webForumDet fria alternativet

Insektsproblem

Småprat

2 svar · 477 visningar · startad av Kapten Haddock

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg
Frågan#1

Nu när det är riktigt varmt så förstörs villalivet av bromsar och hättor. Ni svenskar har andra namn för dessa. Hättor kallar ni blinningar tror jag, triangelformade stickflugor med grönaktiga ögon, bromsarna vet jag inte vad ni kallar men dom är nu iallafall brunaktiga och avlånga jävlar som också surrar runt en och vill bita, fast det gör inte lika ont som när hättorna biter.

Hur kan man ta livet av dessa i större antal? Vad attraheras dom till? Tänkte ifall man kunde bygga nån sorts flugfälla och fånga dom små kräken.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Har du prövat sånt där flugpapper? De ska ju tydligen attrahera flugor och när de väl fastnat så sitter de kvar. Vet dock inte hur det fungerar på bromsar och blinningar.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Bromsar kallar vi för bromsar också :)

Det var länge sedan jag var vid vår sommarstuga utanför Vasa... men inomhus hade vi såndär spiral som man fjuttade på som alla flygfän ogillade och utomhus vet jag inte riktigt... hmm... någon här hade lockat massor med flugor att självdränka sig i en bunke whisky (synd på whiskyn). Mot mygg och skit har jag för första gången provat ett myggstift (som även fästingar och annat ogillar), det är ett sånt här:
http://www.autan.se/nqcontent.cfm?a_id=2173

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)