webForumDet fria alternativet

8 timmars arbetsdag

Jobb & karriär

7 svar · 1 665 visningar · startad av kobranturre

Medlem sedan maj 2004693 inlägg
Frågan#1

Är det inklusive 1h lunch eller kan det variera från arbetsplats till arbetsplats?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Din arbetstid kan variera beroende på avtal men det är alltid den tiden du skall ARBETA. Raster kommer utöver. Enkelt uttryckt, jobbar du 8 timmar är du på jobbet i 9 om du har en timmes rast.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Lunchen räknas (normalt) inte in i arbetstiden. Däremot har man rätt till fem minuters paus per timme, om jag inte missminner mig.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

fiddler skrev:

Däremot har man rätt till fem minuters paus per timme, om jag inte missminner mig.

Du missminner dig säkert inte om att du hört det. Däremot är det fel. Förmodligen en av de mest förekommande missuppfattningarna i arbetslivet.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

fiddler skrev:

Lunchen räknas (normalt) inte in i arbetstiden. Däremot har man rätt till fem minuters paus per timme, om jag inte missminner mig.

det är därför man ska ha ett jobb med pedagogiska måltider. :birp

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Nicrosoft skrev:

Du missminner dig säkert inte om att du hört det. Däremot är det fel. Förmodligen en av de mest förekommande missuppfattningarna i arbetslivet.

Du har säkert rätt i det.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det varierar beroende på arbetsplats. Vi har betalt för alla raster som är en timme eller kortare. Raster som är längre har vi i allmänhet inte betalt för om det sker på den ort där vi är anställda. På annan ort får vi betalt för en fjärdedel av tiden.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Det hade varit skönt om man fått betalt för att käka en burgare på grillen.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)