webForumDet fria alternativet

Den Stora Filmtips-tråden

Film & TV

80 svar · 30 189 visningar · startad av :stefan: · sida 4 av 5

Frågan, av :stefan:

Hm, fascinerande att vi inte hade en rejäl sån här tråd! Hur som, här blir det filmtips! Inga uppenbara som Pulp Fiction eller senaste Bond, utan de där guldkornen som man hittar ibland... Alltså: - Titel på filmen är given. Är den välkänd på engelska eller sitt ursprungsspråk, skriv det också. Typexemplet är Reservior Dogs som kallades De Hänsynslösa eller nåt ditåt vid releasen i Sverige

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nu frångår jag mina regler en aning, men i onsdags var det femton år sen den hade premiär och den har dessutom numera övertagit förstaplatsen på IMDb's Top 250 från Gudfadern!

The Shawshank Redemption (Nyckeln till frihet)!

Den kommer nu serveras av min dvd-spelare. ;)

silfver skrev:

Anthony Hopkins bästa film: The World's Fastest Indian. En alldeles underbar feel-good-rulle som man blir helt tillfredställd av.

Den ramlade jag på av en slump för ett tag sen och jag håller med, riktigt riktigt bra! (y)

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Into the wild
En helt underbar film som måste ses!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

District 9 - Såg den igår. Riktigt ball! Intressant story. Men första halvtimmen sög så hårt så jag tänkte stänga av, så härda ut när ni ser den, det lönar sig!

(Tillbaka till framtiden såg jag ikväll förresten, det är ju en av tidernas skönaste rulle! :))

:stefan: skrev:

Nu frångår jag mina regler en aning, men i onsdags var det femton år sen den hade premiär och den har dessutom numera övertagit förstaplatsen på IMDb's Top 250 från Gudfadern!

hehe, det är fler som uppmärksammat det:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/markuslarsson/article5863268.ab

Danny skrev:

hehe, det är fler som uppmärksammat det:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/markuslarsson/article5863268.ab

Det hade jag ingen aaaaning om... :OO ;)

...haha... steffe läser aftonbladet!! :bire ...jag funderar på att byta "tidning" men det är lite lurigt för AB är rätt underhållande :)

Idag, började jag titta på Matrix igen! Femte gången, man ser alltid nåt nytt när man ser den filmen! ...men för att komma till skott:

Veckans Tips: Animatrix. För de som gillar Matrix, grymt bra och intressant.

Helt klart dags att damma av den här en aning. ;)

Såg en förhandsvisning av RED häromdan och jävlar vad ball! Recensenterna har sin vana trogen sågat den lite här och var, men är man ute efter action med glimten i ögat utan större krav på avancerad handling är denna helt rätt.

Bruce Willis är hård som vanligt och samlar ihop sitt gäng av numera pensionerade black ops-agenter: Morgan Freeman är som alltid sevärd, Helen Mirren (som ville ha nån annan roll än The Queen) är minst sagt livsfarlig ("I kill people, dear") och John Malkovich spelar en galning precis som vanligt. :e

Exempel: Malkovich kliver in i ett minst sagt välförsett vapenförråd: "Oh, it's a swedish K!" - det är en svensk k-pist m/45 han plockar upp och pussar på. "I just love this!" :L

Medlem sedan dec. 2009308 inlägg

Hej
Jaha det här kommer bli långt. För ett tag sedan räknade jag upp för mig själv vilka bra filmer man måste ha sett och som skulle lätt hamna på min top 10 lista över de filmer man måste ha sett.
Ingen direkt ordning men här kommer de.
Indiana Jones de tre första, Star Wars de tre första som gjordes/inte de senaste, Jagad med Harrison Ford, Gudfadern alla filmerna, Physco den klasiska gammla versionen, Matrix filmerna speciellt den första där jag stör mig på nokia telefonen, så helt inte passar in, Sagan om Ringen, Hajen, Stora blå har jag för mig den heter på svenska av Luc Besson om en fridykare, Léon, Nikita som jag alltid ser början men inte orkar se resten, Femte Elementet, Robin Hood men Kevin Costner, Monty Pytons holy graal och life of bryan, Terminator de två första, Robocop gammal härlig klassiker, Hook har för mig den heter är berättelsen om Peter Pan, Bröderna Coens filmer som är sjukt bra då Fargo, Arizona junior.

Det var några som jag kom på just nu. har du inte sett dem ja då är det kanske dags.
Kom på en till film som är väldigt konstig men har en bra berättelse Eagle vs Shark . Finns fler filmer som jag har sett men kommer inte på dem just nu. Huckelbery Finn gammal klassisk berättelse, Jakten på röd Oktober är en favo film. En bra film som är värd att se är This is England. Som ni ser kan Jag skriva mer men vet inte om jag orkar.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag är impad över antalet filmer på Buddazs top 10-lista. :)

Medlem sedan dec. 2009308 inlägg

Hej
Finns fler.
Kom på några till:
Stålmannen de två första, Batman de första filmerna, Tunna röda linjen som är enligt mig den bästa krigsfilm jag har sett, Macken med galenskaparna.

http://www.tv.com/avatar-the-last-airbender/show/28841/summary.html

Kanonbra manga (anime).

Ska se den här nya filmen som kommit också men den ska vara riktigt kass har jag hört.

/edit: Ja, filmen var väl inge vidare, kul att se iofs, men nu väntar man ju bara på nästa del.

...The Social Network! Alla wF'are och andra nördar ;) måste se denna!!
http://www.imdb.com/title/tt1285016/

Kung Fu Panda 2

Den här filmen var ju otroligt bra. Om man gillar asiatisk kultur eller tecknad film ens lite så är detta ett måste! Det var nog också den snyggaste tecknade film jag sett so far.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Är den verkligen tecknad? :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Min favvo-film: Cinema Paradiso

Quid skrev:

Är den verkligen tecknad? :)

okej okej, animerad då! :) tecknad emellanåt iofs, grymt snyggt med lite blandade tekniker ibland

Medlem sedan okt. 201116 inlägg

Oj, den här tråden var ju inte särskilt aktiv.

Ser mycket film och de senaste jag såg värda att nämna måste vara:

1. In Bruges
2. Schindler's List
Vet inte varför de tog mig så otroligt lång tid att se den. Men äntligen kan man kryssa av den från listan över måsten.

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg

Huvudjägarna
Grymt bra film som bygger på en grymt bra bok. Går på bio just nu.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Jag tänkte tipsa som en bra och annorlunda film från vårt grannland Norge, ett land som man annars knappt hör om i filmsammanhang...

Trolljägaren heter den.
http://www.imdb.com/title/tt1740707/

Medlem sedan aug. 2008114 inlägg

Det görs inte så mycket bra norska filmer, men Rovdyr är §e

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)