TV licensen har spelat ut sin roll för länge sedan. Låt staten gå in och betala för licensen också, eller helst av allt gör kanalerna vinstdrivande.
Och få två fjantkanaler till? Nä, fy f'n!! Vi har nog av såpakanaler med långa irriterande avbrott för reklam mitt i programmen redan, vi behöver inte fler! :bla
Därav bort med SVT som ska göra en ny såpasatsning :birp
Ett såpaprogram må väl vara, bland alla andra. Totalt sett är SVT's kanaler inga fjantkanaler som dom andra, som är såpakanaler och inte bara kanaler med såpor. :bla Notera skillnaden i vad jag skriver. §jr
BTW, läste att SVT för nästa år för över pengar från Nyheter och Samhälle därför att vi nästa år har betydligt mindre att bevaka på detta område: Ex.vis mindre med stora sportevenemang, enbart OS + VM i ishockey och fotboll kostar i år enorma summor. Nästa år har vi inget val heller, som också har stort utrymme och kostar stora belopp i år att bevaka och det är inte då inte enbart valdagen det handlar om.
Vad gäller såpor, får man väl se vad det blir - om det blir en sådan. Kan ju bara konstatera att "såpor" typ "Svensson, Svensson" och en del andra som SVT visat, har haft en betydligt högre klass än Big Brother och annat trams som reklamkanalerna kör med åt ut och åt in och (nästan?) varje dag.
BTW, läste att SVT för nästa år för över pengar från Nyheter och Samhälle därför att vi nästa år har betydligt mindre att bevaka på detta område: Ex.vis mindre med stora sportevenemang, enbart OS + VM i ishockey och fotboll kostar i år enorma summor. Nästa år har vi inget val heller, som också har stort utrymme och kostar stora belopp i år att bevaka och det är inte då inte enbart valdagen det handlar om.
OS och VM hör inte till Nyheter och Samhälle. Det är således bara frånvaron av valet nästa år som de kan tulla på. Då bör vi också komma ihåg att delar av deras valbevakning faktiskt har varit utformad som en dokusåpa.
Jag tycker det är bra med Public Service (även om den kan bli bättre), men licensavgiften kan gott vara inbakad i den för övrigt höga skatten vi har i detta land. :)
Jag tycker det är bra med Public Service (även om den kan bli bättre), men licensavgiften kan gott vara inbakad i den för övrigt höga skatten vi har i detta land. :)
Om SVT skulle behöva stå med "mössan i hand" och be finansministrar (eller kulturministrar) om anslag till produktionen skulle nog inte vara så bra, trovärdighetsmässigt. Licensavgiften gör ca 5 kr per dag och ser man bara en film eller (som nu) en fotbollsmatch i veckan och dessutom nyheter och annat, så tycker jag att man fått mycket för pengarna. Men visst, ingenting är så bra så att det inte kan bli bättre. Bättre skulle det nog också kunna bli om alla betalade sina licensavgifter. :stud
Andra betalar lika mycket eller mera för en massa såpakanaler med värdelösa program. Jag har tillgång till c:a 8 kanaler utöver SVT's två, men ser inte särskilt mycket på någon av dom. Skulle inte falla mig in att börja betala för att ha tillgång till dom. :bla
Licensavgiften gör ca 5 kr per dag och ser man bara en film eller (som nu) en fotbollsmatch i veckan och dessutom nyheter och annat, så tycker jag att man fått mycket för pengarna. Men visst, ingenting är så bra så att det inte kan bli bättre. Bättre skulle det nog också kunna bli om alla betalade sina licensavgifter. :stud
Men SVT finansieras ju genom reklam ändå, var och varannan sändning presenteras ju i samarbete med något företag. Jag är trött på att spammas av Radiotjänst, nej jag har ingen TV och kommer antagligen aldrig att skaffa en som det ser ut nu. En projektor blir det dock snart, men inte för att se på TV med. :p
Jag har funderat på att fylla Radiotjänsts små äckliga vykort med rappakalja och skicka tillbaka dem, så det blir lite hanteringsarbete.
Men SVT finansieras ju genom reklam ändå, var och varannan sändning presenteras ju i samarbete med något företag.
Ja, främst är det ju sportevenemang (+ lite annat) som "presenteras i samarbete med ....", men absolut inte "varannan" och hur många sekunder är det frågan om varje gång? Jämför det med reklamkanalernas flera minuter och då inte bara före/efter program, utan mitt i programmen också!
Jag var med i ett av Robert Aschberg's "pratprogram" för många år sedan. I studion var dom långa reklamavbrotten en större pina än hemma framför TV'n, eftersom man inte kunde gå ifrån i väntan på att programmet skulle fortsätta.
Dessa "presenteras med" skyltar som vi ser i SVT finansierar långt ifrån hela det program (idrottssändning) där dom förekommer, det är bara en delfinansiering som ändå antagligen är välkommen och som vi slipper finansiera via ännu högre licensavgift. Alternativet vore ännu mindre med sådana sändningar.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25