webForumDet fria alternativet

pauser i jobbet

Juridik

17 svar · 1 113 visningar · startad av The_Hulk

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg
Frågan#1

Har man rätt till några pauser i jobbet enligt lag?
Tänkte på frukostpaus och eftermiddagspaus?
Har för mig att någon sa att man hade rätt till 5 min paus varje timme, någon som kan bekräfta eller dementera det?
Stod inget om det i mitt anställningsavtal. Kom inte heller att tänka på det förräns efteråt.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Jag undrar samma sak faktiskt.

Medlem sedan apr. 200497 inlägg

Det lagen säger är att rasterna ska förläggas så att man inte utför arbete mer än fem timmar i följd.

Rasternas antal och längd skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

Men rast och paus kan även vara två olika saker (rast = obetalt, paus = betalt).

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

5 minuters paus per timme är ju ganska vanligt förekommande vid enformigt arbete och arbeten där man inte kan lämna platsen för toalettbesök mm.

15§
Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

16§
Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.

17§
Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren skall i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Pauser räknas in i arbetstiden.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

du har rätt till 5m per timme ... dessa lägs oftast ut som frukost lunsh fika av praktiska själ

din chef tillåter dig nog en bensträckare då o då också.
Själv tar jag rökpaus 1gg i timmen vilket är helt ok enligt mi chef dock lägger ja den så de passar in i mitt arbete släpper ju inte allt o går eller om jag har mycket att göra

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

mayday skrev:

du har rätt till 5m per timme ...

Var i arbetstidslagen står det att du har rätt till 5 min/timme??

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg

Blev nyfiken, då även jag har hört talas om de här "5 minuter/timme". Så efter lite googlande så hittade jag det här svaret: http://www.skyddsombud.com/fragasvar/fragasvar.asp?id=113

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Något som är sjukt orättvist är rökarna som får gå ut en gång i timmen och röka medans vi andra som inte röker får inte gå ut bara för det. Vi kanske också vill ha lite friskluft eller är det bara rökarna som behöver?!

Danny skrev:

Något som är sjukt orättvist är rökarna som får gå ut en gång i timmen och röka medans vi andra som inte röker får inte gå ut bara för det. Vi kanske också vill ha lite friskluft eller är det bara rökarna som behöver?!

Står det verkligen med i lagen att de som röker får gå ut och röka? Räknas det som paus eller rast då?

Så jag har egentligen ingen rätt till paus om vi inte förhandlat om det?
Om man inte är med i facket så måste man väl sköta allt det själv?

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Danny skrev:

Det kan väl ändå inte stämma?? Om det nu mot all förmodan gör det är det väl inget som hindrar dig från att säga att du också vill ut och röka men passivt, och på avstånd. På nära håll får man in för mkt skadliga ämnen.

Men jag kan inte tro att det skulle vara lovligt att ta droger (även om de är lagliga) på arbetstid medan det inte är tillåtet att ta sig en bensträckare.

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

Danny skrev:

Om jag har ett jobb där folk går för att röka så går jag iväg lika lång tid jag med. Dom har själva valt sitt rökande och om arbetsgivaren tillåter det så måste han tillåta friskluftsintagande för oss bättre funtade, för utan luften dör vi och ja - då måste det in vikarier och det är bara merjobb för arbetsgivaren :e

Fast i och för sig, om rökarna får ta sina pauser så dör ju dom fortare än mig (så länge jag har tillräckligt med luft vid min arbetsplats) och då måste han hitta ersättare för dom istället... :p

För ämnet så har jag också hört talas om 5min / timme...
Tyvärr har inte jag sånt jobb så jag får eller kan ta raster hur jag vill :)

dAEk^ skrev:

Det kan väl ändå inte stämma?? Om det nu mot all förmodan gör det är det väl inget som hindrar dig från att säga att du också vill ut och röka men passivt, och på avstånd. På nära håll får man in för mkt skadliga ämnen.

Men jag kan inte tro att det skulle vara lovligt att ta droger (även om de är lagliga) på arbetstid medan det inte är tillåtet att ta sig en bensträckare.

Det stämmer, och har är ofta sådär på sådana här typiska mansdominerade arbetsplatser jag är på. Den sorten har svårt för att bryta vanor (dvs, låta bli att röka annat än på raster). Jag brukar följa med ibland ändå, särskilt om det är fint väder, då ska jag ta mig fan ha solljus jag med. Chefen får väl tycka vad han vill om det.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Danny skrev:

Kan förstå att de kan ses som orättvist för vissa.
dock är de bara för ickerökarna att ta en bensträckare dom också vilket många gör på mitt jobb.

många arbetsplatser har ju totalt rökförbud vilket vi rökare kan se som orättvist ibland..

Men tänk såhär ni slipper alla sjukdomar o hälsoproblem vi rökare får dras med:P

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Danny skrev:

Jag brukar följa med ibland ändå, särskilt om det är fint väder, då ska jag ta mig fan ha solljus jag med. Chefen får väl tycka vad han vill om det.

Absolut. Jag hade följt med jag också. Som jag ser på det är det omöjligt att förlora denna "strid", så stå på dig bara. :bire

dAEk^ skrev:

Absolut. Jag hade följt med jag också. Som jag ser på det är det omöjligt att förlora denna "strid", så stå på dig bara. :bire

tack :)

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Danny skrev:

Det stämmer, och har är ofta sådär på sådana här typiska mansdominerade arbetsplatser jag är på. Den sorten har svårt för att bryta vanor (dvs, låta bli att röka annat än på raster). Jag brukar följa med ibland ändå, särskilt om det är fint väder, då ska jag ta mig fan ha solljus jag med. Chefen får väl tycka vad han vill om det.

Ja men visst är det sjukt att de alltid tar extrapauser. Fast det är inte bara på mansdominerade arbetsplatser, inom vården är det hur många som helst som röker vilket är riktigt dåligt, eftersom de stackars sjuka/gamla får andas in deras röklukt när de kommer in igen (fast de tror ju inte att de luktar... :OO ).

Klart man ska ta paus om de gör det, även om man inte röker själv! Det är bara att det känns inte lika "självklart" när man inte har något att "göra", eller att skylla på osv. Känns ju lite fel att bara sätta sig med armarna i kors helt plötsligt. Men tar rökaren paus, ska du också få ta paus (även om jag kanske inte skulle följt med, jag hatar att andas in all rök).

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Man har EJ rätt till 5min/timme enligt lag! Det är en skröna!

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)