Det är ju inte så svårt egentligen.
Du jobbar (oftast, finns variationer) 40h/v, dvs. 8h per dag. Det som du är på jobb utöver det är rast. Om du är där 9h och bara tar rast 30min så jobbar du gratis 30min.
29 svar · 1 846 visningar · startad av nedde · sida 2 av 2
Mycket diskussion på jobbet men ingen vet. Är i detaljhandeln och undrar: Om man går heldag (8 timmar) med en lunch på en halv timma, har man rätt till att ta en kvarts paus under dagen? Chefen säger nej, och vissa anställda säger ja. Tacksam för ett säkert svar ;)
Läs frågan i sin helhet →Det är ju inte så svårt egentligen.
Du jobbar (oftast, finns variationer) 40h/v, dvs. 8h per dag. Det som du är på jobb utöver det är rast. Om du är där 9h och bara tar rast 30min så jobbar du gratis 30min.
Standard är att man har rätt till 1,5 timmars rast per dag. Utöver detta skall man arbeta 8 timmar. Ev. finns det lokala avtal som ger rätt till pauser på arbetstid.
stattin skrev:
en halvtimme lunch.. jösses jag tyckte dom var snåla på mitt jobb som ger en lunch rast på 40 min.
På mitt job har vi bara 30 min lunch och jag tycker det är perfekt. På lunchen hinner man både äta och gå en runda plus att man får gå hem 30 min tidigare. det hela kan dock ha en bakgrund i att alla på firman är gamla elektriker som är vana vid 30 min lunch.
J. Rönnberg skrev:
Standard är att man har rätt till 1,5 timmars rast per dag. Utöver detta skall man arbeta 8 timmar. Ev. finns det lokala avtal som ger rätt till pauser på arbetstid.
Vad/var har du fått den uppgiften ifrån? Står inte så i lagen.
För att krångla till det ytterligare har Industrifacket bestämt arbetstidsförkortning vilket innebär att arbetsgivaren ska bjuda på 1,25 timmar per vecka vid fulltid, alltså en kvart om dagen. Jag gör så till mina anställda att vi jobbar 8 h, har en halvtimmes rast som lunch, vilket är obetalt. Sen den där kvarten man ska bjuda på blir eftermiddagsfika.
GunnarD skrev:
Vad/var har du fått den uppgiften ifrån? Står inte så i lagen.
Var kanske lite otydlig, i mitt svar utgår jag från att det finns kollektivavtal på arbetsplatsen.
I kollektivavatlet där detta finns reglerat är det oftast 1,5 tim som gäller.
jag har hört att man har rätt till 5 minuter per timme?
Quid skrev:
jag har hört att man har rätt till 5 minuter per timme?
Och det är lika fel som alltid.
du kan få rätt till 8 timmars rast men då får du en arbetsdag på 16h
du har rätt till korta pauser i arbetet betalt sen kan du avtala dig fram till hur långa raster du vill igentlige som är obetalda
Jag extraknäcker på Mcdonalds här i Sthlm.
När jag jobbar ett 8 timmarspass får ja 45 minuters rast. Rätt? Ingen aning. Dom kör att man får 5 minuter rast / timme.
Det som är det mest keffa är att ifall jag börjar klockan 10 en morgon, och slutar klockan 19, då vill jag inte ha rast klockan 15 för att äta middag precis. Deras system att dela ut raster är sämst. Vi får rast när det inte är rush, är det rush hela dagen- Kan det hända att vi inte får rast, även om det inte händer särskilt ofta.