webForumDet fria alternativet

Den Stora Filmtips-tråden

Film & TV

80 svar · 30 196 visningar · startad av :stefan: · sida 2 av 5

Frågan, av :stefan:

Hm, fascinerande att vi inte hade en rejäl sån här tråd! Hur som, här blir det filmtips! Inga uppenbara som Pulp Fiction eller senaste Bond, utan de där guldkornen som man hittar ibland... Alltså: - Titel på filmen är given. Är den välkänd på engelska eller sitt ursprungsspråk, skriv det också. Typexemplet är Reservior Dogs som kallades De Hänsynslösa eller nåt ditåt vid releasen i Sverige

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

Accepted.

http://www.imdb.com/title/tt0384793/

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Två äldre filmer som jag dock tycker är ett måste.

The Warriors samt Blood in, Blood out

Medlem sedan feb. 2006360 inlägg

Star Wars filmerna
och
Sagan om Ringen Trilogin

dom är ju bara något som man måste ha upplevt

Medlem sedan dec. 20062 inlägg

This Is Spinal Tap

Extremt skön film om rockbandet Spinal Tap. Utformad som en dokumentär. Humor på hög nivå.

Medlem sedan feb. 2006360 inlägg

Ocean's eleven
och
Ocean's twelve

2st mkt bra filmer som man måste tänka för att hänga med i slutet :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Okej, dags att styra upp det här en smula...

Det började så bra, men ack vad det spårade ur... Japp, vi behöver lite regler!

• Titel på filmen är given. Är den välkänd på engelska eller sitt ursprungsspråk, skriv det också. Typexemplet är Reservior Dogs som kallades De Hänsynslösa eller nåt ditåt vid releasen i Sverige...
  • IMDB-länk är lika given.
  • ..och sen några ord om filmen i stort. Det vill säga vad den handlar om, vilken genre och så vidare, inte "fan så jävla ball film".

Ska det vara Den Stora Filmtips-tråden ska det vara ordentligt! ;)

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag passar på att tipsa om ett par nordiska filmer från Norge respektive Danmark, båda från 2004. Då ska vi se:

Hawaii, Oslo - http://akas.imdb.com/title/tt0427339/
Flera sammanvävda historier som utspelar sig i Oslo. Ihopklippt okronologiskt och riktigt smart.

Torkel i Knipa (Terkel i Knibe) - http://akas.imdb.com/title/tt0386820/
En brutal dockfilm om Torkel som lyckas göra en hel del fel.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Men för fan Axel, kolla mitt första inlägg... ;)

Förresten, dockfilm? :o :e

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Fack! Den var ju redan tagen. Men, så mycket större anledning att se den då! :D

r: Jag hade för mig att den var Stop Motion-filmad, men det kanske var animering då.. :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Var på bio ikväll och såg filmen Infödd soldat eller Indigènes som den heter på franska.

Jösses! Maken till mer gripande, välfilmad, välspelad och intressant krigsfilm får man leta efter.

Filmen handlar om det ganska okända faktumet att över 100 000 nordafrikanska soldater kämpade för de fria franska styrkorna i bl.a Italien och senare i återerövrandet av Frankrike. Man får följa fem av dessa soldater i deras kamp, både mot tyskarna och mot den franska överhetens sätt att behandla dessa "andra klassens" medborgare.

Slutscenen är en av de bästa krigsscener jag sett på länge, gastkramande realism. Hela filmen är oerhört välfilmad och kan lätt mäta sig med sina Hollywood-motsvarigheter när det gäller foto och effekter. Filmens förlopp och handlingen är dock på en annan nivå än den vanliga Hollywood-krigsfilmen.

Ett måste-se för alla som uppskattar krigsfilms-genren, är krigshistoriskt intresserade eller rent allmänt intresserade av en väldigt bra och gripande film!

Betyg 8 / 10.

Kuriosa: I samband med filmens premiär som ändrade Chirac lagar så att krigspensionerna till de nordafrikanska veteranerna från de föredetta franska kolonierna nu skall betalas ut i sin helhet, något som stoppades 1959.

Medlem sedan jan. 20071 inlägg

Första inlägget på detta forun :D

Forrest Gump - En väldigt känd film. Är lite komedi, drama och kärleksfilm. Väldigt bra film.

Mer filmer kommer...

Medlem sedan sep. 2003167 inlägg

Garden State :
Grymt skön och mysig film om Andrew Largeman (Zach Braff) som kommer hem till sin hemstad för sin mors begravning efter varit borta i en massa år. Lätt en av de bästa ja sett :)

Serenity :
Handlar om ett fraktrymdskepp och deras besättning. Vill inte avslöja för mycket. En av de mest välgjorda Sci-Fi filmerna jag sett, älskar den :)
Sägs att den är baserad på serien "FireFly" med samma handling och skådisar, men efter ha sett serien också, ser jag mer filmen som en sammanfattning av serien, ungefär iaf.

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

toff: Serenity är en fortsättning av serien och om jag minns rätt så utspelar den sig 6 månader efter sista avsnittet. :)

The adventures of Baron Munchausen
Underhållande film av Terry Gilliam med John Neville i titelrollen. Handlar om Baronens äventyr tillsammans med hans udda följeslagare.

Medlem sedan sep. 2003167 inlägg

Visslaren, hmm.. har för mig att när vi såg serien efter filmen så va inte alls det intrycket vi fick.. Man förväntade ju sig att man skulle få massa svar på varför saker å ting va som de va.
T.ex. hennes förmågor, har för mig att de vet om dem i serien?
Men karaktärernas bakgrunder å sånt får man ju veta mer om dock :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Stand By Me - Underbar film om vänskap och uppväxt. Man blir så otroligt nostalgisk va. Måste ses. :)

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Crimson Rivers 1 och 2 med Jean Reno, han är nog en av dom bästa iaf bland dom franska skådespelarna jag gillar, har varit med i filmen Leon och Det stora blå, två andra filmer som man bara älskar att se om och om igen.
http://www.imdb.com/title/tt0228786/

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Fia skrev:

Nausicaa of the valley of the wind, om man gillar japansk anime. (y)

Danny skrev:

...det ser ut att vara den film jag letat efter länge... (y) ... ska man bara få tag på den också... hur lång är den "rätta" versionen, vet du det?

Nu har jag sett den! Det var den film jag letat efter! En klasspolare i mellanstadiet ville hyra den så då gjorde vi det (runt 15 år sedan alltså). Har länge velat se den igen men det är ju hopplöst att hitta när man inte vet nånting om den. En enda scen kommer jag ihåg, så var det också nu när jag såg den. Kände inte igen något annat. Helt otroligt att man lyckades få se den där igen! (y)

Medlem sedan aug. 2004192 inlägg

The Prestige

Om ni gillar "pussel-filmer" och om ni gillade memento. Se denna! Har precis kommit på dvd. Jag gillade den starkt!

Medlem sedan feb. 200682 inlägg

Min granne Totoro / My Neighbor Totoro

Orginaltitel: Tonari no Totoro
Årtal: 1988 (visas på bio nu)
Genre: Animerat

imdb.com : http://www.imdb.com/title/tt0096283/

Skapad av Hayao Miyazaki som gjorde den helt underbara "Spirited Away" och "Det levande slottet" (Howl's Moving Castle)

Handling:
"Satsuki och Mei har precis flyttat till landet med deras pappa för att kunna vara tillsammans med mamman som snart kommer hem från sjukhuset. Först blir de stora, nya huset men snart utäcker de att det finns något magiskt i huset. Efter ett tag träffar de sin nya granne, Totoro, som är skogsvaktare och tillsammans med honom börjar ett underbart äventyr. "

youtube:http://www.youtube.com/watch?v=pp9PDj_zb1k

Tidlös, mysiga karaktärer, så mysigt gullig och bara så underbar. :-) Filmen i sig har inte lika spännande handling som i ex. "Spirited away" men den har en slags feelgoodkänsla i sig som man berörs av på alla sätt.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

ninaweb skrev:

Min granne Totoro / My Neighbor Totoro

aha... just när jag typ tänkte ta och se den :) Har också Princess Mononoke att rekommendera, tycker många är kanske bästa Miyazakin.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)