webForumDet fria alternativet

Hur stor/liten plats ska religion ha i samhället?

Politik & samhälle

7 svar · 367 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

vad anser ni?

Själv är jag av den åsikten att allt som har med religion ska hållas privat.

I skolan ska religion endast förekomma i undervisning i religionskunskap, annars inte alls.

Och tänk på nu att hålla isär utövande av religion och min fråga ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Intressant fråga
Kolla länder som vill ha religiösa lagar??
Nej
Religion är och förblir en privatsak så samhället skall inte styras efter detta.
Sedan kan man undra om de som inte vill ha skolavslutning i kyrkan inte vill ha Jullov(han kristi födelse) eller påsklov(hans uppståndelse).
Vi borde börja med att ta bort detta kanske!

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Så tycker jag att det har funkat under min skolgång. Visst har man varit på studiebesök och spanat in olika religioner där man fått höra att allt annat än deras religion är fel och om man inte tror som dem så hamnar man i helvetet, men det var mest kul att lyssna på. Omän en smula skrämmande egentligen.

Sen att jag har firat skolavslutning i kyrkan vid ett tiotal tillfällen är väl en annan sak, men det är nog mest för att lokalen och stämningen var bra, men den religiösa delen i såna skolavslutningar kanske inte bör få så mycket plats längre. Att sjunga en och annan psalm kan väl vara ok, men det tycker jag bara för att det är fin, stämningsfull och nästan klassad som traditionell/folklig musik, inte så mycket för texternas innebörd.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Fast, Lasp, vi har ju inte jullov för att fira "han kristi födelse" till exempel. Det kanske började så, men det är knappast så numera.

Även jag tycker att religion är något som man ska hålla privat.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Lasp skrev:

Intressant fråga
Kolla länder som vill ha religiösa lagar??
Nej
Religion är och förblir en privatsak så samhället skall inte styras efter detta.
Sedan kan man undra om de som inte vill ha skolavslutning i kyrkan inte vill ha Jullov(han kristi födelse) eller påsklov(hans uppståndelse).
Vi borde börja med att ta bort detta kanske!

nja, julen är i grunden en hednisk högtid.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

obelix skrev:

Själv är jag av den åsikten att allt som har med religion ska hållas privat.

I skolan ska religion endast förekomma i undervisning i religionskunskap, annars inte alls.

Detta är även min åsikt. Jag tycker att religion är okej så länge det inte påverkar andra än en själv (en utopi, tyvärr).

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

silfver skrev:

Fast, Lasp, vi har ju inte jullov för att fira "han kristi födelse" till exempel. Det kanske började så, men det är knappast så numera.

Hehe, det började ju inte ens så. Den romerska saturnalia traditionen är bland annat en av högtiderna som inkorporerades till Julen.

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Om jag hade fått bestämma från början hade religion och annat flum inte fått finnas överhuvudtaget. Nu när vi tyvärr här det i samhället så ska det motarbetas.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)