webForumDet fria alternativet

Feedback | Trance

Musik

7 svar · 396 visningar · startad av Rinaldo

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg
Frågan#1

Just blivit klar med huvuddelarna av en låt, intro, melodi etc; inom genren melodic trance. Skulle gärna vilja ha lite kommentarer dels på melodiernaoch dels på hur den är gjord.

Rinaldo - You are

*Tyvärr är kvaliten lite kass, kunde bara ladda upp i 64kbit/s då man max har 2mb utrymme och jag inte har någon annan stans att ladda upp ;)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

enormt tjatigt
låter som en utråkad Armin Van Buuren live
totalt menlös ... ingen känsla alls

sen låter de som du mixar 2 låtar fins inget sammanhängande i låten
tur att ja orkade lysna igenom hela så jag hörde del2 i den som ja tycker du ska behålla men dumpa resten de va för tjatigt

sätt dig o lysna lite mer på Johan gilen (Above and beyond)

Medlem sedan mars 2003664 inlägg

Japp, jag håller med mayday, första delen är enormt tjatig och inte kul att lyssna på alls. Andra delen är då desto bättre.

Lyssnar massor på A&B, fast det är ganska svårt att ha samma klass som dom ;)

Hursomhelst... Ska jag bygga ett helt nytt intro eller kan du specificera vad som är tjatigt. Är det för långt, isåfall korta ner? (Tengblad sa samma sak när jag skickade till honom)

På vilket sätt hänger delarna inte ihop: Är det övergången eller tycker du helt enkelt inte att den första delen passar med den andra?

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Den första delen är som ett enda långt intro känns det som. Håller med om att det känns lite tjatig, men med lite mer variationer så skulle det bli bättre.

Andra delen är det fart i och har en bra melodi.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Med tanke på vilka lågvattenmärken som jag har bjudit på här så bör jag inte komma med så vass kritik, men.. §e

Jag tycker att du har lyckats ganska bra. Vad kör du för pluggar och hostprogram? Och hur mycket av materialet skapar du själv från scratch?

Det är inte alls min genre så jag har varken smaken för det eller är bevandrad i det, men ska jag försöka komma med något konstruktivt så skulle det vara att städa upp ljudbilden lite. Det är väl en lite simmig låttyp iofs med delayer på i stort sett varenda kanal, men det borde gå att hitta fler skikt och få varje instrumentsektion med sitt lilla fokus i ljudbilden, utan att atmosfären försvinner.

Som tidigare anmärkte på så är första delen inte riktigt hundra och slutet är abrupt, men det är för att den inte är klart antar jag. Första delen går ju i samma stuk hela tiden så det är klart att folk säger att det är tjatigt. Du skulle helt klart kunna dela upp det partiet och flytta ner allt en ters eller liknande efter ett tag. Samma material men ett nytt läge. Bara en sån sak gör stor förändring. Eventuellt flyttar om vissa stämmor också så att det ligger bättre och allt inte blir ett enda parallellt hopp nedåt. Andra delen matar också på hela tiden, men där finns mer harmonik så det funkar bättre. Nåja, åtminstone en följd på 4 ackord. Men där har du plats att bygga vidare.
Jag vet inte vad som betecknas som melodic trance, men så mycket melodier tycker jag inte att det är. Det är snarare ackordförflyttningar som blir melodierna. Man kanske inte kör med leads i den här genren.

Det är bra jobbat hur som helst. Det var inte så att man wow:ade till när man lyssnade på det och inget kändes direkt nyskapande, men åtminstone andra delen har du något att jobba vidare på.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ofta brukar man bygga på 64 takter i trance
typ efter 64 takter så händer nått i din händer ingenting bara samma loop på repeat typ blir för ångtråkigt o lysna på ... låter lyfter alldrig o när den väl gör det så verkar det vara en helt annan låt.

Ja mena inte att du skulle göra en låt lika "bra" som a&b men lysna lite hur folk bygt upp sina låtar o hämta lite inspiration. samt alla vocals i låten .. antingen så samplar du mer eller så stryker du dom helt

well, Kanske är lika bra att skrota hela denna versionen av låten då. ;) Tar och behåller huvudmelodin och gör om allt annat från scratch; går mycket snabbare än att sitta och pilla med ljud jag redan gjort färdigt.

Och jag håller väl med när det gäller introt, fast det är väldigt svårt att lyssna objektivt på sin egen musik. Bra att det finns folk som säger att det suger iaf så man inte sitter och slösar tid på det ;)

Tackar så mycket för kritiken allihopa! Kommer med nya låtar som ni kan såga inom kort ;)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)