Hej
Vart man än läser så är det ett väldans tjat om att mobiltelefoner borde förbjudas på bussar/tåg mm.
Det jag bara inte förstår är varför?!
Vad är det som är så jobbigt med att någon pratar i telefon på bussen?!
Borde det inte vara mindre jobbigt att någon pratar i telefon än att när två personer sitter o pratar med varandra i bussen?!
Personligen pratar jag inte i telefon ofta på bussen mest för att jag vill helst prata utan en massa folk omkring. Men jag bryr mig inte för fem öre om någon annan gör det.
Stör ni er på mobilsnack på buss/tåg?? Isåfall varför?
Pratar ni själva i telefon på buss/tåg?
Det var längesen jag åkte nåt av dessa, men jag stör mig inte så länge de inte skrattar/pratar högt. Håller man en bra nivå så är det ok. Vi lever ju i ett sånt samhälle nu.
Två vanliga personer, eller tre för den delen kan låta mycket mer än EN mobilpratare.
Personligen störs jag av dösnackare, oavsett vart dom är.
Såna som bara pratar utan att ha något egentligt ärende, kan vara tyst flera sekunder och sen hör man "jaha, vad ska du göra ikväll då?", sånt snack tycker jag personligen man kan ta nån annanstans.
Åkte kustpilen mellan Sundsvall och Umeå för ett tag sedan och fick en halebop-fjortis framför mig, de va _konstant_ skitsnack i dendär luren konstant i 2 timmar.
Om det var någon som ringde ett samtal om att dom satt på bussen, kommer snart hem, ska jag handla något eller liknade så bryr jag mig inte.
Tyvärr är mobilprat endel av "se mig, hör mig, finns jag" bland ungdomar och även vuxna barn...
Så länge de som pratar i telefon inte är högljudda stör jag mig inte så mycket. Då är det ju inte någon större skillnad mellan telefonprat och ett par personer som sitter och snackar med varandra på plats. De gånger jag har pratat i telefon på tåg/buss försöker jag alltid prata i lägre än normal samtalston, för att inte störa andra.
När jag pendlade mellan Arboga och Västerås var det skolungdomarna som störde mest, oavsett om de pratade i telefon eller med varandra.
Jag tror inte det hjälper att förbjuda mobil, kommer fortfarande finnas högljutt folk som pratar.
Kan inte påstå att det stör mig så värst.
Pendlar med tåg och där finns ju en tyst avdelning där man inte får prata eller ha telefonen påslagen. Det kan vara skönt på morgonen.
Visst kan det vara jobbigt om man hör vad folk pratar om i sin telefon. Man behöver inte veta allt om olika personer. Men det som stör mig mer är nog om det ringer mycket eller om någon sitter och ändrar sin ringsignal i en evig loop som sträcker sig minst till när jag ska gå av.
Så normal samtalston och en ringsignal med vibrato skulle passa mig utmärkt!