Atlantis STS-115s sex personer starka besättningen har anlänt till Kennedy Space Center och Florida för att delta i slutövningarna inför uppskjutningen i slutet av månaden. En uppskjutning som är startskottet på återupptagandet av utbyggnaden av ISS och en fem år lång period av färdigställande av världens första internationella rymdstation. Den utbyggnadsas man går in i nu sakar motstycke inom rymdfartens historia.
Den 27 augusti klockan 22:40 kommer STS-115 att lyfta för att två dagar senare docka med ISS och återuppta utbyggnaden av den internationella rymdstationen. NASA TV sänder såklart. Uppdraget kommer vara det 116:de i ordningen och efter STS-115 återstår 17 flygningar och fem år innan ISS är färdigbyggd. Stationen har du bland annat växt till dubbla storleken, nästan1 000 kubikmeter bo/lab-yta. Man kommer då ha utfört 115 rymdpromenader på totalt över 800 timmar bara i ISS-projektet.
Efter att ha sett förra uppskjutningen kommer jag definitivt inte att missa denna. Att något så (enligt mina förutfattade meningar) nördigt kunde vara så otroligt intressant och spännande trodde jag aldrig. Jag har omvänts ;).
Då var officiellt startdatum satt till den 27 augusti klockan 22:30, svensk tid. Bortsätt från några mindre problem fortlöper saker och ting enligt plan.
Börjat, det är ju två dagar kvar! :) måste ses iaf... hoppas vädret håller så det inte blir nåt strul den här gången...
Den officiella nedräkningen börjar ungefär tre dygn innan själva uppskjutningen. Under nedräkningen har man sedan sk ” built-in holds”.
Väderprognoserna inför söndagen talar om 60 procents Chans för bra väder och på måndag och tisdag åker prognoserna upp till 80 procents chans för bra väder. Med andra ord ser det bra ut.
Stormen (blivande orkanen) Ernesto ställer till det. Först var det ett åsknedslag som gjorde att man flyttade fram uppskjutningen till tisdag och nu ser det ut som att man kommer rulla tillbaka till VAB under tisdagen. Om man rullar tillbaka kan det bli tajt att hinna komma iväg innan den 7 sep. Om man stannar kvar på Pad 39B kommer uppskjutningen ske tidigaste på söndag.
Det rör på sig i rymdbranchen...både framåt och bakåt. Under gårdagen rullade Atlantis först tillbaka till VAB, men efter fem timmar ansåg man att stormen som var på väg in inte var så farlig så då rullade man tillbaka till startplattan igen.
Tidigaste startdatum nu är den 6 sep och den 7 och 8 sep som reservdagar. Den 6 sep är det 18:28.46 som gäller.
Ikväll är det dags för det 116:de rymdfärjeuppdraget och Atlantis första flygning sedan 2002. NASA TV börjar sända 12:30, svensk tid, och uppskjutningen äger rum 18:28.46, svensk tid.
klockorna har börjat ticka igen och förberedelserna inför kvällens uppskjutning är i full gång. Om några timmar kommer besättningen att anlända till pad 39B för att börja ombordstigningen.
Enda kända problemet i skrivande stund är en bränslesensor som inte blev våt under tankningen, Dock kan man flyga med endast tre och gyra fungerande sensorer.
Tiden som gäller är 17:41, svensk tid, ikväll. NASA TV sänder direkt hela dagen.
...krångel igen... en sensor den här gången... ny tid på lördag klockan 11:15 EDT
Nasa skrev:
Sept. 8, 10:54 a.m. EDT
The launch of Space Shuttle Atlantis has been scrubbed until Saturday due to a problem with one of the vehicle's external tank ECO sensors. NASA managers will hold a press conference no earlier than 12:30 p.m. EDT to discuss the sensor issue and tomorrow's liftoff attempt. The press conference will be carried live on NASA TV.
The new launch time for Atlantis is targeted for 11:15 a.m. on Saturday.
Sensorn visste man om redan imorses och man beslutade då att fortsätta som planerat tills vidare. Sedan avbröt man under de sista timmarna. Troligen är det fortfarande överdriven säkerhet (vilket dock inte behöver vara negativt) sedan tidigare missöden för att flyga med en icke fungerande sensor skall vara relativt riskfritt om jag förstått det hela rätt.
Hoppas iaf. de lyfter imorrn nu.
haha, jo, tyvärr är det väl så... Och det kan jag förstå, hade jag varit amerikan så hade jag blivit vansinnig, även om NASA bara är ett av många sätt att göra av med sjukt mycket pengar i det landet.
Sensorn visste man om redan imorses och man beslutade då att fortsätta som planerat tills vidare. Sedan avbröt man under de sista timmarna. Troligen är det fortfarande överdriven säkerhet (vilket dock inte behöver vara negativt) sedan tidigare missöden för att flyga med en icke fungerande sensor skall vara relativt riskfritt om jag förstått det hela rätt.
Hoppas iaf. de lyfter imorrn nu.
Regeln om att fyra av fyra sensorer måste fungera infördes redan efter Challengerhaveriet och är sålunda inget nytt påfund. Dock kan man i enskilda fall göra undantag och flyga med enbart tre sensorer, men nu fungerade alla fyra i lördags och man kom iväg utan problem.
Klockan 12:46 idag är det dags för Atlantis att docka med ISS och på tisdag är det dags för den första rymdpromenaden.
460 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e