Vid en trafikolycka, vad händer med bilarna som är inblandade?
Bärgas dom till försäkringsbolaget för inlösen med det samma? Eller kan man få sin bil forslad direkt från olycksplatsen till sitt garage?
Tänkte mest på om man hade eftermonterat stereoprylar, fälgar, bättre stötdämpare eventuell styling osv. Så att man kan plocka ut eftermonterade prylar.
Eller betalar försäkringsbolaget ut pengar för delar som sitter eftermonterat på bilen?
Nu har detta inte hänt, bara tänkte rent hypotetiskt hur det faktiskt går till när man smäller sin bil. Då jag själv aldrig krockat en bil, vet jag inte hur det går till när man ska lösa in bilen osv.
Det första som händer brukar vara att bärgaren tar den till närmsta märkesverkstad.
Det är en längre process innan inlösen och dylikt
Tack för ditt snabba svar!
Jag har som sagt personligen aldrig varit med om något liknande, så jag vet inte hur processen i fråga ser ut. Finns det någon möjlighet att demontera eftermonterade produkter på bilen förutsatt att orginaldelen monteras istället om det nu finns något sådant? Eller ersätter som helt sonika den delen som är eftermonterad också? Exempelvis mot uppvisande av kvitto eller annat köpebevis!?
Jag har väldigt stora planer på att köpa nya stötdämpare till bilen (inte volvo orginal) Och dom går lös på ungefär 12 000 kr, känns lite lönlöst om man skulle krocka bilen och inte få se röken av varken stötdämpare eller pengarna man lagt ut på dom!
Jag hade ju inte velat sätta ett par stötdämpare som varit med om en ordentlig smäll på en ny bil. Har du kvitto så bör får du ersättning, minus avskrivning.
Eftersom topic hände min far nu i veckan så kan jag meddela att det är olika beroende på försäkringsbolag. De flesta försäkringsbolag jobbar enligt principen som Lasp nämnde. Bogsering till närmaste märkesverkstad där de gör en värdering av enbart bilen och därefter kan du plocka vad du vill ifrån den.
Däremot vet jag numera att inte alla försäkringsbolag jobbar på detta vis. Farsan blev nu i veckan påkörd av en buss (!) bakifrån och bilen (en Saab 900 -95) blev totalkvaddad baktill. Bilen forslades till Saab-Ana och där utfördes en värdering och därefter ringde killarna från verkstaden min far och sade att han kunde komma upp och plocka det han ville ha. Men väl på plats så möttes farsan av en besiktningsman ifrån TryggHansa (som stod för bussbolagets försäkring) och han meddelade vänligt men bestämt att de inte jobbar efter ovan nämnda princip utan att de går igenom bilen och värderar precis varenda liten extrautrustning som f.d ägaren (min farsa, eftersom försäkringsbolaget blir ägare då de löser in bilen) monterat dit.
Det tråkiga är ju dock att försäkringsbolagets snubbe lär garanaterat aldrig sätta det egentliga värdet (om man nu räknar med saker som arbetskostnader, tillgänglihet o.s.v) i priset av efterkonstruktioner. Kan ju som exempel nämna att jag monterade på sprillans nya vinterdäck (modell premium) på bilen så sent som för 3 veckor sedan. Dessa värderade försäkringsbolagets kille till ungefär 40% av inköpspriset. :(
Kan ju som exempel nämna att jag monterade på sprillans nya vinterdäck (modell premium) på bilen så sent som för 3 veckor sedan. Dessa värderade försäkringsbolagets kille till ungefär 40% av inköpspriset. :(
Men i det fallet är det väl typ avskrivning som gäller? Du har ju (väl?) kvitto på att de bara rullat tre veckor och inte på några villkors vis kan ha tappat 60% av värdet på den tiden...
Nja, det är väl lite si och så med det. Kan väl inte direkt påstå att jag gav fullpris för dem. ;)
Sen så är det allmänt (och även bland försäkringsbolagen) så med däck att så fort du rullar ut ifrån däckverkstaden så har däcken tappat 50% i värde.
(Okej, det var väl lite väl grovt men jag tror poängen framgår)
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25