Kan det röra sig om tändare likt den klassiska braständaren tro? Dessa har ju i regel en liten spärr som kan slås till...
Gissar att smidigare utformingar existerar/kommer att existera...
14 svar · 1 138 visningar · startad av tillmar
hej
Läste precis att vanliga tändare ska försvinna från marknaden( http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,875514,00.html )
Och dom ska finnas nu är "spärr-tändare" nån som har sett någon sådan tändare, och vet hur dom funkar? Står att det finns sådana ute på marknaden redan.
MVH Pontus Tillmar
Kan det röra sig om tändare likt den klassiska braständaren tro? Dessa har ju i regel en liten spärr som kan slås till...
Gissar att smidigare utformingar existerar/kommer att existera...
Dom jag har sett har fungerat så att man måste trycka till knappen i underkant från ena sidan (sidan kortsidan som är vänd åt handen), så den hoppar i rätt läge innan man kan trycka ner den. Fungerar nog utmärkt för att stoppa dom minsta.
klassisk Zippo då!? Den är väldigt barnosäker också...
intesa skrev:
Dom jag har sett har fungerat så att man måste trycka till knappen i underkant från ena sidan (sidan kortsidan som är vänd åt handen), så den hoppar i rätt läge innan man kan trycka ner den. Fungerar nog utmärkt för att stoppa dom minsta.
Jag hatar denna modell av tändare. Dels för att mina leder i min hand är utslitna, dels för att det är ibland skitjobbigt att trycka in den där lilla "flärpen" på sidan för att få eld i tändaren.
Man får väl övergå till tändstickor eller Zippo helt enkelt. Eller kanske t.o.m. köpa upp ett par års lager av engångständare. ^_^
intesa skrev:
Okej låter lite som dom skriver på "ab", att man ska få eld genom två steg.
Jag hatar denna modell av tändare. Dels för att mina leder i min hand är utslitna, dels för att det är ibland skitjobbigt att trycka in den där lilla "flärpen" på sidan för att få eld i tändaren.
Kan tro att det kan bli problem då. Själv har man ju inte dom minsta händerna heller. :OO
Man får väl övergå till tändstickor eller Zippo helt enkelt. Eller kanske t.o.m. köpa upp ett par års lager av engångständare. ^_^
Haha jo man får nog ta och göra det :moose
Föresten på tal om zippo, är det dom tändarna som man har ett lock på så att säga, som brinner tills man släcker dom?
Eller är det en vanlig påfyllningsbar tändare? För sånna har man köpt ibland men aldrig och då menar jag aldrig lyckats fylla på en sån igen. §jr
zippo är ju ett märke
deras tändare är i metall o och bensin drivna o inte specielt barnsäkra heller.
jag misstänker att det är dom elektroniska tändarna som kommer förbjudas ... dom du bara trycker ner knappen på så antänds gasen av en elektronisk gnista
Jag tycker det låter väldigt bra att förbjuda vanliga engångständare. Ett uns oaktsamhet kan få stora konsekvenser. För inte länge sedan råkade min fyraårige systerson sätta eld på sin farmor och farfars säng i sovrummet när han hittade en gammal tändare som ramlat ner på golvet under ett bord. Den gången gick det till slut bra, men man vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt, och vad som garanterat händer dagligen.
mvh
@nders skrev:
Den gången gick det till slut bra, men man vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt, och vad som garanterat händer dagligen.
Ca 30 barn dör årligen inom EU. Incidenterna är säkert många gånger fler så beslutet känns helt rätt.
fiddler skrev:
Ca 30 barn dör årligen inom EU. Incidenterna är säkert många gånger fler så beslutet känns helt rätt.
Visst är det synd, men med tanke på att det finns saker inom EU som orsakar avsevärt fler dödsfall för vuxna såväl som barn varje år så tycker jag att det känns vansinnigt felprioriterat, även om det är ett lyft från bananböjskvoter...
Jag menar 30 personer, även om så barn, på en invånarmängd som under 2007 kommer innefatta nästan en halv miljard människor!
Coccozz skrev:
Visst är det synd, men med tanke på att det finns saker inom EU som orsakar avsevärt fler dödsfall för vuxna såväl som barn varje år så tycker jag att det känns vansinnigt felprioriterat, även om det är ett lyft från bananböjskvoter...
Jag menar 30 personer, även om så barn, på en invånarmängd som under 2007 kommer innefatta nästan en halv miljard människor!
En förhållandevis enkel åtgärd som spar trettio barns liv per år känns inte felprioriterad. Det finns företeelser inom EU som orsakar skyhöga dödssiffror per år men som inte är lika lätta att komma åt utan kräver andra åtgärder än förbud.
Danny skrev:
klassisk Zippo då!? Den är väldigt barnosäker också...
Jävla ungar om dom ska jävlas med mina zippos.
fiddler skrev:
En förhållandevis enkel åtgärd som spar trettio barns liv per år känns inte felprioriterad.
Förhållandevis enkel? Har du en aning om det administrativa arbetet inom EU och kostnaderna som följer därav? Visst är det i sammanhanget en relativt enkel process, men fortfarande ofattligt dyr. Dessutom kommer vi ju sedan till det vanliga dilemmat med förbud, vem ser till att de följs? Och vad blir kostnaden för detta? Troligen och förhoppningsvis gör inte EU som (S) i Sverige så ofta har gjort och först förbjuder och sedan struntar i uppföljning...
De här trettio barnens liv kommer höra till en skara av extremt dyra liv. Personligen tycker jag att pengarna skulle använts till vettigare saker som också gynnar ett sådant antal personer att man åtminstone kan mäta de i ppm eller ännu hellre promille av unionens totala befolkning. Sedan är de som sagt på rätt väg, men än har de långt kvar att vandra.
mayday skrev:
zippo är ju ett märke
deras tändare är i metall o och bensin drivna o inte specielt barnsäkra heller.jag misstänker att det är dom elektroniska tändarna som kommer förbjudas ... dom du bara trycker ner knappen på så antänds gasen av en elektronisk gnista
Var det jag menade med zippo.
Måste ju nästan va den eldrivna som ska sättas spärr på?
På en vanlig med "gnist-hjul" och "gas-knapp" så lär man ju inte kunna sätta någon spärr som fungerar i längden?!