webForumDet fria alternativet

Lampsladd ska fästas i taket

Bygg & renovering

14 svar · 13 478 visningar · startad av clarkbones

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har en taklampa som är monterad en bit från takkontakten. NU vill jag fästa lampsladden i taket så att den inte hänger som en slak lina mellan kontakten och lampan. Testade klammer (som man använder för att spika upp kablar på lister), men i ett betongtak var det ingen bra idé.

Några idéer på enkla, estetiska lösningar?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

clarkbones skrev:

Hej!

Jag har en taklampa som är monterad en bit från takkontakten. NU vill jag fästa lampsladden i taket så att den inte hänger som en slak lina mellan kontakten och lampan. Testade klammer (som man använder för att spika upp kablar på lister), men i ett betongtak var det ingen bra idé.

Några idéer på enkla, estetiska lösningar?

Jag brukar använda transparent dubbelhäftande tejp som jag klipper i små bitar och sätter med en decimeters mellanrum. Det finns tejp som har en röd skyddsfilm och är 1½-2mm tjock som fungerar riktigt bra. Kostar 80 spänn för två meter eller nåt sånt.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag kör med att sträcka sladden och fäster den med buntband i krokarna vid eluttaget och vid upphängningsplatsen.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Kabellister/kabelrör blir snyggt och rakt, och finns i många olika storlekar.. finns på k-rauta tex. :)

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

Sänk taket ett par centimeter och lägg sladden ovanför... ;)

Är alltid bökigt att få sladdar i taket att se snyggt ut men man får leva med nån sorts självhäftning i taket. Finns sladdklämmor med tejp man kan sätta dit också.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Det finns speciella klammers för uppfästning av sladd i betong, dom ser ut som små fyrkanter med ett spår för sladden i mitten och två stift, ett på vardera sidan. De funkar ganska bra men är lite knepiga att fästa i början. Har för mig att det även brukar vara en sorts hållare med i förpackningen.

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Sträck sladden med t.ex. buntband och kör sedan latexfog runt så du slipper fula skuggningar.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

stoffe-2k skrev:

Kabellister/kabelrör blir snyggt och rakt, och finns i många olika storlekar.. finns på k-rauta tex. :)

precis... det är den fackmässiga lösningen...

kolla här:
http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=9

På dessa två undermenyer finns det:
ELLIST THORSMAN
SLADDGÖMMOR, EL- OCH FÄSTLISTER

ska själv gömma undan printerkablar idag, kan fota och visa sedan...

Ska inte fixa det idag men har ändå gjort en principskiss här...

Den tunnaste listen (10x20 mm) passar utmärkt här. Ska inte ha den på hyllan som det ser ut här, tänkte det först. Bättre blir det om man sätter den på väggen och drar den så den räcker hela skrivarlängden. Jackar ur botten där på skrivarens vänstra sida så strömkabeln kan gå upp där och motsv på andra sidan för USB-kabeln... skitbra uppfinning det där! (y)

Har även satt sådana i tak till lampor då man inte kan dra i röret av diverse anledningar. Det blir riktigt bra, eller iaf så snyggt det kan bli med utvändig installation... :)

/red: kanske skulle säga att på min bild där saknas ju locket! Med locket på ser det ännu bättre ut :e

Skrivarhylla listplacering.jpg
Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

och så en lite mindre...

tänk på att inte fylla dom med för många sladdar, det blir svårt att få på locket då, den på bilden har en 220 och en tele-sladd :e

kabellist.jpg
Medlem sedan juli 2006461 inlägg

Silikon! (y)
Dra en sträng med silikon (vitt eller transparent) i taket, tryck dit kabeln och det sitter snyggt och fint. Ska du sen ta bort lampan och kabeln är det bara att dra bort silikonet som ett plåster. Fast utan att det gör så förbenat ont då...

Medlem sedan aug. 200656 inlägg

stoffe-2k skrev:

och så en lite mindre...

tänk på att inte fylla dom med för många sladdar, det blir svårt att få på locket då, den på bilden har en 220 och en tele-sladd :e

Klipp upp hål i listen för kablarna som går ner i listen.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Silikon! (n) ;)
Absolut ingen silikon i taket, då är det stört omöjligt att måla där senare. Ta hellre övermålningsbar innefog, typ Tremko eller liknande.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag har nyss (10 min sen) använt en mjuk självhäftande list som jag köpte på Coop.. Funkar asbra!

297 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
146 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
143 ms — ändringar (db)