Jag ska sluta. ;)
Skämt åsido. Det som krävs är polisanmälan - först därefter kan man dra igång spårningsprocessen med hjälp av ditt telefonbolag.
19 svar · 992 visningar · startad av magnusfeldth
De senaste dagarna (senaste veckan kanske) har nåt skyddat nummer ringt upprepade tillfällen till min mobil. De flesta gångerna har jag inte hunnit svara, utan bara hittat ett missat samtal på mobilen (lämnar den alltid på kontoret under dagen och kanske inte ser den förrän senare). Några gånger har jag dock lyckats svara, men då är det helt tyst i några sekunder innan det läggs på. Det var först endast ett samtal per dag, i helgen blev det 2 samtal per dag och idag var det 5 samtal totalt (1 missat, ett som jag hann svara, och tre missade samtal med meddelande - som var helt tyst i nån sekund).
Vad fasen är detta? Nån sorts bot som ringer upp? Nåt Västindiskt lotto-program som dragit mig som vinnare i deras stora tävling, vars pris jag får efter att ha lämnat mina Visa-kortsuppgifter? Nån som vill telefonterra världens mest trevliga tingsnotarie?
Hur kan jag få reda på vem som ringer till mig?
Jag ska sluta. ;)
Skämt åsido. Det som krävs är polisanmälan - först därefter kan man dra igång spårningsprocessen med hjälp av ditt telefonbolag.
Det är med största sannolikhet telefonförsäljare.
Vissa företag som sysslar med telefonförsäljning har en dator som ringer upp flera kunder på samma gång trots att dom inte har så många försäljare. På så sätt slipper dom ha försäljare som sitter och väntar på att folk ska svara. Att samtalet bryts efter några sekunder betyder att datorn har ringt upp fler folk än vad dom har kapacitet för.
Kan tillägga att telefonförsäljarnas riksförbund "förbjudit" den här typen av system och att det är jävligt irriterande om man t.ex. är föräldraledig och tvingas springa till telefonen hela tiden och bara möts av en lur som läggs på. När det sedan ringer en försäljare efter några minuter har dom naturligtvis aldrig hört talas om den här typen av uppringningssystem. :(
Det är som Web-Tor skriver.
Jag har själv drabbats av samma terror. Datorn ringer upp t.ex. fem nummer, den första som svarar får tala med försäljaren medan de andra som svarar senare får tyst i luren och sedan klick. Lagom spännande...
En kul grej som jag brukar köra med är att be dem vänta för att man ska hämta papper och penna. Sedan lägger man luren och gör något annat. Då kan idioterna sitta där och vänta. §e
Ett tips jag fick från wF för övrigt.
Det har även hänt mig under en period. Fick mellan 0 - 3 samtal per dag i 2 veckors tid.
hm, polisanmäla, tja, kanske det... sedan få reda på vem som ligger bakom och ringa upp och snacka lite lagtext med dem... ;)
Men anmäl er till NIX-registret då, om ni inte gillar telefonterror (och vem gör det?). Jag får aldrig några samtal från telefonterrorförsäljare förutom de företag som jag redan är kund hos och skulle man trots allt bli uppringd trots att man anmält sig till NIX så har man ju en fullgod anledning att få överösa den uppringande försäljaren med grova könsord, förolämpningar och hot om stryk.
sgtpepper skrev:
Jag får aldrig några samtal från telefonterrorförsäljare förutom de företag som jag redan är kund hos och skulle man trots allt bli uppringd trots att man anmält sig till NIX så har man ju en fullgod anledning att få överösa den uppringande försäljaren med grova könsord, förolämpningar och hot om stryk.
Det är ju det som är hela grejen...
Om man går med i NIX kan man ju inte skälla och vara allmänt sur längre.
sgtpepper skrev:
Men anmäl er till NIX-registret då, om ni inte gillar telefonterror ...
Hemnumret har jag givetvis spärrat, men företagsnumret ringer det ideligen försäljare till.
gäller nix även mobilnummer?
funderar dock med tanke på mitt karriärsval att gå över till skyddat nummer, hur påverkar det saken? behöver jag nix då?
magnusfeldth skrev:
funderar dock med tanke på mitt karriärsval att gå över till skyddat nummer, hur påverkar det saken? behöver jag nix då?
Det beror på hur företagen ringer upp - antingen plockar de ur telekatten eller så slumpar de helt fram nummer.
När morsan jobbade på Sifo på 80-talet tog de nummer ur katalogen, men lade till exempelvis 10 på "summan" (12 34 56 blev 12 34 66) för att säkerställa att de frågade ett tvärsnitt av befolkningen och inte bara de som stod med i telefonkatalogen.
magnusfeldth skrev:
hm, polisanmäla, tja, kanske det... sedan få reda på vem som ligger bakom och ringa upp och snacka lite lagtext med dem... ;)
Med tanke på karriärsvalet skulle de kanske rent av lyssna... (y)
Någon ringde mig i natt och sa "el mundo" var inte så vaken så ja la bara på... oxå från hemligt nummer..
Enligt försäljarnas egna organisation får dom inte heller ringa från hemligt nummer så när dom väl lyckas få tag på dig kan du med gott samvete be dom dra åt helvete. :)
Fick just ett telemarketing-samtal på min hemtelefon från ett withheld-nummer, nån som ville sälja nåt.
Upplyste om att telemarketingförsäljarnas riksförbund förbjuder att man ringer från dolda nummer.
- Ja, men nu tar vi och struntar i det, sa försäljaren.
- Ja, men då tar vi och struntar i det här samtalet också, sa jag.
*klick
Har ockå fått ovanligt mycket försäljarsamtal den senaste veckan. Från att ha varit kanske två i månaden till nu fem bara på några dagar. Jaja, tur att man kan säga nej. ;)
Magnus: ha du någon trevlig URL till det där om förbudet mot skyddat nummer?
Haha, Tele2vision ringde igår (och vad tycker vi om dom? :bla) och ville kränga på mig bredband via kabeltv...
Ja oj, jag skulle få det så mycket billigare till samma hastighet som nu och gratis modem och...
"Ja, men får man fast ip? Är det interna eller externa ip? Är några portar spärrade? Är det okej att köra egen server..?"
"Oj, det vet jag inte..."
"Nähä, men nu ska jag kanske flytta rätt snart och det är väl dumt om jag binder mig i tolv månader för det här då?"
"Ja, det är ju dumt!"
"Tack så mycket då, ajö..."
Vaddå hon var lättad över att slippa massa svåra frågor hon inte hade svar på? :L
Dryden skrev:
Magnus: ha du någon trevlig URL till det där om förbudet mot skyddat nummer?
Eftersom det var jag som drog upp det här med telefonförsäljarnas riksförbund får jag väl skriva att jag inte är helt säker på att detta verkligen existerar. Det kan mycket väl vara "telefonförsäljarnas intresseorganisation" eller nåt liknande. En dam från denna organisation var i alla fall med i PLUS för en bra tag sedan och berätta detta om hemliga nummer och datorer som ringer upp folk. Hon berättade de även om en tant som fått skadestånd från ett telemarketingföretag för de kostnader hon haft i samband med att de hemliga telefonsamtalen spårades.
Dryden, jag vet inte om jag läste det på nätet eller bara hörde det av någon, så jag har ingen url :(
Vet inte ens om det är helt sant, men, hey, det fick lyckad effekt så ;)