webForumDet fria alternativet

Nu ska elkostnaden ner! Men hur?

Privatekonomi

22 svar · 1 137 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Fick den vanliga otrevliga elräkan idag och den är ju skapligt hög - där får man för att man vill stödja lokala företag... :bla ;)

Men hur fan jämför man bolagen egentligen? Finns det nån sida som jämför totalpriset för x antal kWh per år exempelvis?

Naturligtvis kör jag med lågenergilampor där jag kan och så vidare. Just nu känns det som att priset är den största kostnaden så att säga. ;)

Vasani, stänga av datorn? Är ni inte kloka? :e

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Stäng tv:n tiktigt. Dra ur alla laddare till telefoner och annat. Skärmen klan du ju stänga. :) Lite spontana saker som jag själv tänkt börja göra.. Undrar när.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag kör som Nicro, stänger av TV:n helt och pillar ur allt onödigt tjafs som inte behöver rulla. Likadant stänger jag ner datorskärmen när jag inte ska använda den på ett tag. Däremot är datorn helig - den ska rulla. Simple as that. ;)

Sedan finns det säkert andra sätt att nyttja. Jag skulle nog kunna spara in en del på spisanvändningen. Nej, jag använder den inte överdrivet mycket men när jag använder den så kan exempelvis en kastrull med vatten stå och koka fem minuter längre än nödvändigt. Där finns det nog stålar att tjäna. Sedan finns det väl lampor att byta ut? När våren kom och det blev varmare ut fick även golvvärmen i badrummet stängas av. :)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

:stefan: skrev:

Men hur fan jämför man bolagen egentligen? Finns det nån sida som jämför totalpriset för x antal kWh per år exempelvis?

Inte kikat på Konsumentverkets hemsida?
http://www.elpriser.konsumentverket.se/

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

Flytta till Finland, njut av kärnkraftselen.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kunskap är makt.
Ta reda på vilka enheter du använder och när.
Jag gjorde ett förslag på något utvecklingsbart häromsistens.

Medlem sedan mars 2005149 inlägg

dra ut pluggen till datan ;)

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

/klipp/ Naturligtvis kör jag med lågenergilampor där jag kan och så vidare. /klipp/

En sak att tänka på när det gäller glödlampor vs. lågenergilampor är om man har direktverkande el så förlorar man en hel del "gratis" värme när man byter.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Grenkontakter med såna smarta på/av-knappar = the shit. Att stänga av TV:n på apparaten i stället för med fjärren är en sak, men vissa saker är nästintill omöjliga att stänga av standbyläge på (stereon, typ) och andra bara jävligt jobbiga (olägligt placerade modem etc). Sitter alla de i en kontakt är det bara att trycka på en knapp så försvinner en massa elförbrukning bara *pouf*. (Naturligtvis är det här en aning mer applicerbart i en etta än i en villa, där man kan förvänta sig att alla apparater är en aning mer utspridda ;) )

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Stora strömbrytaren i proppskåpet ; )
Annars kan du alltid skaffa en sådan där elmätare ifrån Kjell o Company för att se hur mycket det olika sakerna drar, kanske får du lite ågren då och ger dig på den stora knappen.

Köp en mätare. Gör en skiss på alla var alla elförbrukare finns,glöm inte spis och kyl och alla taklampor.
Gör en tabell med apparat, förbrukning per timme, antal driftstimmar per dygn, summera.
Använd gärna ett busenkelt inredningsprogram, kommer man åt databasen är det bara att lägga in W och antal gångtimmar per dygn. Skaffa sedan grenkontakt med swith eller en sådan häringa klockströmbytare som man låser in!

Jag bor i lägenhet så det är fjärrvärme som gäller som tur är. :)

Hur stor skillnad är det på vitvaror som har typ tio år på nacken och nya? Min kyl är komplett värdelös och håller nätt och jämt åtta grader och spisen tar lite tid på sig (tycker jag) att få upp ångan på plattorna - stora förändringar om man har nytt?
Ska se om jag kan få hyresvärden att byta...

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Senaste elräkningen skrev:

Energiavgift 24,00 öre/kWh
Beräknad årsförbrukning 1917 kWh
Beräknad årskostnad 2029 kr

Vi som bor i Åre, Krokom och Östersunds kommuner har så kallad lokaltaxa pga att de tre kommunerna äger en stor del av Jämtkraft och lite lägre priser än övriga innevånare i Sverige... :moose Så du får helt enkelt flytta till billigare elektricitet ;)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Ska se om jag kan få hyresvärden att byta...

Visst har du krypström i spisen ibland. :OO

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Klös skrev:

Vi som bor i Åre, Krokom och Östersunds kommuner har så kallad lokaltaxa pga att de tre kommunerna äger en stor del av Jämtkraft och lite lägre priser än övriga innevånare i Sverige...

...vilket också Fortums säljare på köpcentrat Överby verkade varse om. De har haffat mig vid deras monter där två gånger. Båda gångerna har de frågat vilket elbolag jag har, båda gångerna har jag svarat Jämtkraft och båda gångerna har de rätt och slätt givit upp på fläcken med ett "Ah, jamen dåså. Då var det inget."-konstaterande. ;)

..och idag stod det i tidningen att Jönköpings Energi höjer i höst så att det totala kilowattimpriset blir 1,25kr...
Två spänn och femti öre för att köra en maskin tvätt. :x

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Nästan tre kronor för att tvätta sina kläder?! Världen är verkligen på väg åt fel håll... När jag var i Sydney fick jag pröjsa nästan 80 spänn för en tvätt, men så går det ju när man försöker tumla kläderna rena först. :e

Men har inte du tvättstuga? Måste du betala för det där då?

Visst finns det tvättstuga längst ner i källaren, men bor man på tredje våningen är det mycket trevligare med den egna tvättmaskinen... ;)

Kan detta vara ett steg för att förstå vad man gör av med?
http://www.s-intelligence.se/mvh/

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

spango skrev:

Grenkontakter med såna smarta på/av-knappar = the shit. Att stänga av TV:n på apparaten i stället för med fjärren är en sak, men vissa saker är nästintill omöjliga att stänga av standbyläge på (stereon, typ) och andra bara jävligt jobbiga (olägligt placerade modem etc). Sitter alla de i en kontakt är det bara att trycka på en knapp så försvinner en massa elförbrukning bara *pouf*. (Naturligtvis är det här en aning mer applicerbart i en etta än i en villa, där man kan förvänta sig att alla apparater är en aning mer utspridda ;) )

Ännu smartare är de nya grenkontakterna som stänger av sig själva. Man kopplar in "huvudmaskinen" i rätt uttag och övriga i de andra. T.ex datorn i huvuduttaget, skrivare, skärm m.m i de övriga. När du sedan stänger av datorn (inte stand-by) så bryts strömmen automatiskt till alla de övriga uttagen. Man behöver alltså inte ha grenkontakten liggande framme alternativt krypa in under skrivbordet för att komma åt Av/På-knappen.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)