webForumDet fria alternativet

KRAV-mat

Medier & press

19 svar · 782 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Aftonbladet (ja, jag vet) har just dragit igång en artikelserie om KRAV-maten där det påstås att den inte alls är bättre än konventionell mat. Aftonbladet: Ekomaten - en bluff?

Personligen är jag väldigt mycket för KRAV-mat så jag tycker det är jobbigt att läsa sånt här... :(

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

det e bara buffel och båg! ska man göra något för miljön ska man äta lokalt producerad mat!

bor man i Malmö så är : http://arstiderna.com/ oslagbara. :D

flera i övriga landet http://www.asfaltsblomman.net/kak.htm#Butiker_

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vi tittar mycket efter vad vi köper och äter. Kanske det inte blir bra förrän vi kommer tillbaka till ett nära köp Dvs. gårdsbutiker och liknande.
Håller med om att artiklar jag har läst inte känns bra, numera läser jag ju inte Aftonbladet men har läst detta med Krav och Jorden på annat ställe,
Vem skall vi kunna lita på? Var det Peps Persson?

Lasp skrev:

Vem skall vi kunna lita på? Var det Peps Persson?

Mikael Wiehe, men honom litar vi inte på..

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

stoffe-2k skrev:

Mikael Wiehe, men honom litar vi inte på..

Vi är helt överrens om det §e

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Generellt så är många KRAV produdukter av högre kvalitet och smakrikare enligt min erfarenhet.
Men det är ofta jag köper an KRAV produkt och inte finner någon skillnad förutom priset, och då köper jag inte den igen för att köpa krav bara för sakens skull känns lite befängt.

Framförallt mjölk, ägg och kött tycker jag det ofta är en mycket stor skillnad på.
Sen kan aftonbladet skriva hur många artikelserier de vill, jag litar mer på mina egna smaklökar än deras "experter".
Då det gäller grönsaker och säd så håller jag mig allra helst till demeterklassade produkter och då är det nästan alltid klart märkbart bättre kvalitet.

Men visst är ingen ekologisk märkning en garanti för en bättre produkt...det finns dåliga KRAV produkter likväl som det finns bra icke-märkta så som med allt annat får man använda sitt eget omdöme om man vill ha bra mat.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

stoffe-2k skrev:

bor man i Malmö så är : http://arstiderna.com/ oslagbara. :D

Fan, vad klockrent! Tack för tipset!

carl_x skrev:

stoffe-2k skrev:

bor man i Malmö så är : http://arstiderna.com/

Fan, vad klockrent! Tack för tipset!

Instämmer med carl_x, verkar ju superbra! Måste jag absolut prova! (y)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Fösta leveransen 24/8 :)

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Aftonbläddret skriver så mycket bludder att hälften vore nog.
Bättre, och bättre, tycker man det är ok med giftbesprutad mat och konstgödslade åkrar så kanske den inte är bättre. Satan jag hatar kvällspressen.

Det finns ett annat alternativ till årstiderna: http://www.ekoladan.se/

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Men om man köper svenskproducerad mat och dryck anser jag att man får lika bra kvalitet som om man köper kravmärkt, fast till rimlig kostnad... Svenska bönder använder t ex inte farliga bekämpningsmedel då de är förbjudna här men kan vara tillåtna i EU då vi har hårdare tillämpning av regler.

just MHO

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

Jag har inte mycket till övers för KRAV odlat, det är fortfarande långt ifrån så bra som vi har teknik och kunskap till att odla på.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Calevan skrev:

Jag har inte mycket till övers för KRAV odlat, det är fortfarande långt ifrån så bra som vi har teknik och kunskap till att odla på.

Modern teknik används mycket sällan till att förbättra kvaliteten utan istället till att öka kvantitet och effektivisera.
Eller är du av den uppfattningen att en maskinggjord möbel från IKEA är av högre kvalitet än vad en hantverkare kan åstadkomma med traditionellaa arbetsmetoder?
Tror du verkligen att man använder kemiska gödnings- och bekämpningsmedel för att få fram bättre mat??
Uppenbarligen har du aldrig jämfört tex. en KRAV odlad jordgubbe med en vanlig.

Blixtsystems skrev:

Tror du verkligen att man använder kemiska gödnings- och bekämpningsmedel för att få fram bättre mat??
Uppenbarligen har du aldrig jämfört tex. en KRAV odlad jordgubbe med en vanlig.

Jag tror det är svårt att hitta t ex smakskillnader mellan själva jordgubbarna. Däremot tror jag att både närmiljön där jordgubben odlas och en global miljö i ett längre perspektiv mår bättre av KRAV-odling. Mindre med besprutning och konstgödsel.

om man ska se lite mer "globat" så är de stora besparingarna på miljön inte minskad besprutning och konstgödsel i Sverige. Det är transporterna som är det stora miljöboven, varför köper folk äpple från nya zeeland och syd amerika när vi har fina från kivik? okey, säsongen börjar tidigare för äpple med importen men till vilket (miljö)pris? Är det så viktigt att äta äpple i Mars? Inte direkt naturligt på våra bredgrader... och avstår vi helt från bannaner och annan exotisk frukt gör vi nog mer för miljön under vår livstid än att tanka biogas i bilen.. :)

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

stoffe-2k skrev:

Det är transporterna som är det stora miljöboven

OT: Håller med fullständigt, vill vi göra en STOR insats för miljön...? SLUTA att köpa runttransporterat vatten på flaska, som var och varannan skall dra sig med... Kranvatten med en citronskiva funkar pecis lika bra och sprider inte avgaser med transport etc

Mmm, närproducerad vanlig mat är minst lika bra som KRAV-mat. (y)

Angående flaskvatten så hörde jag om tester där svenskt kranvatten smakade lika bra som flaskvatten, eller nästan bättre i vissa fall. Om man bor i länder där det råder vattenbrist eller där vattenkvaliteten är dålig så kan jag förstå, men Sverige har ju toppkvalitet på vattnet! (Förutom Flogsta-vatten som smakar riktigt illa av kalk.)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Hur gör man för att transporterna ska minska då? En skatt på transporter?

Jymdis skrev:

Hur gör man för att transporterna ska minska då? En skatt på transporter?

Nej, inte mer skatter x( information och utbildning till folket är alltid bättre.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)