webForumDet fria alternativet

Magont

Träning & hälsa

27 svar · 5 330 visningar · startad av Okkido · sida 2 av 2

Frågan, av Okkido

Har varit sjuk i två dagar nu, hög feber, ont i alla muskler, utmattad och yrsel. Idag har det gått över till magont istället, brutalt ont i magen och man kan nog konstatera rätt lätt att jag är väldigt lös i magen. Jag känner på mig att Samarin skulle fixa biffen, men det är slut här hemma. Så finns det några gamla klassiska metoder som brukar fungera? Typ vitlök mot förkylning och te med honun

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

nitro2k01 skrev:

Det kan man få magknip av, ja, men knappast feber och muskelvärk.

Vem har sagt att det behöver vara bara en orsak till de besvär han har?
Och när vi ändå håller på, hur hjälper blåbärssoppa/cola mot muskelvärk, yrsel och feber?

Lagtosintolerans är en annan tänkbar bov men då borde han haft besvär tidigare; det kommer inte bara bang-bom. Möjligen om man haft ett längre uppehåll.

Om du inte vill dra iväg till en läkare redan kanske du kunde ringa iaf? Det skadar inte. :)

Medlem sedan sep. 200593 inlägg

rötmånad... har själv spenderat alldeles för många timmar på toa den senaste tiden.
saker som funkar: (myt eller inte, funkar iaf för mig)
-coca-cola, ej avslagen, ej light
-knäckebröd, favorit wasa havre, detta hjälper endast då du är väldigt _lös_ i magen.
-filmjölk
allt i måttliga mängder. vatten brukar inte funka för mig, kanske mot själva kroppsuttorkningen, men inte för att "lugna" ner systemet.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Om man är dålig i magen så är ris och majsvälling bra, eftersom det binder samman, vilket gör att man slipper in på muggen stup i kvarten.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Uääääw. Kroppen mår bra, magen gör inte så extremt ont längre (fortfarande lite uppblåst och spänd) men jag måste springa till toaletten stup i kvarten, och där sätter jag fan nya rekord med att spruta och skjuta ut luft.

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Gör ett salmonella-test, just to be sure dude.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Var gör man ett sånt? Måste man sitta på akuten i 12 timmar i Trelleborg eller kan man göra det på Näsets Läkargrupp (som är nån typ av vårdcentral eller nått)

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Har du kontaktat sjukvårdsupplysningen? Annars är det ett bra första steg att ta, sedan kan de, utifrån vad du svarar, guida dig vidare.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Ring din vårdcentral, det är första instansen man ska vända sig till när man inte riktigt vet om man behöver uppsöka läkare eller inte.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)