webForumDet fria alternativet

Rostig gjutjärnsgryta

Boende & hem

3 svar · 3 077 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Min mor fick förra året en ny och fräsch gjutgärnsgryta av mig i födelsdagspresent. Tyvärr är hon inget vidare på att hålla såna här saker i ordning så nu är den väl mer eller mindre halvkass.

Jag har sett att det börjar krypa fram lite rost i den uppe vid kanterna. Den luktar inte gott när man sköljer den i varmvatten heller.

Vad ska man göra med en sån här gryta? Är den farlig att använda? Kan man bli av med rosten?

Tack på förhand. :)

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Stålborste? Diska upp den med liiiiite diskmedel för att få bort doften. Hetta upp grytan och smörj in den med rapsolja/matolja. Fortsätt så upprepade gånger för att "bränna in den igen". Det kommer att ta lång tid att steka in den igen, om någonsin?? :OO

Gjutjärn är ju lätt att sköta! Diska med enbart varmvatten medans godset fortfarande är varmt. Torka torrt med hushållspapper eller ställ den på eftervärmen. Olja in vid behov. Min pannkakslagg i gjutjärn diskar jag inte överhuvudtaget, funkar suveränt bra att steka i.

Tips till nästa födelsedag: http://www.lecreuset.fr/produits/faitout.php (lättare att sköta då det är emaljerat)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Hehe, du behöver inte tala om för mig hur jag ska sköta min gjutjärnsgryta. Det är min mor som aldrig fattar. ;)

Jag se ifall jag hittar någon stålborste så jag kan få bort skiten i grytan. Föresten. Diskmedel har min morsa jämt i när hon diskar grytan. Visst är hon smart? :i

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Diskmedel!? Det är en dödssynd i gjutjärnsköket!! :) :e

580 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
447 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)