webForumDet fria alternativet

Stora femöringar

Småprat

4 svar · 798 visningar · startad av Theon

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg
Frågan#1

Rikard och Emission! Här är ert viktigaste uppdrag för i dag!

I de flesta av Sveriges städer, finns i stadskärnorna några få gatubrunnslock som är jättekopior av de järnfemöringar som präglades fram till 1950.
Jag har i minst 25 år reagerat med förundran varje gång jag observerat dessa egendomliga brunnslock, men aldrig fullföljt funderingarna.

Förra veckan kontaktade jag Enköpings Gatukontor, där ingen hade tänkt på fenomenet.

Stockholms Gatukontor visade upp samma okunnighet.

Kulturdepartementet tog frågan på allvar och sökte information utan att finna något av intresse.

Kungliga Myntverket kunde inte finna någon förklaring.

Sista hoppet stod till Stockholms Stadsmuseum där Åsa Mähring i Faktarummet, tog mysteriet på samma allvar som jag och meddelade i dag att det enda hon hittills fått fram är att fenomenet dök upp första gången i Norrköping 1946 eller 1947. Hon söker vidare, men naturligtvis kommer våra eminenta wF-giganter i Norrköping att lösa gåtan först :)

Tillägg/Först kontaktade jag tillverkaren Tierps Järnbruk, där alla lock tillverkas. Platschefen checkade med sina medarbetare, men ingen kände till historien bakom jättefemöringarna. Den som definitivt hade kunnat räta ut mitt frågetecken, hade avlidit några dagar innan jag ringde.

p435b.jpgp436b.jpgp437b.jpg
Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag ställer mig frågande: Vad är själva frågan?

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Bire skrev:

Jag ställer mig frågande: Vad är själva frågan?

Svaret på din högst berättigade fråga är följande fråga:

Varför gjöts brunnslocken i form av femöringar och varför placerades de ut runt stadskärnorna?

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Snygga! Har aldrig sett dem tidigare nånstans. Tanken var kanske att visa att staden var rik?

Medlem sedan juli 2004181 inlägg

Riffles skrev:

Snygga! Har aldrig sett dem tidigare nånstans. Tanken var kanske att visa att staden var rik?

Rika med hjälp av femöringar? :OO

Måste instämma att de ser snyggt ut med mynt som brunnslock. Har dock aldrig heller sett dem tidigare.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)