Jag gjorde min hos opticare i Uppsala i April. Först en undersökning som gav ett "GO for it du har tjocka hornhinnor och kan göra den snabba lasik metoden" Lasik är då de snittar och viker undan hornhinnan för att sen köra lasern på underlagret, konvalescens 2 timmar. Den andra metoden skrapar och bränner man på ytan, vilket ger konvalescens på ca 7 dagar då man skall ligga mörkt och har svåra smärtor.
legis skrev:
En konsultation är gratis hos alla vad jag vet.
Opticare gör en komplett undersökning som är "gratis" om du går igenom operationen. Annars kostar den 375 kr. Den mäter trycket på ögonen och allt annat du kan tänka dig. Efter det får du en ungefärlig prognos på när det behövs läsglasögon, som är det enda som kommer i fråga efter en lyckad operation.
Fia skrev:
Jag har hört att en operation räcker i ungefär fem år
Nej, det är inte sant. Operationen räcker tills dina ögon förändrar sig. Detta kan ta olika tid, men du kan t ex inte få tillbaka astigmatism om de jämnat ut ytan juh.
Hur gick det till:
Kom till OC kl 15, fick en lugnande, väntade på effekten i ca en timme (jag är rätt tålig så för mig var det inget speciellt, men det var en del tunga ögon i väntrummet)
Hämtades in i ett rum kl 16. Lades på en brits, fick bedövningsdroppar, ögat spändes upp mha en klämma. han ritade på hornhinnan var snittet skulle läggas.
Han la någon form av bricka på ögat och tryckte _hårt_ på ögat, detta var obehagligt för det svartnade för ögat i några sekunder. Hornhinnan tittar ju upp i brickans mitt och då lägger de snittet.
Britsen åker in under en apparat, de fäller undan hornhinnan och lasern kör ca 10-12 sekunder. Upprepas på öga två.
Läkaren leder ut en i ett vilrum, här sitter man i ca 20 minuter sedan får man åka hem. Nu skall man blunda UTAN att somna i 2 timmar, sen är det klart.
Jag kollade på TV hela kvällen och gick och jobbade som vanligt dagen efter, synen var lite grusig, som efter att ha simmat mycket i klorerad bassäng men sen var det bra efter ett par dagar :)