I Staterna är taktiken att köra tillbaka en "one way rental" till sin hemmaort ett vanligt sätt att ta sig fram billigt, men finns samma system i Sverige?
..och vilka firmor kör med det i så fall?
Nånstans långt bak i skallen finns ett minne av en site som listar bilar, var de finns och vart de ska - men jag kanske bara har drömt?
mm.. det finns. var uppe i media nu under försommaren, Avis har om du inte hittar rätt sida envägs uthyrning från och till vissa orter. (även statoil/Q8/OK mfl)
Hahaha, vad suveränt - det finns en liten Ford Ka som vill hem till Stockholm från Jönköping! (y)
Fast jag kan ju inte åka förrän på fredag, får kolla det där.
De enda fordon vi hyr ut för så kallad "Envägsuthyrning" är Mercedes lastskåpbil på upp till 17 m³ mellan Stockholm/Södertälje-Göteborg-Malmö.
Gick nästan. ;)
Detta beror på att stationerna i dom flesta fallen "äger" sina egna bilar. Lastbilarna som är möjliga att hyra envägs får hemtas på speciella ställen i GBG, Malmö och Sthlm.
Bah, vi lade 500 i deposition när vi hyrde en minibuss för en månad sen och försäkringar och uttag av hyra om man inte är på plats i tid avhandlas i avtalet.
2000 spänn är fortfarande förbannat mycket och får mig i dagsläget att tvingas ta bussen i alla fall. :bla
Konstigt. Tror inte att så många ungdomar och studenter - som jag antar är den huvudsakliga målgruppen - kan eller har lust att slanta upp en disposition på 2000 kr.
Tror inte att så många ungdomar och studenter ... kan ... slanta upp en disposition på 2000 kr.
Det tror jag. Nog kan många skaka fram två lakan temporärt, det är ju en deposition, inget annat, pengarna får man tillbaka.
Visst är det så att många studenter inte har råd att göra av med 2000, men nog fan har dom tillgång till 2000 kr, om inte annars så åtminstone (förhoppningsvis) när studiebidrag+lån betalas ut. Sen om det är smart att köra bil när man inte har råd att täcka eventuella skadekostnader kan ju diskuteras.
När jag hyrde bil som ung så handlade det bara om att visa upp sitt kontokort så de såg att det fanns täckning och att de hade kontonumret som säkerhet. De drog aldrig några pengar för depositionen.
Likadant är det ju när man bokar hotell. De vill ha kontokortsnummer innan för att kunna dra pengar om man inte skulle dyka upp utan att avboka.
Gah, Hertz ska ha 2000 spänn i deposition - är inte det lite häftigt? :l
Med tanke på värdet för bilen du hyr så är depositionen ganska futtig. Tanken är vad jag vet att deposition ska minst täcka självrisken om man orsakar en skada på hyrbilen. Där jag jobbar ser vi hellre att man dra en slip (manuell nota) på kundens kreditkort, inga pengara drages m.a.o.
sgtpepper skrev:
Sen om det är smart att köra bil när man inte har råd att täcka eventuella skadekostnader kan ju diskuteras.
Konstigt. Tror inte att så många ungdomar och studenter - som jag antar är den huvudsakliga målgruppen - kan eller har lust att slanta upp en disposition på 2000 kr.
Eftersom jag själv just nu står och hyr ut bilar ett gäng timmar varje dag kan jag säga att det inte alls är konstigt att depositioner ligger på 2000 kronor. Själva har vi inga depositioner, men vi förhör oss noggrant om vart bilarna skall, kollar spärrregister, tar körkortskopior, underskrifter m.m. m.m.
Anledningen till att det är så rigorösa säkerhetsåtgärder kring biluthyrning är, som flera här säkert vet, att en person som inte lämnar tillbaka en hyrbil inte kan anmälas för stöld utan brottet är egenmäktigt förfarande. En försvunnen hyrbil är i princip omöjlig att hitta och jag vet att enda gången man därute där jag jobbar fått tillbaka försvunna hyrbilar var när man fick ett tips om var två av de var (vilket råkade vara ett medelhavsland). Man pratade med polisen, som dock inte gjorde något, utan tillslut lejde man två personer, gav de flygbiljetter och vägbeskrivning dit bilarna stod plus extranycklar. Dessa personer tog sedan tillbaka bilarna och körde hem de igen. En ordentligt dyr affär.
tydal skrev:
När jag hyrde bil som ung så handlade det bara om att visa upp sitt kontokort så de såg att det fanns täckning och att de hade kontonumret som säkerhet. De drog aldrig några pengar för depositionen.
Jag vet att det har varit på tapeten att vi skall göra så också, men vi har beslutat oss för att strunta i det. Det är i dagens IT-samhälle oerhört enkelt att bara minuter efter man hyrt bilen flytta pengarna till ett annat konto.
Vid hotellbokningar har man lite större säkerhet efetrsom kunden knappast kan ta rummet och smita. Det värsta scenariot är att han vägrar betala vilket är lite svårare då han fysiskt befinner sig på platsen under stora delar av vistelsen. Uthyrningen går på fem minuter sen ser man honom inte innan han förhoppningsvis lämnar tillbaka bilen.
Det värsta scenariot för ett hotell får ju dessutom anses relativt billigt jämfört med en hyrbilsfirma.
Det tror jag. Nog kan många skaka fram två lakan temporärt, det är ju en deposition, inget annat, pengarna får man tillbaka.
Jag skrev faktiskt "kan eller har lust" så jag tycker nog att jag täckte upp det.
Coccozz skrev:
Eftersom jag själv just nu står och hyr ut bilar ett gäng timmar varje dag kan jag säga att det inte alls är konstigt att depositioner ligger på 2000 kronor.
Konstigt kanske det inte är, mest bara förvånande när man riktar sig till mindre penningstarka grupper. Själv har jag bara hyrt bil en gång - en lätt lastbil från Statoil - och då behövde jag inte lämna någon disposition. Så det borde ju Hertz också kunna tillämpa?
en lätt lastbil från Statoil - och då behövde jag inte lämna någon disposition. Så det borde ju Hertz också kunna tillämpa?
Då följde inte denna station Statoils regler! Har man hyrt ut en hyrbil utan att ta deponering och denna bil försvinner så kan det innebära att stationen blir helt och hållet ersättning! Statoils krav är ett giltigt kreditkort för att kunna hyra. Som Cocozz redan skrivit så är biluthyrning en ganska så riskabel marknad, många bilar som är ute på vift, försvinner, körs sönder och väldigt ofta brukas vårdslöst. Inte är det konstigt att biluthyrare kräver deponering, dvs en form av säkerhet innan de lämnar ut en hyrbil som är värd några hundra tusen. Jag jobbar själv på en Statoil-station med en relativt stor bilpark så jag vet ganska bra hur denna marknad fungerar och hur dåligt många personer handskas med hyrbilar.
Då följde inte denna station Statoils regler! Har man hyrt ut en hyrbil utan att ta deponering och denna bil försvinner så kan det innebära att stationen blir helt och hållet ersättning! Statoils krav är ett giltigt kreditkort för att kunna hyra.
Jag betalade visserligen med mitt VISA-kort, men någon deponi var det aldrig tal om.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2