webForumDet fria alternativet

Hjälp mig fylla min matlåda!

Mat & dryck

4 svar · 480 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Jag är på väg in i fördärvet. ;)
Från att ha varit en vältränad idrottsman för tio år sedan så väger jag nu också tio kg mer. Det har jag inga problem med men de senaste veckorna har jag käkat så jäkla fel... :l
Mitt företag har äntligen börjat rulla på, jag har tre till fyra olika jobb per dag. Eftersom jag åker hem till folk och fixar så blir det i princip alltid käk i bilen mellan jobben. Enstaka gånger blir det en dagens på någon restaurang men oftast blir det Mc Donald´s för att det ska gå undan.
Dagen börjar med flingor eller havrefras kl. 6.00. Frukost kl. 9.00, ofta blir det en baguette med fyllning från Statoil. Lunch på Mc vid kl. 13.00. Middag hemma vid 17.00, fast då brukar det bli vanlig husmanskost så där ligger inte problemet.

Alltså, nu är det slut med dårskapet. :)
Har ni tips på vad jag kan ha med mig i bilen, helst ska det inte behöva värmas. Mackor funkar men man tröttnar rätt snart på det. Visst kan jag ta en macka vid 9.00 men lunchen får gärna bestå av något matigare. Jag kan förbereda kvällen innan, det som saknas är förslag på vad jag ska göra. Please help me innan jag blir som en tunna! :OO

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag har en personlig favorit som är ungefär lika komplicerad som makaroner och köttbullar, fast den är vetenskapligt bevisad som c:a 20 gånger sexigare. En förpackning färsk pasta (2 port.) kokas med en normalstor burk kikärter (typ 200g brukar de väl landa på), sen blandar man eländet med en klick pesto och lite tärnade körsbärstomater. Kuckumaffens! Om man vill vara lite fettsnålare är det förstås funkis, men tristare, att använda vanlig torrpasta, och om man vill gå åt andra hållet kan man tärna mozzarella och blanda i. Går utmärkt att äta kallt.

En bra grund för icke-varm mat är annars något salladsliknande. Lite nerskurna spenatblad, körsbärstomater, fetaost, varför inte en avokado?, blandat med exempelvis couscous eller quinoa. Komplettera med bönor, kikärter, rökt lax, kyckling, eller fantasi.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Tack spango, det är tips som dessa som behövs för att sparka igång mitt engagemang! (y)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

We aim to please :)

Generellt är vegetariska rätter ofta ganska väl lämpade för att serveras kalla, och dessutom får man en utmärkt ursäkt att smälla i sig sånt smaskens som ost och nötter (de behövs ju som proteinkällor om man inte äter kött... :D ).

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Bönsallad med avokado är ett favoritrecept jag fått från tvprogrammet Toppform. Man kan ju byta ut ingredienser ifall nåt inte passar. (Den där specialsalladen lyckas jag aldrig hitta t ex, kör på vanlig.)

Ugnsrostade rotsaker är smaskens och nyttigt. Har inte testat att äta det kallt, men det är supergott varmt i alla fall. För ca 2 portioner:
2 rödlökar
3 potatisar
3 morötter
3 palsternackor
2 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
1 msk rosmarin
salt
peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och dela löken i 4 delar, skär potatis, palsternacka och morot i ca 2½ cm tjocka bitar. Pressa vitlöken och blanda i en skål med olja, rosmarin, salt och peppar. Doppa ner rotfrukterna i oljeblandningen och se till att de blir ordentligt täckta (använd gärna fingrarna). Lägg upp bitarna i en form (eller plåt) och baka i ugnen ca 35-40 minuter tills de blir mjuka och gyllenbruna.

Man kan säkert äta t ex kall skinka till det här. Vi brukar köra på hummus, det bryter av och passar himla bra ihop smakmässigt.

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)