Jag går i vattenkokarköpartankar och slås av hur bisarrt många det finns nuförtiden... :o
Jag vill ha en liten och smidig en och där är urvalet inte så förtvivlat stort, men på en punkt skiljer sig många: vissa har den där 'doppvärmarkringlan' i botten som värmer vattnet, medan andra värmer vattnet genom hela bottenytan så att säga.
Vad är skillnaden?
Fördelar/nackdelar?
Vilket går snabbast på 1,5 dl vatten?
Jag skulle nog rekommendera den utan "kringla", iallafall enligt min erfarenhet. Min vattenkokare har nu visserligen ett antal år på nacken, men det där röret nere i vattnet börjar flagna efter ett tag och det är inte så skoj att ha vad än som nu är dess beläggning i sitt kokade vatten.
Om du ska koka så små mängder som 1,5 dl vatten, så får du nog dessutom ta en utan kringla, eftersom de brukar ha en minimigräns på några deciliter, för att kringlan skall vara helt under vatten. Annars tar det väl runt en minut eller två att koka upp 3 dl vatten i min.
Jag använder den väldigt ofta. Men mitt nästa köp blir nog utan kringla.
Den är energieffektivare eftersom hela värmen går ut i vattnet. Det går mycket fortare pga det också. Kan bli lite kalkbeläggning på den efter ett tag ja och det är ju lite värre att rengöra en sådan än en utan kringla.
Utan kringla. Det blir ju som en vanlig platta, går inte så fort som man skulle önska tycker jag :) Har en sådan här själv. Min tjej har iofs en sådan här också men den är snabbare. Visst är det väl som OveRRidE säger också att man kan köra mindre min-nivå i en sådan. 0,3 el 0,5 liter brukar vara vanligt tror jag. Men sådan stor skillnad är det väl ändå inte.
Vi har också en kokare med kringla, går mycket fortare än på spisen.
Nackdelen med kringla är som Danny säger. Man måste ha såpass mycket vatten att det täcker kringlan vilket kan vara en nackdel om man ska koka lite vatten, men då använder jag mikron istället.
Ska du bara koka 1,5 dl vatten så skulle jag använda mikron.
Snabbaste alternativet är en induktionsspis, den är blixtrande snabb. Under minuten för en liter vatten.
Vi har en kokare utan kringla och den är långsammare. Fördelen utan kringla är att man inte behöver bry sig om miniminivå för vattnet.
Kringelkokare avkalkas med lite citronsyra i vattnet.
Fördelen utan kringla är att man inte behöver bry sig om miniminivå för vattnet.
Nja vadå... är du säker? På min är det 0,5 liter på minnivå och på tjejens 0,3... det ska ju inte vara för "tunt" lager vatten heller för då kan ju plattan bli för varm väl... "plattan" i kokaren alltså...
Nja vadå... är du säker? På min är det 0,5 liter på minnivå och på tjejens 0,3... det ska ju inte vara för "tunt" lager vatten heller för då kan ju plattan bli för varm väl... "plattan" i kokaren alltså...
Har en Bosch, stylad vacker pjäs och på den börjar graderingen vid 0,5 men det finns ingen mingräns, dock går maxgränsen vid 1,7 och det antar jag är för att det inte ska skvätta vatten när det kokar.
Läste nånstans för ett tag sen när plattbottnade kom att det inte gick att koka soppa i de med kringla, då bitar och sånt skulle fastna. Det går dock alldeles utmärkt i en sådan med platta. Sen säger det ju sig själv att en kringla har mer kotaktyta med vattnet än platta, likaså att en kylfläns har större kontakt med luft än samma metall solid i ett block.