webForumDet fria alternativet

Boka band till fest?

Småprat

4 svar · 470 visningar · startad av dude

Medlem sedan aug. 2002386 inlägg
Frågan#1

Hello!
Nu är det så att jag ska vara med och anordna en fest på skolan. Vi kommer ha det i en lokal som tar ca. 1000 personer och skulle vilja ha ett band. Några band som vi har tänk på är: Ceasers, Timbuktu, Melody Club, Mando Diao... hmm... kommer inte på fler just nu... band som man kan dansa till iallafall.....

nu undrar jag om någon har erfarenhet av att boka ett band till en fest såhär? Ska man kontakta bandet direkt? Eller finns det något företag som har hand om bokningar? Vilka fällor ska man akta sig för???

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det beror på om bandet i fråga är knutet till något evenemangsbolag. EMA-Telstar lär ju vara störst, så kolla med dom.
De lär också veta vilket annat företag som kan tänkas ha bandet under sina vingar.

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Skulle vara kul att få veta vilket band det blev och hur mycket det kostade.
Antar att inte priset till festen inte är klart än.
Har ni alkoholtillstånd?
Kommer ni att servera mat?
Tillkommer övrig personal? Vakter, serveringspersonal, kock m.m.
Lokalkostnad tillkommer.

Mycket att tänka på till en sån stor fest...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Tänk också på att det tillkommer en massa kostnader man inte tänker på till en början, speciellt när man får bandets rider i näven... ;)

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

Några bokningsbolag som förmodligen har band i "rätt" storlek:
Luger, Beat Agency, Monstera, GGEvents.
Luger är klart störst och har flest band. Det finns i stort sett inga band som tagit sig förbi demostadiet som inte har ett bokningsbolag som sköter deras bokningar. Att ta kontakt med bandet direkt resulterar i en hänvisning till bokningsbolaget.

Jag har själv bara jobbat med större evenemang där vi haft proffessionella bandbokare så jag har inte haft direkt insyn i processen, men ett allmänt tips är att vara ute i god tid, minst ett par månader innan evenemanget. Dessutom skall man naturligtvis läsa avtal och liknande noga, även om dessa är ganska standardiserade, så man vet vad som händer om någon blir sjuk eller liknande.

Sen behöver man sällan ta riders på blodigt allvar. Många band har på förhand specifika "krav", ölsorter, mat och liknande, men brukar nöja sig med en back av det vanliga och ett lagat mål mat. Däremot ska man läsa den tekniska ridern mycket noga och se till att ha en kompetent (och nykter!) ljudtekniker på plats. :)

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)