webForumDet fria alternativet

Senaste Telia-reklamen

Medier & press

20 svar · 6 656 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Såg precis Telias senaste reklam. Den där reklamen där "Telia-tjejen" sitter på en restaurang med en äldre man. Min första tanke var att han var pedofil och väntade såklart på att man skulle få det klart för sig vem det var, men inte.

Han flirtar med henne och sen så får man se tjejens blonda kompis gå förbi utanför och snegla helkonstigt samtidigt som mannen i restaurangen frågar ifall Telia-tjejen har prövat hummer, osv.

Vad handlar den om egentligen?! De skrev bara att man kan ringa för 0 kronor i minuten, men vadå? Va? Helkass reklam tycker jag!

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Reklam ska dra uppmärksamheten åt sig och dår gärna med något väldigt konstigt innehåll. Det är då man kommer ihåg den. Så de har nog lyckats.

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

silfver skrev:

Såg precis Telias senaste reklam. Den där reklamen där "Telia-tjejen" sitter på en restaurang med en äldre man. Min första tanke var att han var pedofil och väntade såklart på att man skulle få det klart för sig vem det var, men inte.

Han flirtar med henne och sen så får man se tjejens blonda kompis gå förbi utanför och snegla helkonstigt samtidigt som mannen i restaurangen frågar ifall Telia-tjejen har prövat hummer, osv.

Vad handlar den om egentligen?! De skrev bara att man kan ringa för 0 kronor i minuten, men vadå? Va? Helkass reklam tycker jag!

Håller med, tänkte precis samma sak när jag såg den. (n)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag ger mig den på att hon har ringt upp sin kompis som lyssnar hela tiden på vad som händer på restaurangen...

Å andra sidan har jag inte sett den. ;)

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Bra, då var man inte ensam om att inte fatta vad själva reklamen handlar om.
Den har ju inget som helst budskap..?

:stefan: skrev:

Jag ger mig den på att hon har ringt upp sin kompis som lyssnar hela tiden på vad som händer på restaurangen...

Å andra sidan har jag inte sett den. ;)

Nej. Tjejkompisen gick utanför och rastade sin hund. Sen så tittade hon förvånat in på restaurangen där hon fick se sin kompis sitta med den här äldre mannen. Hon stirrade med nån slags äcklad min...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

finns den på youtube?

Medlem sedan juli 2002145 inlägg

Det kommer kanske en fortsättning där man får svaret. Kanske gubben är hennes pappa, farbror eller kusin...?!
Och som Riffles påpekar: Den reklam man minns är förstås bra reklam - oavsett varför man minns den! Så Telia har lyckats!

agneta_rung skrev:

Det kommer kanske en fortsättning där man får svaret. Kanske gubben är hennes pappa, farbror eller kusin...?!
Och som Riffles påpekar: Den reklam man minns är förstås bra reklam - oavsett varför man minns den! Så Telia har lyckats!

Hennes pappa vet vi ju att det inte är, eftersom han är någon helt annan. Och det där med att all reklam man minns är bra reklam det håller jag verkligen inte med om. Eftersom jag numer avskyr Telia på grund av deras dåliga reklam så tycker jag knappast att det är bra marknadsföring.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

silfver skrev:

Eftersom jag numer avskyr Telia på grund av deras dåliga reklam så tycker jag knappast att det är bra marknadsföring.

Du underskattar nog reklamens slagkraft lite : )

Medlem sedan dec. 2004135 inlägg

silfver skrev:

Och det där med att all reklam man minns är bra reklam det håller jag verkligen inte med om. Eftersom jag numer avskyr Telia på grund av deras dåliga reklam så tycker jag knappast att det är bra marknadsföring.

Reklammakarna vet vad de gör, det viktiga är att man minns den, eller iaf att man tar intryck av den. Reklamen påverkar mer än man tror, annars hade det inte funnits så mycket pengar i den branschen.
Det bästa som kan hända ett företag är det som hänt här, att folk börjar prata om den och diskutera den. Anledningen till att man diskuterar den spelar i princip ingen roll.

Jag måste också fråga hur man tänker när reklamen påverkar ens bild av ett företag så mycket? Jag är av princip mot all reklam, då den höjer priserna och försöker påverka mitt undermedvetna, dvs hindra mig från att göra ett förnuftigt val. Men vad spelar det för roll hur vida reklamen för ett visst företag är "bra" eller inte? Det är ju inte precis de själva som gör reklamen, det är ju reklambyråer, så företagets produkt är ju den samma? Och är det inte produkten som är den avgörande? Finns det någon logik i det, eller är det bara för att "något måste man ju ändå tycka om företagen"?
(Jag ställer endast dessa frågor av ren nyfikenhet)

Hur kan en reklam som jag förknippar med pedofili vara bra? Jag förstår inte riktigt hur ni resonerar. Bara för att ni blir positivt påverkade av den här reklamen och nu springer och köper produkterna de gör reklam för betyder inte att alla andra gör det.

Anledninge till att jag ville diskutera reklamen var för att jag blev upprörd, inte för att jag ville visa hur dum jag är som sväljer all reklam med hull och hår.

Medlem sedan dec. 2004135 inlägg

Visst, går det så långt som pedofili kanske man börjar bli tveksam, det får jag hålla med om (har själv inte sett reklamen). Men å andra sidan, Telia betalar nog för sin reklam ...

Medlem sedan nov. 2006129 inlägg

Man blir kanske inte så motiverad till att handla hoss telia efter det där...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har inte sett reklamen, men "Telia-tjejen" är väl ändå typ 18 år gammal och då är det väl knappast tal om pedofili? Gubbsjuka möjligtvis.

/r
Googlade lite och hittade ett inlägg från juli 2005 där det stod att hon var 18 år och gick andra året på gymnasiet. Alltså är hon minst 19 år nu.

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Jag har inte sett reklamen själv, men det kommer säkert en fortsättning som förklarar.

Medlem sedan apr. 20072 inlägg

telia låten?

jag vill jättegärna veta vad låten heter som spelas i reklamen när telia tjejen och hennes kille sitter och kollar på romantisk film, men han hellre vill se matchen? jag måååste veta vad låten heter!? :r

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Har inte heller sett reklamen, men tycker deras reklamserie är lysande med all hemsk vardagsångest den bär med sig. För att kunna säga nåt vettigt till dess försvar i den här tråden gav jag mig ut på Youtube för att kolla om den fanns där. Hittade den inte, men väl den här härligt osvenska lilla pärlan: http://www.youtube.com/watch?v=3CkQyOUjeAQ :e

Medlem sedan juli 20081 inlägg

Haha, jag har jobbat ihop med "snuskhummern"!

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Henkestenke skrev:

Haha, jag har jobbat ihop med "snuskhummern"!

Okej?

366 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
229 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
233 ms — ändringar (db)