webForumDet fria alternativet

Vad är en tågbuss?

Småprat

5 svar · 2 744 visningar · startad av blåjeans

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg
Frågan#1

Kanske är en dum fråga för alla som reser mycket, men kan någon vara snäll och förklara det för mig? :q Jag sökte på en tågresa och fick fram att det går en buss. Varför heter det inte bara buss, om det nu är en buss??

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Buss som går i anslutning till tåget kallas ibland tågbuss då den kombineras i biljetten, på samma sätt som det heter flygbuss :) (skulle faktiskt vilja prova det sistnämnda)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag har för mig att en tågbuss är en buss där tågbiljetter gäller. Jag borde ju veta egentligen, men jag köper ju aldrig några biljetter, så jag vet inte säkert.

Hmm... ja för jag sökte på resa mellan Eskilstuna och Västerås, kollade både buss och tåg. Men det enda som kom upp var denna tågbuss. Och så kollade jag på SJ efter bara tåg, men då visades också bara tågbussen. Går det inga tåg den sträckan? Tyckte bara det var märkligt, har inte råkat ut för någon tågbuss förut. :)
Men då borde det ju i så fall vara så att ungdomsbiljett gäller vid högre ålder än vanlig buss, för då är det väl bara upp till 16 eller nåt? Det är ju bra iofs...

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Aha, men då kan jag svara på din fråga. Jag bor ju i Västerås och sköter tågtrafiken här i trakten. Just den här helgen (fredag-söndag) går det inga tåg mellan Eskilstuna och Västerås på grund av att man ska koppla in nya spår i Kolbäck.

Åldersgränsen för ungdom är 26. Det är dock inte så stor prisskillnad i och med att det är så kort sträcka att det inte kostar mycket för en vuxen heller.

Ahaaa! Tack för det, då kan jag sluta fundera nu. ;) (y)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)