Det är ju olika från ort till ort.
Bor själv i ett litet samhälle på 2500 invånare och kan få upp till 24Mbit ADSL. Telestationen måste vara utbyggd och man kan inte bo hur långt ifrån den som helst.
Vilken ort och kommun gäller det?
10 svar · 469 visningar · startad av casca
Hur är det med "täckningen"? Som jag fattar det baseras ju ADSL på vanliga telefonlinjer, så går det att få tillgång till på mycket små orter i Sverige? Finns det nån förteckning isf?
Det är ju olika från ort till ort.
Bor själv i ett litet samhälle på 2500 invånare och kan få upp till 24Mbit ADSL. Telestationen måste vara utbyggd och man kan inte bo hur långt ifrån den som helst.
Vilken ort och kommun gäller det?
Trehörningsjö, Örnsköldsviks kommun. Knappt 200 invånare.
På telia.se/bredband kan du söka på det aktuella telefonnumret.
Örnsköldsviks kommun skrev:
Husum, Bredbyn, Bjästa, Köpmanholmen, Mellansel, Björna, Långviksmon och Trehörningsjö är de orter som kommer att få bredband först. Örnsköldsviks stad, Arnäsvall och Gimåt kommer också med i den gruppen. När det är klart kommer nya orter på tur.
Hittade detta på deras hemsida.
Pedda skrev:
Hittade detta på deras hemsida.
Tänk på att artikeln nu också har nästan ett år på nacken.
Har tyvärr inget telefonnummer att söka på, är mer intresserad av generell info för orten, dvs om det är möjligt att få hyfsat snabbt "bredband" där (2 mbit och uppåt).
B Svensson kan iaf få detta.
Telia skrev:
Telia Bredband
Du kan beställa eller byta till de här hastigheterna:
0,25 Mbit/s
2 Mbit/s
8 Mbit/s
24 Mbit/s
Jag bor i en liten ort, Gnesta jomenvisst. Här kunde man inte få så många operatörer förut. Telia var först. Sedan när BBB kom då beställde jag, det tog ett halvår tills jag fick det, då var jag typ först i Gnesta :) har haft det nu i kanske 1 ½ år eller så. Kollade upp alternativ men kunde tyvärr inte få så mycket annat just då, t ex UTC. Nu kanske det är annorlunda. Det beror helt på om leverantören satsat på orten och byggt ut i telestationerna tror jag, alla har inte lust att satsa då det är osäkert om det är värt investeringen.
B Svensson bor i Trehörningsjö så det finns ingen anlednig att spekulera. :)
Nicrosoft skrev:
B Svensson bor i Trehörningsjö så det finns ingen anlednig att spekulera. :)
Precis, eftersom den lilla orten har drygt 200 invånare, så är det väl rätt sannolikt att alla tillhör samma telestation?