webForumDet fria alternativet

Billigt tryckeri för affischer?

Konsumentråd

13 svar · 1 145 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Tjee!

Ska trycka upp ett 20-tal affischer och letar efter ett tryckeri i Stockholm som ger schysst kvalitet till schysst pris. Gärna så man bara kan komma dit med en cd och de printar ut dem direkt. Det måste väl finnas ställen som gör det snyggt även om det bara handlar om 20 ex? Till ett bra pris och ganska direkt på stubben. Vill helst ha dem i handen direkt. Därav är nog nättjänster uteslutet.

Och vilken upplösning/mått är det som gäller? Hade tänkt mig ungefär A3 150-300dpi, men om det finns något standardmått för affischer så kan jag följa det. Vore bra att veta vilken mån man har att röra sig på om det inte går att trycka ända ut i kanterna.

Tack för svar!

Medlem sedan jan. 2003236 inlägg

Mailboxes etc på Birger Jarlsgatan borde kunna detta.

Ah! A3, såg jag nu!

https://www.bromans.se
https://www.aba.nu
https://www.krokodilen.se

eller vilken copyshop som helst...

Bromans verkar ta 20kr / A3-sida. Låter saftigt. Aba uppfattade jag inte om det var 28kr för 30st eller 28kr styck. Första låter för billigt och det andra för dyrt. Och krokodilens prislänk funkade inte. hmm.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag har tryckt A3 hos kista snabbtryck för 10 kr st. Vet inte om de har möjlighet att trycka direkt. JAg brukar maila in grejerna och hämta senare. http://www.kistasnabbtryck.se/

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

bassebhu skrev:

Bromans verkar ta 20kr / A3-sida. Låter saftigt. Aba uppfattade jag inte om det var 28kr för 30st eller 28kr styck. Första låter för billigt och det andra för dyrt. Och krokodilens prislänk funkade inte. hmm.

28,- är pris per kopia, efter första kopian, från tio exemplar upp till trettio exemplar. Sedan verkar en hel del andra kostnader tillkomma. Dock måste sägas att det var en krånglig prislista...

På väg till tunnelbanan där jag bor så upptäckte jag att det finns ett tryckeri. Gick in och det verkar vara helt ok. 10 spänn / A3. Får bli det.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Gött (y)
Kan man få veta vad som skulle tryckas? Eller är det en hemlis? :p

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Coccozz skrev:

Gött (y)

"Flickvän sökes" vad annars? :e

Coccozz skrev:

Gött (y)

En affisch till en konsert! Med mig och en flygel som motiv. De två vackraste från denna värld.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

300 dpi kanske är lite lite för A3!? men det är ju inte fotoutställning å andra sidan...

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Danny skrev:

300 dpi kanske är lite lite för A3!? men det är ju inte fotoutställning å andra sidan...

Inte är det väl storleken på affichen som styr antalet dpi? Oavsett storlek så är det ju i detta fall 300 punkter på varje tum, hur få eller många tum som än ryms på affichen. :stud

Måtten är 297x420mm. Bilden som ska användas är tagen med en halvdan digitalkamera och om man i PS ställer in bredden på att den ska vara 297mm så ändras upplösningen från 72 till 116. Det känns väldigt lite, men det kan väl inte bli bättre för att jag sätter den till 150 eller 300?

Jag är inte allt för hoppfull om ett kristallklart resultat, bara det inte blir helt värdelöst.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

bassebhu skrev:

Måtten är 297x420mm. Bilden som ska användas är tagen med en halvdan digitalkamera och om man i PS ställer in bredden på att den ska vara 297mm så ändras upplösningen från 72 till 116. Det känns väldigt lite, men det kan väl inte bli bättre för att jag sätter den till 150 eller 300?

Nä, har du haft så dålig upplösning på bilden från kameran så går det inte att göra mycket åt det. Ökar du upplösningen från 72 (avsedd för digitalt bruk på nätet) till 300 dpi så får du visserligen en skarp bild, men då blir utskriftsformatet litet. Ska du ta en bild som du vet ska skrivas ut, bör du ställa in kameran så att du får ut den i högre dpi. Alla mina foton är i 150 dpi vilket räcker gott och väl för en A4 men inte för A3, det går alltid att göra en kopia med 72 dpi om den ska ut på nätet. :stud

Den hamnade på ca: 170dpi om jag bara ändrade bredden till a3's 297mm. Men på en bild som jag beskar bort lite bredd på så hamnade upplösningen givetvis mycket lägre. Frågan är vilken väg jag ska gå. Mer luft på sidorna och skarpare eller mer inzoomat fast sämre skärpa. hmm.

Även 170dpi är väl dåligt för a3, men jag har inte så mycket val.

När jag testade att spara ut det som pdf så blir det en smal pixels-strimma som är vit till höger. Är det några mer exakt millimetermått jag bör ange än 297x420mm? Uppenbarligen tycker den att bredden är lite för liten.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)