom de kopieringsskyddade låtsasformaten inte stöds av min telefon. Fan vet när låtarna slutar fungerar efter kopiering till backuphårddiskar.

Precis som emissions citat så tydligt framhäver så är det musikköpare som drabbas av detta, knappast piratkopierare. De som en gång var musikköpare tvingas ju hitta alternativa vägar för att konsumera musik, av den enkla anledningen att det inte fungerar annars. Branschen slår knut på sig själva.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Eftersom jag nu har köpt skivan, är det då lagligt för mig att tanka hem samma låtar via nätet?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Fia skrev:

Eftersom jag nu har köpt skivan, är det då lagligt för mig att tanka hem samma låtar via nätet?

Nej.

Vem bryr sig? Går du aldrig över röd gubbe? Och jag säger ju att du kan kopiera genom Exact Audio Copy.

Fia skrev:

Tidigare var det lagligt, men lagen ändrades förra året.

Rent krasst så har du ingen rättighet att få köpa vilken musik du vill. Upphovsrätten funkar så att rättighetsinnhavarna själva väljer vilka de vill sälja till och med vilka villkor. En del har valt att inte sälja till folk som vill lyssna i datorn eller i en mp3-spelare för att de tror att det är dessa människor som olovligen sprider musik på fildelningsnätverken.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Se musikbranchen som en lätt efterbliven liten fet farbror som måste tuktas med stryk för att skärpa sig och se stryk som en analogi för en Direct Connect-klient som tankar mp3-låtar.

sgtpepper skrev:

Se musikbranchen som en lätt efterbliven liten fet farbror som måste tuktas med stryk för att skärpa sig och se stryk som en analogi för en Direct Connect-klient som tankar mp3-låtar.

Tummen upp.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ett sätt är väl att använda popcatcher, såvitt jag förstår är det fortfarande lagligt att lyssna på valfri radio och spela in det som sänds. Gäller bara att finna rätt radio.
Vi betalar ju fortfarande kassettskatt för att detta skall kunna fortgå.
Vi kan väl inte, Oh hemska tanke, betala skatt för något som vi inte får?

Lasp skrev:

Vi betalar ju fortfarande kassettskatt för att detta skall kunna fortgå.
Vi kan väl inte, Oh hemska tanke, betala skatt för något som vi inte får?

I och med att det är en avgift så kan vi det. Numera heter den privatkopieringsavgift. Och den garanterar ju inte att du ska kunna kopiera, bara att skiv- och filmbolagen ska få ersättning för att andra gör det. Enligt den nya lagen så får du inte kopiera för eget bruk om exemplaret är skyddat av någon teknisk åtgärd.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Undrar när köra-för-fort-avgiften kommer, som alla får betala för att vissa som kör för fort inte åker fast...

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)