webForumDet fria alternativet

Rullkebab i sverige?

Mat & dryck

18 svar · 1 576 visningar · startad av Kapten Haddock

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg
Frågan#1

Ifall ni inte vet vad det är så är Rullkebab en maträtt som uppfanns i Åbo, Finland på 90-talet. Kebab och pizza kulturen är stor här tack vare alla invandrare som startat sina egna restauranger. En rullkebab är en massa kebabkött och sås som rullas in i pizzadeg. Det är skitgott och jättemycket. finns allstans i kebabställen här.

Men hur är läget i Sverige? Finns det många kebabställen där borta, har ni rullkebab och har ni isåfall prövat det?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Jag tycker varenda pizzaställe har rullkebab, eller kebabrulle som det normalt kallas här.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Kebabrulle smakar skit. Gyrosrulle ska det vara! För övrigt lär det inte vara något som "uppfanns" i Åbo. Vi hade kebabrulle i Malmö på 80-talet.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag har nog bara ätit kebabrulle i tunnbröd. :(
Nu blev jag riktigt sugen på att prova en riktig en! :)

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Är det inte snarare så att det som är kebab idag ute i sverige är Gyros? och det är äkta kebab som är väldigt sällsynt, den baserad på lammkött.

Decibel skrev:

Är det inte snarare så att det som är kebab idag ute i sverige är Gyros? och det är äkta kebab som är väldigt sällsynt, den baserad på lammkött.

Nja. Alltså det som är riktig kebab är lamm, precis som du säger. Den finns definitivt inte på pizzerior. Det pizzeriorna kallar för kebab är nötkött. Gyros, däremot, är fläskkött. Däremot finns det pizzerior som blandar ihop gyros och kebab.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Men, kebabrulle tillhör ju nästan svensk husmanskost idag! Finns knappt nåt godare än en rulle med Rhode Island-sås.

Fråga Quid

Medlem sedan juli 200391 inlägg

har nog aldrig varit på ett ställe som INTE har kebabrulle. trodde det var lika vanligt som pizza. and I luuve it!

carl_x skrev:

Kebabrulle smakar skit. Gyrosrulle ska det vara! För övrigt lär det inte vara något som "uppfanns" i Åbo. Vi hade kebabrulle i Malmö på 80-talet.

Det är nog långt ifrån säkert, för jag hadde fel när jag sade 90-talet. Det står bara uppfanns i Åbo på wikipedian, vet inte var jag fick årtalet ifrån, kom ihåg fel.

Gyro, aldrig hört om det men här i Finland görs ingen namnskillnad baserad på om köttet är lamm eller nöt/gris.

Kapten Haddock skrev:

Det är nog långt ifrån säkert, för jag hadde fel när jag sade 90-talet. Det står bara uppfanns i Åbo på wikipedian, vet inte var jag fick årtalet ifrån, kom ihåg fel.

Gyro, aldrig hört om det men här i Finland görs ingen namnskillnad baserad på om köttet är lamm eller nöt/gris.

Men kebabrullen du pratar om, är det med nöt eller fläsk?

bassebhu skrev:

Men, kebabrulle tillhör ju nästan svensk husmanskost idag! Finns knappt nåt godare än en rulle med Rhode Island-sås.

Fråga Quid

Inte kunde jag veta det, jag är finsk och när jag kollat på nätet om kebab har finland nämnts mycket och uppmålats som ett av västvärldens kebabcenter men jag har aldrig hört ett pip om Sverige, därför började undra hur det låg till på andra siden pölen.

Medlem sedan sep. 2003167 inlägg

finns få saker som går upp mot en riktig kebabrulle med stark och vitlöksås, extra lök och ingen fefferoni :D *dregla*

carl_x skrev:

Men kebabrullen du pratar om, är det med nöt eller fläsk?

Normalt är det nöt.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

@nders skrev:

Jag har nog bara ätit kebabrulle i tunnbröd. :(
Nu blev jag riktigt sugen på att prova en riktig en! :)

Lika illa här. Får gå ut och spana lite... :)

Kapten Haddock skrev:

Normalt är det nöt.

Men om du stöter på en kebabrulle med fläskkött i, då ska du påpeka för pizzabagaren att det heter gyrosrulle.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Vi har 12 st vanliga pizzerior här i avesta och alla har kebabrulle. Ja, jag tycker om det.
Sen har vi även "pizza super", en kebabpizza med strips och sallad. Kostar lika mycket som en vanlig kebabpizza. Dock så blir mycket mätt (om man orkar äta upp vilket man inte brukar göra) samt att stripsen ofta blir sladdriga av allt flått och värme.

Förövrigt så brukar det vel finnas viltsvinskebab på festivaler och lammkebab på gotland.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jerpa skrev:

Vi har 12 st vanliga pizzerior här i avesta och alla har kebabrulle. Ja, jag tycker om det.
Sen har vi även "pizza super", en kebabpizza med strips och sallad. Kostar lika mycket som en vanlig kebabpizza. Dock så blir mycket mätt (om man orkar äta upp vilket man inte brukar göra) samt att stripsen ofta blir sladdriga av allt flått och värme.

Förövrigt så brukar det vel finnas viltsvinskebab på festivaler och lammkebab på gotland.

Mmm. Kebabpizza med strips och sallad har vi här också. Så finns det med räksallad på toppen också. Räkkebabpizza, räkkebabrulle, viking osv.. Då blir man rätt så mätt... :e

Phorpher skrev:

Mmm. Kebabpizza med strips och sallad har vi här också. Så finns det med räksallad på toppen också. Räkkebabpizza, räkkebabrulle, viking osv.. Då blir man rätt så mätt... :e

Hyfast energirik! :L

Medlem sedan sep. 2003167 inlägg

Är det inte pommes den där killen har i den där filmen? öööh..
Meh! kommer inte på namnet nu, jo!
Mr. deeds (tack filmtipset.se)
:D

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)