webForumDet fria alternativet

Lutning på linje?

Matematik

2 svar · 401 visningar · startad av GrodanBoll

Medlem sedan sep. 2001788 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag har ett problem som jag inte förstår.
Jag kan se det praktiskt men kan inte förstå det teoretiskt eller förklara det.
Hoppas på hjälp här. =)

Jag har laddat upp en bild som har tre olika linjer (http://img95.imageshack.us/my.php?image=lutningcf7.gif ). A, B och C.

Skriv ut bilden eller ritar upp den på ett papper.

Lägger man bilden plant så har alla tre tre linjerna 0 graders lutning.

Lutar man sedan pappret så får linje A en viss lutning som motsvarar längden på linjen samt höjden den tappar eller ökar (beroende på hur man vinklar pappret), det förstår jag.

Men hur beskriver man lutningen på linjerna B och C?
Det kan ju inte vara så enkelt att man får fram lutningen på samma sätt som för linje A? Tar man fram ett lutningsförhållande för linjen så bör man väl kunna ta fram en höjd var som helst på linjen?

Jag vet inte om jag har beskrivet mitt problem vettigt. Är det bara förvirrat så får ni hojta till så ska jag försöka förklara mig bättre. =)

Hilsen - Andreas

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Endast räta linjer kan sägas "ha" en viss lutning.

För mer komplicerade kurvor kan man ta till derivatan (givet att kurvan kan beskrivas som grafen till en funktion osv). I princip går det ut på att man drar tangenten till kurvan i en viss punkt x, och beräknar lutningen på tangenten. På så sätt "får kurvan en lutning" som kan variera från punkt till punkt.

Medlem sedan aug. 2001145 inlägg

Den raka är ju 1D + en rotation = 2D dom andra är ju redan vid start 2D så en rotation till blir ju 3D (Dom får ju en volum)

Förstår inte direkt va problemet är dock :)
Du vill ha en och samma ekvation för alla 3 linjer där du kan plugga in en punkts position (x, y) och få höjden?

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
152 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)