Ok, det har helt slagit slint i skallen och just nu spyr jag nästan av stress (har ju självklart flyttat fram storpluggandet till de 3 sista dagarna innan provet) och det står helt still. Har prov på Matte D imorgon, derivator, integraler och numeriska metoder. Det sistnämnda vill jag inte ens gå in på för det har jag inte ens fått in öht då vi jobbat med en "matte-projektuppgift" istället...
Hursomhelst, uppgift jag är fast på lyder:
Beräkna följande integral:
4-integrationstecken-2, (alltså integrera mellan 4 och 2) (x^2+4)/x
En tidigare uppgift skulle man integrera 5/x, och det blev helt enkelt 5lnx. Varför blir då inte (x^2+4)/x = (x^2+4)lnx?
Schynda schynda!! Snälla, hjälp mig så fort som möjligt!!!
Det kan vara bra också att tänka på att du får ln(x) när du har kvoten 1/x i integralen, men du hade storleksordningen x^2/x, dvs x som du skulle integrera, inte 1/x :) Alltså, även om det finns ett 1/x i din första formel så har du ju x också i nämnaren och då har dom en relation som gör att den enkla, första ansatsen inte gäller.
Nej ursäkta om jag förvirrar, jag ville bara säga att man kan göra en grov uppskattning av vad man borde få, men det är nog överkurs om du försöker att få ordning på grunderna. Sorry :h
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e