webForumDet fria alternativet

DVD till datorn

Program & appar

15 svar · 2 917 visningar · startad av Robert

Medlem sedan dec. 1999167 inlägg
Frågan#1

Hej

Ska åka iväg och vill ta med mig alla mina DVD filmer, men de tar väldigt mycket plats (fýsiskt)

Kan man på ett enkelt sätt kopiera alla filmer till en exten disk och på det viset ta med dessa ?

Och om det tar för mycket plats (digitalt) kan man komrimera filmerna?

Givetvis förutsätter jag att detta är lagligt då jag endast är intreserad av att kopiera mina egna inköpta filmer..

/ Robert

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

här är lite olika guider för att köra backup till AVI/DivX/XviD/H264 vilka är väldigt effektiva video kodare, vilket ger relativt små filer http://www.videohelp.com/dvdbackup#6;33 du bör få ner filmerna till ~1GB/st och samtidigt ha en hyfsad bra kvalite.

vill du ha kvar full kvalite så är det smidigast att använda DVDDecrypter och spara ner DVD till en stor "dvd image".

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Robert skrev:

Givetvis förutsätter jag att detta är lagligt då jag endast är intreserad av att kopiera mina egna inköpta filmer..

Det är tyvärr olagligt. Socialdemokraterna, Moderaterna, Folkpartiet, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna stiftade en ny lag förra året som uttryckligen förbjuder just detta. Anledningen de uppgav var att det skulle stimulera utvecklingen av legala onlinetjänster.

Det är även olagligt att skapa eller tillhandahålla program som man kan använda till det ändamålet. Att berätta hur man gör eller tipsa om länkar är väl på gränsen här. I USA är det olagligt och där har folk åkt fast för att ha länkat till såna program.

Medlem sedan dec. 1999167 inlägg

Och, då fatar jag. Jag ska inte fråga mer ;)

Fast det är bra konstigt, eftersom jag redan äger filmen, sen hur jag tittar på den borde vara upp till mig (om jag tittar från en DVD skiva eller från den kopierade filen från HDD) Nåja det här ska inte bli nåt politiskt utspel från min sida, tack för hjälpen...

/ Robert

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

fråga på du, vi bor inte i fascist polisstaten usa.

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Om man äger en bärbar mediaspelare med inbyggd hårddisk och vill se film på den?
Då är det alltså förbjudet att med ett program, komprimera film och överföra dem till spelaren, för att se dem?
Gäller det även musik-CD? Vad ska man då med mp3-spelare till...

Har hört att det är förbjudet att spela av en vanlig LP-skiva till kasettband också.
Nu är det inte så vanlig längre...

Robert skrev:

Fast det är bra konstigt, eftersom jag redan äger filmen, sen hur jag tittar på den borde vara upp till mig

Det borde det, ja, men det är inte så. En riksdagsmajoritet tyckte annorlunda, förmodligen för att de inte fattar tekniken och lyssnade för mycket på filmbolagen som naturligtvis vill att du ska köpa ytterligare ett exemplar av filmen.

(Deras målsättning i framtiden verkar vara att man köper dvd om man vill titta på tv och laddar ner för att titta i dator. Vill man kunna titta både i tv och på dator så köper man alltså två exemplar.)

Riffles skrev:

Om man äger en bärbar mediaspelare med inbyggd hårddisk och vill se film på den? Då är det alltså förbjudet att med ett program, komprimera film och överföra dem till spelaren, för att se dem?

Ja, det är ett allvarligare brott än piratkopiering.

Riffles skrev:

Gäller det även musik-CD?

Ja, de skivor som har kopieringsskydd.

Riffles skrev:

Vad ska man då med mp3-spelare till...

Man ska betala för att ladda ner sina cd-skivor igen. Precis som att man förr i tiden betalade för att köpa sina lp-skivor igen på cd.

Riffles skrev:

Har hört att det är förbjudet att spela av en vanlig LP-skiva till kasettband också.

Nej, det är det inte.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Hmm.

När jag läser upphovsrättslagen 12§, tolkar jag det som att det är tillåtet att för eget bruk framställa en eller ett fåtal kopior. Någon får dock inte göra detta åt mig. Jag får inte heller göra en kopia på en olaglig kopia.

Missuppfattar jag lagtexten? Gäller annat om filmen komprimeras? Eller för att filmen överförs till något annat än dess originalmedium (i detta fall DVD).

Mycket snårigt.

mvh

@nders skrev:

När jag läser upphovsrättslagen 12§, tolkar jag det som att det är tillåtet att för eget bruk framställa en eller ett fåtal kopior.

Tidigare var det 12§ som gällde ohotad, men i den nya lagen tillkom 52d§ och 52e§ och dessa har företräde framför 12§.

Kort sammanfattning, 12§ gäller nu bara om exemplaret man kopierar saknar kopieringsskydd.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Ok, men om vi utgår ifrån att filmerna inte är koperingsskyddade? Eller är alla filmer det idag?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Man har rätt att kopiera filmer/musik för eget bruk, men man får inte försöka knäcka ett kopieringsskydd.

Men läser man lagen och då 52d§ andra stycket:

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Så borde det betyda att man får använda program för att "kringå en teknisk åtgärd" men man får inte skapa programmet som gör det.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Då borde man få råna en bank oxå så länge man inte tillverkar pistolen själv. ;)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Nicrosoft skrev:

Då borde man få råna en bank oxå så länge man inte tillverkar pistolen själv. ;)

Nej, eftersom du inte har "lovligen har tillgång" till bankens eller deras pengar.

GunnarD skrev:

Så borde det betyda att man får använda program för att "kringå en teknisk åtgärd" men man får inte skapa programmet som gör det.

Ja, det är en av många logiska tankevurpor i vår fina lag. Observera dock att det bara är tillåtet för att se eller lyssna på verket, det vill säga du får inte skapa någon varaktig kopia.

Du kan alltså inte använda det undantaget för att kopiera till MP3-spelare, eller som det var frågan om i den här tråden, att kopiera dvd-filmer till en hårddisk.

Det här undantaget fanns inte från början utan det lades in för att man ska få titta på dvd i Linux.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)