webForumDet fria alternativet

Jazzartister

Musik

10 svar · 1 919 visningar · startad av Rinaldo

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg
Frågan#1

Har börjat lyssna mer på jazz på sistonde. Letar dock fortfarande efter någon sorts favoritartist; relativt ny inom genren.

Gillar främst mycket piano med/utan sång. Har lyssnat en del på Ray Charles och Miles Davis, fast i de flesta låtar blev jag besviken på arrangemanget. Alldeles för lite piano för min smak.

Någon som har en eller flera bra artister att rekommendera?

Medlem sedan sep. 2006284 inlägg

Keith Jarrett

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jennie Löbel & The Swing Kings: http://www.lobel.nu/cd.html

/red. Och Nina Simone förstås. :)

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Kanske Pat Metheny Group...?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Dave Brubeck har gjort lite piano också, han är ganska bra tycker jag

Medlem sedan nov. 2001195 inlägg

John Coltrane är ett måste! Han äger!

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Tack för alla tips :) Ska börja undersöka lite.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Jamie Cullum

Smakprov: http://www.hyperlaunch.com/jamiecullum/

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Chick Corea

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

keith jarrett är nog min absoluta favorit. du kommer nog att gilla solokonserterna om du inte har hört dem. spana in kölnkonserten, the sun bear concerts och konserterna från wien och bremen. samt plattorna med dejohnette & garbarek m.fl. my song, belonging och up for it t.ex.

Sen kan du kolla in oscar peterson, bill evans, erroll garner, art tatum, dave brubeck, nat king cole, thelonius monk, chick corea, herbie hancock, bud powell, fats waller, duke ellington, cecil taylor, earl hines, count basie, billy taylor, gene harris, jelly roll morton, fletcher henderson, dave grusin.

några andra schyssta jazznissar som inte är pianister är som redan nämnt pat metheny (som visserligen har läckra lyle mays på piano), miles davis, george benson, ella fitzgerald, glenn miller, john coltrain, frank sinatra, wes montgomery, weather report, charlie parker, dizzy gillespie, louis armstrong, benny goodman, billie holiday, nina simone.

Lite ungdomligare och enligt många mer tillgänligt så har du t.ex. jamie cullum, norah jones, peter cincotti, eva cassidy, trio töykeät, siegumfeldt og cronholm, diana krall.

Jazzare från sverige finns alltid jan johansson, bobo stenson, bengt hallberg, charlie norman, rolf larsson, esbjörn svensson, lars gullin, nils landgren, jonas kullhammar, monica zetterlund, putte wickman, rigmor gustafsson och i värsta fall lisa nilsson.

Det blev en jevvla massa namn, men om jag ska välja några från varje grupp så skulle det vara:
jarrett, peterson, evans; davis, coltrain; cincotti, cassidy; johansson, stenson, landgren.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

bassebhu skrev:

Jazzare från sverige finns alltid jan johansson, bobo stenson, bengt hallberg, charlie norman, rolf larsson, esbjörn svensson, lars gullin, nils landgren, jonas kullhammar, monica zetterlund, putte wickman, rigmor gustafsson och i värsta fall lisa nilsson.

+ pianisten Jan Lundgren...

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)