Jag har en del musik i .flac och känner att jag vill köra över mina egna skivor nu. Vad skall man köra dem till?
Mp3, aac, ogg eller rent av i flac.
Men kan man köra det i EAC! :q
Tacksam för tips till ett öra som kanske inta har så mycken tid kvar att höra. :l
Det har kommit ett nytt program som klarar alla format och verkar lovande, det kan t om samarbeta med EAC (som ju många föredrar). Har själv inte provat men funderar på att testa (för AAC), men kolla här: http://omniencoder.autobotcity.net/
Det går att köra alla format du nämner från EAC. Tänk på att använda rätt kodare med rätt inställningar för att utnyttja formaten till fullo.
Vill du slippa att någonsin rippa dina CD-skivor igen är det självklart FLAC eller dylikt förlustlöst format du ska använda. Då kan du alltid koda om filerna till det format som är populärast för dagen utan generationsförluster.
Annars så gäller det mest att anpassa sig efter hur man ska lyssna på musiken, på datorn, mp3-spelaren, hemmabion etc? De senaste testerna som har gjorts på hydrogenaudio.org visar att alla moderna format är ungefär likvärdiga (och oskiljaktiga från orginalet för majoriteten av lyssnare) redan vid 128 kbit/s. Se http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=40607
Vill du vara säker på att dina filer funkar överallt och i alla spelare är det MP3 som gäller. Använd Lame version 3.97 b2 och prova olika kvalitetsnivåer för att se vad du gillar. Jag brukar använda -V 5 när jag kör MP3, det ger ca 128 kbit/s.
Själv rippar jag all min musik med EAC och komprimerar med FLAC. För iPoden använder jag Neros gratis-AAC som kom i maj med kvalitet q 0.4.
...jag provade OmniEncoder som jag tipsade om... det var rätt kasst måste jag säga, lyckades inte ens läsa från CD ju... kollade på nätet och hittade dBpowerAMP Music Converter. På HydrogenAudio stod det att vissa tycker det är bäst, sedan klarar den nya versionen "Accurate Ripping" också (som EAC alltid gjort). Tycker inte om EAC riktigt måste jag säga, det här programmet var dock rätt imponerande, körde ner en hel CD till AAC på 2,5 minut! :) då fick jag först installera aac-plugin http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm
Ja, Accurate Rip är ju trevligt och faktiskt också skaparna av dbPowerAmps uppfinning. Det handlar alltså om att man jämför sina rippar med andras rippar av samma skiva - Om många har fått samma resultat kan man vara säker på att det är rätt.
Problemet uppstår dock om man har en lite mer udda musiksmak. dbPowerAmp har en ny version av säker rippning under testning just nu.
Vad är det du inte gillar med EAC? Hastigheten? EAC kan rippa precis lika snabbt som db, det är CD-läsaren som sätter begränsningen. Men det beror självklart på vilka inställningar man använder. Själv brukar jag köra burst mode, test & copy vilket ger ett snabbt och säkert resultat för välvårdade skivor. För de lite mer använda skivorna använder jag secure mode vilket förstås tar lite tid.
Omniencoders första betarelease var i juli, så det kanske inte är så förvånande att det programmet inte är riktigt moget.
Du måste ha en våldsamt snabb processor (vilken AAC-codec använde du?) om du klarade att komprimera en hel skiva på 2,5 minuter, ca 30xrealtid. Jag kommer aldrig över 10x med varken iTunes eller Nero, i och för sig på en lap top.
Vad är det du inte gillar med EAC? Hastigheten? EAC kan rippa precis lika snabbt som db, det är CD-läsaren som sätter begränsningen. Men det beror självklart på vilka inställningar man använder. Själv brukar jag köra burst mode, test & copy vilket ger ett snabbt och säkert resultat för välvårdade skivor. För de lite mer använda skivorna använder jag secure mode vilket förstås tar lite tid.
Jag tycker EAC är lite användarovänligt. Inte för jag gillar program som bara har en start- och stoppknapp typ, men om man t ex ska använda olika konfigurationer, då måste man manuellt pilla med parametrar där, t ex lägga in sökväg och parametrar för AAC-enkoder. EAC var ju rätt revolutionerande när det kom med sin "accurate"-metod. Men med min dåvarande dator gick det så sjukt långsamt (riktigt riktigt långsamt) så det var inte att tänka på för min del. Så jag fortsatte med gamla Audiograbber. Sedan nu har jag ställt EAC i burst mode. Men då kan man ju lika gärna köra nåt annat program va!? Jag har aldrig märkt några kvalitetsproblem med vilket program jag än provat så för min del iaf väljer jag utifrån programmets användarvänlighet/funktionalitet.
Tosse skrev:
Du måste ha en våldsamt snabb processor (vilken AAC-codec använde du?) om du klarade att komprimera en hel skiva på 2,5 minuter, ca 30xrealtid. Jag kommer aldrig över 10x med varken iTunes eller Nero, i och för sig på en lap top.
Ja jag tyckte också det gick äckligt snabbt, den rippade i nästan 30x, det stod att den "realtidskomprimerade" i 18x eller så. Det tog ungefär 2,5 minut! :) jag har "bara" en Athlon 64 3500+
/red: just det, jag använde Nero AAC encoder med ABR 48 kbps och plattan är 40 min (Cardigans nya som jag tänkte lägga in i mobilen), den blev 14 Mb! :)
CDex brukade jag använda för ett gäng år sedan då jag hade en plan på att flytta ner hela CD-samlingen till datorn. Det blev aldrig så eftersom det tar(tog?) sådan tid.
Nu är ögonen är öppna för nya förslag, jag kommer hålla ett öga på den här tråden med andra ord. :)
Utvecklingen av CDex låg nere i många år fram tills nu när någon har tagit upp tråden igen och släppt en ny version med stöd för cue-sheets m.m.
CDex använder dock CD-paranoia som har visats vara betydligt sämre på att rapportera fel än vad EAC:s secure mode är.
Jag kan hålla med om att EAC:s användargränssnitt kan vara avskräckande, men man lär sig ganska snabbt. Du kan spara olika inställningar i något som kallas profiler. Man byter profil längst ned till höger.
Det program jag just nu tycker är mest lovande för CD-rippning är foobar2000 som har kommit med en förhoppningsvis säker rippningsfunktion. foobar är ju som bekant en oerhört allsidig och resurssnål mediaspelare/codec-frontend/vadsomhelst. Tyvärr är programmet nog ytterligare en dimension mer användarogästvänligt än EAC, det tar ett tag att få alla inställningar som man vill.
Min åsikt är som sagt att burst mode test & copy med EAC är den bästa metoden om man av någon anledning inte vill/kan använda Accurate rip. Då rippas skivan snabbt två gånger, alla låtar hashas och jämförs med den andra kopian. Om hasharna är lika kan man vara säker på en perfekt rip.
Vill du vara säker på att dina filer funkar överallt och i alla spelare är det MP3 som gäller. Använd Lame version 3.97 b2 och prova olika kvalitetsnivåer för att se vad du gillar. Jag brukar använda -V 5 när jag kör MP3, det ger ca 128 kbit/s.
Varför ska han använda 3.97 för? Det är fortfarande inte en färdigutvecklad version och det bästa för ändamålet är LAME 3.90.3, vilket encodar MP3 bäst -- både gällandes ljud och storlek. Och varför köra runt 128? Det som man bör köra för att inte nivåerna ska strula till sig totalt är 192 VBR med alt-preset standard-inställningar.
Om man ska göra det hela "rätt" är det med andra ord först i EAC du kopierar filerna med, och sedan gör du mp3 av hela paketet med LAME 3.90.3.
jag provade OmniEncoder som jag tipsade om... det var rätt kasst måste jag säga, lyckades inte ens läsa från CD ju
Encoders läser sällan från skivan, det är ju meningen att man ska just encoda filer, vilket ju inte går om de ligger på skivan.
Själv brukar jag köra burst mode, test & copy vilket ger ett snabbt och säkert resultat för välvårdade skivor. För de lite mer använda skivorna använder jag secure mode vilket förstås tar lite tid.
Med en hastighet runt 12x brukar det gå säkert.
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2