webForumDet fria alternativet

Tips och Råd vi köp av Lägenhet!

Boende & hem

3 svar · 352 visningar · startad av richardjoha

Medlem sedan okt. 2005787 inlägg
Frågan#1

Hej, skulle vilja har lite tips och råd gällande köp av lägenhet, hur mycket man får låna av banken och vad man bör tänka på mm..

berätta gärna om era erfarenheter!

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Hur mycket du får låna beror naturligtvis på din betalningsförmåga. Den frågan kan bara du och banken svara på.

När det gäller köpet av lägenheten är det mycket att tänka på. Om priset är marknadsmässigt jämfört med lägenhetens skick och läge, föreningens ekonomi, om det finns några tänkta månadsavgiftshöjningar på gång, hur underhållningsplanen på huset ser ut, hur mycket som måste renoveras i lägenheten. Det är väl de viktigaste sakerna jag kan komma på nu. Finns säkert massor av andra saker.
Lägenhetens läge påverkar priset MYCKET.

Det viktigaste är väl om du har råd till det, men det är bankerna ganska bra på att avgöra.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Olika banker har också olika syn på betalningsförmågan, så ger inte en bank dig ett lån så kanske en annan gör det så det kan vara värt att kolla runt och kanske även vara beredd på att byta bank. Vissa har också "erbjudanden", som att man kan få låna handpenningen räntefritt. Det går också bra att "pruta". Själv hörde jag av mig till min bankkvinna och påpekade att vi var på gång att byta bolåneinstitut på grund av vår dåvarande höga ränta på topplånet. Några samtal senare och vi hade samma då låga ränta på topplånet som på bottenlånet, vilket sänkte månadsavgiften betydligt.

Och innan du ger dig in i en budgivning så kräver de allra flesta mäklare att du ska ha ett godkänt lånelöfte från bank/bolåneinstitut. Men det är också något som de brukar påpeka på visningarna, om informationen inte finns på webben vill säga.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

...ja vad ska man säga. Det är väl inte så mycket värre än att hyra en lägenhet. Förutom att du måste betala någon en massa pengar för att få ta över rätten att bo där. Men som de andra skrivit: kolla med föreningen vilka stora underhåll som är planerade, ska badrummen renoveras då vill du inte bo där under tiden. Vill du renovera nu eller är ytskikten OK redan, så du kan göra det lite senare. Jag köpte för 3 månader sedan och tyckte ytskikten var OK men tapetserade, målade och la golv ändå för jag ville ha mitt egna. Ser kyl/frys/spis ut att vara OK det är trots allt du själv som får köpa nytt om de går sönder.

Du ska ha en hemförsäkring med bostadsrättstillägg, (min kostar 275 extra per år). Och sen är det banken som bestämmer hur mycket dom anser att du har råd med ;) Och bestäm dig innan du ger dig in i en budgvning hur långt du vill gå på just det objektet, för du vet att du har x kronor att satsa på inköp och renovering.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)