Jag ställer mig frågande: Vad är själva frågan?
Rikard och Emission! Här är ert viktigaste uppdrag för i dag!
I de flesta av Sveriges städer, finns i stadskärnorna några få gatubrunnslock som är jättekopior av de järnfemöringar som präglades fram till 1950.
Jag har i minst 25 år reagerat med förundran varje gång jag observerat dessa egendomliga brunnslock, men aldrig fullföljt funderingarna.
Förra veckan kontaktade jag Enköpings Gatukontor, där ingen hade tänkt på fenomenet.
Stockholms Gatukontor visade upp samma okunnighet.
Kulturdepartementet tog frågan på allvar och sökte information utan att finna något av intresse.
Kungliga Myntverket kunde inte finna någon förklaring.
Sista hoppet stod till Stockholms Stadsmuseum där Åsa Mähring i Faktarummet, tog mysteriet på samma allvar som jag och meddelade i dag att det enda hon hittills fått fram är att fenomenet dök upp första gången i Norrköping 1946 eller 1947. Hon söker vidare, men naturligtvis kommer våra eminenta wF-giganter i Norrköping att lösa gåtan först :)
Tillägg/Först kontaktade jag tillverkaren Tierps Järnbruk, där alla lock tillverkas. Platschefen checkade med sina medarbetare, men ingen kände till historien bakom jättefemöringarna. Den som definitivt hade kunnat räta ut mitt frågetecken, hade avlidit några dagar innan jag ringde.