Ja, ägaren bestämmer vem som han vill sälja till.
Man kan se det som vilken firma som helst, vill inte firman sälja till en kund så får kunden ingenting.
Sedan om detta är bra kundvård eller ej är en helt annan sak! :)
9 svar · 605 visningar · startad av Sjodahl
Hej!
Har en liten diskution här med en kompis. Har en tex närbutik rätt att neka vem som helst ifrån att handla, om man uppför sig?
Ja, ägaren bestämmer vem som han vill sälja till.
Man kan se det som vilken firma som helst, vill inte firman sälja till en kund så får kunden ingenting.
Sedan om detta är bra kundvård eller ej är en helt annan sak! :)
Såvida det inte är varor med åldersgräns så har jag mycket svårt att tänka mig det. Kan ju ha fel och i så fall vore det kul att höra någon annan syn på saken. ;)
GunnarD: Ingen koll men kan inte stället åka dit för diskriminering?
Ja, det får de. Det är ingen mänsklig rättighet att handla på Konsum.
Vad gäller för att det ska tolkas som diskriminering?
Okej, jag hade tydligen fel. :)
K@llen skrev:
Vad gäller för att det ska tolkas som diskriminering?
Det jag syftar på, skulle jag kunna nega färgade att handla tex??
På krogen får man ju inte särbehandla folk att komma in om det inte är en sluten klubb med medlemskap om jag fattar det korrekt, kanske inte går att jämföra iofs ;)
Sjodahl skrev:
Det jag syftar på, skulle jag kunna nega färgade att handla tex??
På krogen får man ju inte särbehandla folk att komma in om det inte är en sluten klubb med medlemskap om jag fattar det korrekt, kanske inte går att jämföra iofs ;)
Även krogar bestämmer själva vilka som får komma in och bli serverade.
Det som kan vara känsligt är argumenten man har för att inte släppa in eller sälja till en viss person. Att säga att det är pga hudfärgen är att be om en anmälan om diskriminering utan krogvakten kan allti skylla på fullt eller att man är påverkad.
GunnarD skrev:
Även krogar bestämmer själva vilka som får komma in och bli serverade.
Det som kan vara känsligt är argumenten man har för att inte släppa in eller sälja till en viss person. Att säga att det är pga hudfärgen är att be om en anmälan om diskriminering utan krogvakten kan allti skylla på fullt eller att man är påverkad.
Nej tror inte det är så faktisk har för mig att Robert Ashberg tog upp det i insider om livet runt stureplan eller vad det var, så länge det inte var en sluten klubb så skulle alla med rätt ålder ha rätt att komma in. Var även med någon snubbe ifrån regering eller något som sa att man verkligen inte fick särbehandla folk på ett ute ställe. För det råder allmänt alkohol tillstånd ( typ något dem flesta har vad jag förstod det som) på krogar vilket skulle göra att alla med rätt ålder hade rätt att komma in, annars var det diskkriminering.
Man får neka folk att handla men är det en minoritetsgrupp som invadrare, homosexuella, mfl grupper så kan det anses som brottsligt.