webForumDet fria alternativet

Frågor som alla kan svara på. VIKTIGT!

Småprat

30 svar · 1 312 visningar · startad av Dead Mahmod

Medlem sedan okt. 20064 inlägg
Frågan#1

JAG UPPSKATTAR ALLA SOM LÄSER DETTA. Jag skulle vilja fråga några frågor och uppskattar ifall ni som ser detta kan svara på de här frågarna spontant (d.v.s. bara säg det du vet/tycker/har i huvet), eftersom det är jätte viktigt för mig. Skriv gärna kön och ålder. (OBS! spelar ingen roll ifall du vet lite eller inte har nån aning, skriv de bara).

1.Vad vet du om Ramadan och vad det innebär då? (Ifall du vet, så kan du jätte gärna svara på de nedstående frågorna)
1a.Betyder Ramadan nånting alls för dig?
1b.Vad tycker du om fastan i Ramadan? (ifall du vet vad det innebär då)
1c.Skulle du vilja fasta?
1d.Har du någon gång gjort nåt sådant som att fasta?

2.Vad säger religionen Islam till dig väldigt spontant?

3.Vad skulle du vilja ändra i Världen/Sveriga/din nuvarande stad?

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Skojar du eller ??

Anser du att detta är rätt forum för denna enkät ?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Betyder absolut ingenting för mig...

Tycker det verkar idiotiskt.

Skulle aldrig kunna tänka mig att fasta.

Nej, och kommer heller aldrig att göra detta...

Religionen islam för mig e väldigt negativt, Kan inte se någonting bra med den religionen.

Världen: Asfaltera och gör parkeringsplatser över hela mellanöstern
Sverige: Det finns för mycket man skulle vilja ändra.
Min stad: Samma där, Asfaltera och gör parkeringsplatser över hela Solna, Men börja med att spränga skiten först...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

1. Är det någon helig preiod för nån religion långt borta?
1a. Inte ett dugg.
1b. Är det inte trist att inte få äta något?
1c. Nej.
1d. Nej.
2. Att folk är beredd att dö för Allah.
3. Köpa fixa ett elitidrottslag i fotboll och hockey till Östersund så man kan dra på bra sport när andan faller på.

Spook skrev:

Skojar du eller ??

Anser du att detta är rätt forum för denna enkät ?

Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor = kan inte se felet riktigt.... kanske inte rätt hemsida riktigt... men jag är seriöst med detta, dessutom skulle det varit ett plus ifall du kan ge mig ett tips för nån hemsida där den enkäten skulle passat :p

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

1.Vad vet du om Ramadan och vad det innebär då? (Ifall du vet, så kan du jätte gärna svara på de nedstående frågorna)

Jag vet att muslimer fastar ofta. På förra jobbet fanns en muslim som gjorde det. Han gjorde det av samma anledning som de flesta andra, dvs, en religiös symbolisk betydelse att undvika frestelser typ!?

Nej, inte för mig.

Jag är inte mycket för det där religiösa. Men av hälsosamma skäl kan det vara bra att rensa ur kroppen kanske en gång per år. Då är iofs ramadan fel väg att gå eftersom man ju inte ändrar kosten utan bara skär ner på den (under dagtid alltså, sedan kan man vräka i sig om man vill det).

Som jag skrev ovan, det skulle då vara för att rensa ur kroppen. Men då skulle det vara att lägga om kosten en månad kanske, inte att göra uppehåll som i Ramadan. Googlade lite och det är väl ungefär som det står här:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,841391,00.html

Näe. Inte fasta på det där viset som fasta brukar innebära. Men enligt den metod jag skrev ovan har jag gjort det en gång, för att få bort slaggprodukter, det var för man skulle röntga ryggen :)

Jag tycker dom känns lite överdrivna på nåt vis. Religion är bra, alla tror ju på något. Det behöver inte vara något som en gud eller så. Men Islam verkar tolka saker lite knepigt. Tycker jag då.

Ehm... rent spontant skulle jag vilja få alla människor att bekymra sig mindre om pengar och kanske "resultat" i viss mening. Det som är viktigt här i livet är ofta åsidosatt för sådant som inte betyder så mycket. Lite synd. Få folk att leva här och nu.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Dead Mahmod skrev:

Diverse forum - Övrigt > Övriga frågor = kan inte se felet riktigt....

Ingen fara. Det är nog rätt forum :) ...man får vara beredd bara när man frågar lite udda saker :) ...ja jag försökte i alla fall svara ärligt och rakt från huvudet...

Danny skrev:

Ingen fara. Det är nog rätt forum :) ...man får vara beredd bara när man frågar lite udda saker :) ...ja jag försökte i alla fall svara ärligt och rakt från huvudet...

och det tackar jag dig för :)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

ingen aning

inget

**1b.Vad tycker du om fastan i Ramadan? (ifall du vet vad det innebär då)**tycker inget

nej

nej

att det verkar finnas lika många tokiga pellejönsar där som det finns inom kristendomen, att dom borde rensa ut bland dessa fanatiker som inte borde få finnas där.

öka förståelsen för de mest utsatta.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Dead Mahmod skrev:

Nu blir det strul med listorna...

• Inte mycket.
  • Nope, nada.
  • Se Dannys svar.
  • Se Dannys svar.
  • Nej.
  • Islam för mina tankar till Israel/Palestina. Spontant skulle det vara va? :e
  • Att folk tog större hänsyn till miljön och den planet vi lever på.
Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

1. Det är en muslimsk (?) högtid när du fastar och bara äter (eller är det dricker?) på natten. Detta sker väl under en veckas tid eller något sådant?
1a. Nope
1b. Känns inte så lockande.
1d. Nepp
2. Kriget mot terrorismen och allt vad det innebär (tyvärr).
3. För mycket för att skriva men kort och gott saker som höjer min levnadsstandard.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

1.Vad vet du om Ramadan och vad det innebär då?
Inte mer än att det inte får varken ätas eller drickas något under dygnets ljusa timmar. Det har ju med islam att göra, så jag har för mig att det handlar om att visa sin vördnad för Allah eller nån profet, att göra sig själv påmind om hur det är när det inte är sötebrödsdagar - eller nåt ditåt.

Inte ett smack.

Nja, jag håller med tidigare talare, det är väl inte mycket till fasta? Inte äta ett dugg under halva dygnet för att under andra halvan proppa i sig så mycket det går (typ)..? Fasta handlar ju om att rena kroppen på slaggprodukter och så vidare.
Men det är ju egentligen lite knäppigt. En polare kom hem från ett islamskt land där han åkt taxi och varit livrädd. Taxiföraren hade ju inte fått dricka nåt på hela dan - i över 30 graders värme...
..och hur gör de som bor norr om polcirkeln? ;)

Nja, tycker jag inte har nån anledning att göra det. Framförallt har jag väl inte karaktär nog att hålla mig till en sån diet... :e

Räknas en överlevnadsvecka i skogen där vi levde på hundkexrötter och långkokt stenlav?

Förr var det inget speciellt, då var det farbröder i lakan och stora skägg som stod och gapade i minareter flera gånger om dan.
Numera associerar jag dessvärre mest till rabiata islamister som vill döda alla som inte är muslimer och inte skyr några medel för att få islam att ta över världen - eller vad som nu blir kvar av den... :(

Att få alla lite mer vidsynta, att inse att vi kan leva tillsammans bara vi accepterar varandra som vi är och inte försöker pådyvla varandra våra egna lagar, seder och regler, kosta vad det kosta vill.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Inte för mig personligen. Men jag vet på vilken religiös grund muslimer firar Ramadan.
Jag är personligen ateist, men jag anser ändå att ur en personlig* synvinkel så kan vara stärkande att fasta, eftersom det troligen får de som utför fastan en chans till eftertanke. Så var det väl åtminstone tänkt, även om Ramadan nu verkar börja bli en köpmännens högtid i de arabiska ländera, ungefär som västvärldens jul har förändrats. (*Ordet personlig betydet här inte mig personligen utan personlig som i varje persons personliga sfär)
Ja, fast inte i en religiös kontext.
Ja
Jag anser att religion i vilken form det än må vara lätt kan utnyttjas och hindra ett fritt och kritiskt tänkande. Religion är helt enkelt ett kraftfullt verktyg i händerna på manipulativa ledare.
Islam är utifrån Koranen nödvändigtvis inte en sämre religion än någon annan på den punkten. Men, jag kan ändå inte bortse från att Islam troligen är den religion som utövas mest fundamentalistiskt, och som har flest fanatiska anhängare av världsreligionerna idag, även om de två andra abrahamska religionerna också är på uppgång. Det är också därför majoriteten terrorister idag är muslimer. (Det motsatta gäller naturligtvis inte; majoriteten muslimer är långt ifrån terrorister)
Allt jag skulle vilja ändra på skulle ta för lång tid att lista. Men jag kan nämna detta: Det gäller att kunna vilja flera olika saker. Även om många problem i Sverige och Europa ter sig som flugskit jämfört med t ex konflikten i mellanöstern, så tycker jag inte att man ska släppa allt man har för händerna och koncentrera sig på mellanöstern. På samma sätt som man inte ska släppa lokalpolitiken bara för att det finn viktiga saker på riksnivå. Detta är ett misstag jag tycker många har gjort i USA ang. kriget mot terrorismen, vilket lätt ger en enkelspårig världsbild.

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

En tidpunkt för muslimer när dom inte äter har sex osv under dygnets ljusa timmar.

Nepp inget alls

Den berör inte mig så jag tycker inte så mycket

Nja ser ingen anledning

Nej!

Förstår inte frågan?

Höja studiebidraget :P

Får man fråga varför dessa frågor är så viktiga?!
Skolarbete?

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

1a) Nej.
1b) Så länge det inte drabbar någon annan än en själv bryr jag mig inte, och jag utgår ifrån att man inte tvingar andra att fasta mot sin vilja?
1c) Nej.
1d) Nej.

1. Jag tänker religion - och när jag tänker religion tänker jag verklighetsfrämmande tillit till någonting övernaturligt (behöver absolut inte vara en eller flera gudar) som man aldrig sett eller har riktiga bevis för. Detta gäller alltså även kristendomen, hinduismen och allt vad det heter. I mina ögon är all religion lika illa.

2. Jag skulle vilja att hela världen började om från och med slutet på senaste istiden igen, fast människan skulle ha med sig erfarenheterna från nutiden och alltså få en andra chans. Sedan vill jag se om någonting förändras till det bättre eller om det ändå slutar likadant (eller kanske sämre?).

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Dead Mahmod skrev:

1a. Jag tror att man inte får äta när det är ljust ute.
1b. Tycker det verkar korkat, man ska äta när man är hungrig tycker jag.
1c. Nej.
1d. Nej.

2. Inte mycket, jag vet i stort sätt inget om hur det funkar.

3. Oj, mycket. Minska våldet på gatorna t.ex.

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

1. Väldigt lite men det ingår väl fasta i Ramadan.
1a. Nej, inget alls.
1b. Kan inte påstå att jag tycker det är klokt men å andra sidan så är det inte jag som ska fasta.
1c. Nej
1d. Nej

2. Tyvärr måste jag säga att efter dom sista åren så är det religösa fanatiker det första jag tänker på.

3. Det skulle jag kunna sitta hela natten och skriva på.
Men Peace and understanding skulle nog hamna ganska långt upp på min världsförändringslista.

Medlem sedan jan. 2006278 inlägg

Nej...

Inte så konstigt. Många religioner har någån form av fasta. Men fastan i Ramadan gäller ju från soluppgång till solnedgång och så fort det blivit mörkt så kan man äta så mycket mat och godsaker man orkar. Att däremot avhålla sig från sex och att ljuga verkar lite tuffare

Nix ! Ser ingen poäng med att fasta såvida man inte är överviktig.

Nja. Ofrivilligt i lumpen. 5 dgr med endast en mugg saftsoppa och några Mariekex om dan.

Inte mycke. En av de knäppare. Finns ingen anledning att lyssna till vad någon tokfrans med maktambitioner sa för 1300 år sen.
Det finns och har funnits tusentals olika religioner och alla som trott på dem
har hävdat att deras är den enda rätta. Mycket troligt att ingen av dem är rätt.

Världen:
Utrota fattigdomen och analfabetismen.

Sverige:
Sätta alla (99,99%) lögnaktiga politiker på en pråm och sänka den i Riddarfjärden :)
Ok seriöst. Radikalt förändra skolan. Inga pengar till religiösa friskolor.

Stockholm:
Bygga en jävla massa hyreslägenheter och återinför Vattenfestivalen

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

fasta och fasta, så fort solen gått ner så är det ju frittfram och vräka i sig mat... (eller har jag missuppfattat något :q)

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Judisk högtid, mycket osäker!

Nej

1b.Vad tycker du om fastan i Ramadan? (ifall du vet vad det innebär då) De som tror på det är det väl bra

Nej

I det militära ;)

Fanatiska för det de tror på!

**Världen: Att man blir uppskattad vart man än kommer.

Sverige: Att folk inser att detta är en underbar plats i världen!

Nuvarande stad, Östersund: Att fler gör som mig och slutar gnäller på att det inte händer något i Östersund, utan gör något åt det istället! :bire**

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)