webForumDet fria alternativet

Plusjobb?

Jobb & karriär

3 svar · 318 visningar · startad av reka1

Medlem sedan sep. 2001650 inlägg
Frågan#1

Min handläggare på AF vill att jag ska börja ett s.k. "plusjobb". Efter att ha studerat vad det innebär så känns det enbart negativt för min del (låst i 2 år till dålig lön, ej grund till ny a-kassa, osv).

Det jag nu undrar är om handläggaren kan tvinga mig till ett plusjobb eller om jag själv har den valfriheten.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Blir man verkligen låst? Eftersom det är en arbetsmarknadsåtgärd och inte ett riktigt arbete borde man väl ha möjlighet att med kort varsel sluta om man får ett riktigt jobb?

Skulle iofs. inte bli jätteförvånad om det var så...

Medlem sedan sep. 2001650 inlägg

Ärligt talat vet jag inte. Är det inte så att plusjobbet räknas som ett riktigt arbete (dock ej a-kasseberättigat)?

Hur som helst misstänker jag att man blir lägre prioriterad ifall man redan är satt på plusjobb än om man har statusen "arbetslös" i registret.
Därmed skulle mina chanser att få en it-relaterad praktik, vilket jag efterlyser, försvinna till förmån för plusjobbets huvudsakliga syssla: att renovera byggnader.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Vad jag läste vid en snabb koll på AMS, var att man får söka jobb under arbetstid på ett plusjobb. Det tyder på att det knappast skulle kunna finnas något krav på att man ska vara där under två år. Det stod för övrigt ingenting om att man måste vara där under en period av någon specifik längd. Uppgiften två år förekom dock. Men den uppgiften syftade på att man måste ha varit arbetssökande under två år.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)