Är det bara jag eller tycker ni också att "att kasta sten i glashus" är ett ganska dåligt ordspråk?
Låt mig förklara:
För det första så måste väl folk vara objektiva nog att kunna ge någon annan kritik fast man själv har gjort samma sak?
För det andra så måste ju den som gjort "felet" ifrån början ha ganska bra insikt i hur och varför man inte skulle göra "fel" och vilka effekter det gav, alltså en bra kunskapskanal och befogad att tala om det.
Detta baserar sig självklart på att den som säger ordspråket har självinsikt nog att erkänna sitt eget fel.
[pik]Eftersom detta är forumet "Övriga frågor" och inte "Cafét" så tar jag mig friheten att försöka besvara frågan seriöst och inte fortsätta på den inslagna skämt-linjen.[/pik] ;)
Vide skrev:
Är det bara jag eller tycker ni också att "att kasta sten i glashus" är ett ganska dåligt ordspråk?
Jag tolkar väl uttrycket lite annorlunda än jag uppfattar att du gör. Jag uppfattar det mer baserat på nutid. D.v.s. man talar om för andra hur fel de gör samtidigt som man gör samma fel själv.
Det resonemang du bygger upp, uppfattar jag bygger lite mer på dåtid - man har/borde ha lärt sig av misstagen. Utifrån det perspektivet håller jag med dig, men det är inte så jag uppfattar talesättet. :)
Jag tolkar väl uttrycket lite annorlunda än jag uppfattar att du gör. Jag uppfattar det mer baserat på nutid. D.v.s. man talar om för andra hur fel de gör samtidigt som man gör samma fel själv.
Jag gör samma tolkning som Rikard.
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2